Законът за СРС-тата не гарантира на никогo дали не е наблюдаван
Законът за СРС-тата не гарантира на никогo дали не е наблюдаван / cнимкa: Sofia Photo Agency
Няма как да не сте чули, че цяла седмица вече се вихри скандалът с подслушването на депутати и журналисти и за пореден път всички се запитахме: всъщност какви гаранции имаме ние, обикновените хора, че ДАНС и службите на МВР не ни подслушват? Отговорът дойде всъщност малко преди да сме си задали въпроса – през юни т.г. Европейският съд по правата на човека в Страсбург написа в свое решение, че при така действащия Закон за специалните разузнавателни средства, никой в България няма гаранция, че не е подслушван. За да поправи това, Министерството на правосъдието подготви спешни поправки в закона, с които сериозно се затегна контрола върху така наречените СРС-та. Тричленка висши юристи, наречена Национално бюро за контрол на специалните разузнавателни средства ще контролира използването им и ще дава на прокуратурата ченгетата, които незаконно ни слушат и следят. Същата тази тричленка освен това ще бъде задължена да ни напише писмо на нас, обикновените граждани, когато сме незаконно подслушвани. Ние пък ще можем да осъдим държавата по Закона за отговорността на държавата за вреди, причинени на граждани. Какви гаранции срещу незаконно бъркане в личния ни живот дава проектът за изменение на Закона за специалните разузнавателни средства, който в четвъртък влиза в Министерския съвет, и как можем да се защитим – разказват министърът на правосъдието Миглена Тачева и заместникът й Бойко Рашков.

Миглена Тачева: Националното бюро служебно и писмено уведомява гражданите за това, че спрямо тях са били неправомерно прилагани специални разузнавателни средства (СРС), но те не са дали резултат. Защото службите за сигурността могат да слушат правомерно някой свързан с националната сигурност, да го наблюдават пет месеца, защото имат данни, че той е член на терористична група. Правомерно е всичко с разрешение, но за тези пет месеца не сме установили, че той е свързан с тази терористична група. Това не означава, че ние трябва да кажем – да ти си слушан. А само тогава, когато има нарушение по цялата процедура на веригата. Защото аз трябва да знам. Слушали сте ме два месеца като адвокат заради нещо. Не е дало никакъв резултат, но при вас има данни, които са свързани с моя личен живот – че имам любовник или нещо друго. Тогава трябва ли да ме информирате за това, че вие имате тези данни и някои може да ги използва. Но някой от вас може да ги използва в нарушение на закона. Ако те се унищожат, като не са дали резултат, има срок в закона, в който те трябва да се унищожат. Но даваме тази гаранция, като след това гражданина има право да търси отговорността. Ако преценят – по закона за отговорността на държавата.

Бойко Рашков: По принцип прилагането е дейност на органи, които са ситуирани в МВР и по закон в ДАНС, които пряко ще ви следят, ще слушат и т.н. при тази служба изпълнител, която и да е тя – дали ще е в МВР ДОТ или ще е „Технически операции” в ДАНС е без значение. Дали ще е службата във външното разузнаване – няма значение. Когато са направили искане прокуратура или оперативните служби на МВР в прилагащата служба информацията, която се е получила при подслушването и проследяването няма място. Цялата информация трябва да отиде при онзи, на когото тя е необходима. При тях не трябва да се натрупват информационни фондове за резултатите, придобити при прилагането на СРС-та. Ако са ви заснели някъде и това би имало значение за заявителя снимката или вещественото доказателствено средство – звукозапис, видеозапис, по най-краткия път трябва да се изпрати на заявителя, за да може да го ползва. Защото виси една оперативна разработка, едно наказателно производство. След което въвеждаме ред, тъй като започва едно натрупване на информация. Една част от нея е абсолютно ненужна на когото и да било. Това обаче трябва да се отсее от органа-заявител. Като се унищожат трябва да се запазят някакви следи – някои от основните документи – искането, разпореждането на съдията. Когато ние кажем, че в прилагащата спецсредства служба не трябва да има информация, тогава ние по закон елиминираме възможността някой да извади утре една видеокасета, аудиокасета и т.н. Предвиждаме възможност как да инкриминираме едно такова деяние, което е в нарушение на закона. В Наказателния кодекс (НК) в момента има три текста, които само се допират до проблематиката, без да са сериозна пречка за това.