Доказаха наличието на вулканична активност на Венера
Доказаха наличието на вулканична активност на Венера / Thinkstock/Getty Images

Планетолози от Русия, Германия, САЩ и Холандия откриха нови доказателства за вулканична активност на планетата Венера. Резултатите от изследванията им са публикувани в сп. Geophysical Research Letters, а накратко за тях пише на сайта на Европейската космическа агенция /ЕКА/.

Венера е проявявала голяма вулканична активност през последните 1,5 милиарда години, но от няколкостотин милиона години се наблюдава намаляването й. Плътната, гореща атмосфера, която затруднява наблюденията, пречи да бъде определено дали на Венера има действащи вулкани.

Учените са използвали данните от инфрачервената камера Venus Monitoring Camera (VMC) на европейската автоматична междупланетна станция "Венера експрес", която изследва Венера през периода от 2006 до 2014 година (връзката с апарата е загубена на 19 януари 2015 година). Станцията е работила на предела на своите възможности и е регистрирала с интервал от няколко дни локални интензивни температурни колебания на 4 места на повърхността на планетата (от обичайните 480 градуса по Целзий до 830 градуса по Целзий).

Такива температурни колебания се съгласуват добре с предположението за вулканична активност на Венера, а местоположението им на планетата съвпада с регионите, подобни на рифтовите зони на Земята.

За вулканична активност на Венера се говори отдавна. Данните от новото изследване обаче са най-убедителните за наличието на действащи вулкани на планетата.

Венера е с почти същия размер и маса като Земята, но се намира почти 1,5 пъти по-близо до Слънцето. Учените предполагат, че тя има вътрешен източник на топлина, вероятно с радиоактивен характер, който води до високи температури и налягане в нейната плътна атмосфера.