Свинаров: За мен рокадите в МВР са нормални
Свинаров: За мен рокадите в МВР са нормални / netinfo
Вътрешният министър беше категоричен пред "Дарик", че високо цени професионалните качества на двамата освободени началници, но факт е, че те се разделиха с постовете си. Изненадващи ли са тези рокади всъщност?

Не бих казал. За мен това са нормални рокади на хора, които доста време са оглавявали службите. Аз нямам никакви възражения към тяхната работа, както като бивш военен министър, така и като председател на комисията сега, но нямам и никакво обяснение за причините за смяната, така че едва ли мога да бъда много пунктоален в разговора.

Със сигурност разполагате с повече информация, отколкото ние в медиите. Мотивите за освобождаването на главен комисар Чобанов и главен комисар Живков подсказват ли, че Националната служба за сигурност и жандармерията ще работят по-добре след тези смени?

Разбира се, трудно ми е да преценя. Аз познавам и хората, които ги заместват на тези длъжности, но е много рано да се каже дали биха работили по-добре. Впрочем дали една служба работи добре или зле, не винаги зависи само от нейния ръководител. Така че аз нямам никакво съмнение, че, ако организацията бъде достатъчно добра, помощта към новите ръководители бъде добра, службите винаги могат да работят по-добре и се надявам това да е факт.

По-рано в едно интервю се усъмнихте в смисъла от наказателноправните репресии в службите като визирахте освобождаването на шефа на пожарната и на гранична полиция. Опасявате се, че няма да има съдебен резултат от тези проверки за закононарушения, така ли?

Опасявам се, че няма основание за съдебно преследване. А ако има такова основание, ще се радвам, ако има и съдебен резултат. Изключително важно е, когато има наказателноправна репресия, тя да завърши по съответния наказателноправен ред, т.е. с влязла в сила присъда - оправдателна или осъдителна. Така че не е точно изречението "че се опасявам" от първата част, напротив.

Не, защото всички помним, че много категорично министърът се изказваше, когато ставаше въпрос за проверката специално що се отнася до шефа на пожарната, пък и за „Гранична полиция” беше същото.

Ами аз познавам фактите по това обвинение и по никакъв начин не мога да споделя основанията. Вероятно други основания винаги стоят зад наказателноправното преследване. И за мен да се твърди, че подобни ръководители се сменят заради някакви извършени от тях престъпления, не е добър знак за цялото общество и за дейността на службата. Така че по принцип не подкрепям подобна теза.

Съмненията Ви, че нищо няма да излезе от проверките, поне така ги разбирам, на двата предходни случая, дали остават и за вчерашната рокада по отношение на жандармерията, защото информацията, с която разполагаме в медиите, е, че за другия случай, за Национална служба „Сигурност”, не става въпрос за закононарушения, за съмнения поне?

Нека да не бъдем само в сектора на вътрешна сигурност и обществен ред, и Министерство на вътрешните работи. За мен подобни факти стоят и в смяната на бившия заместник на фонд "Земеделие", който беше излъчен от НДСВ, и който повече от осем месеца е освободен от длъжност и не се извършват никакви следствени действия. Формално продължава едно производство, което след шест месеца бездействие беше продължено. За мен това не е наказателно право и не е ред, по който трябва да се установяват права. Така че упреците, разбира се, тук са към службите, които извършват тази дейност, в частност прокуратурата. Аз не мога да приема подобен механизъм. Впрочем същите възражения мога да направя и за бившия шеф на военновременния, Държавния резерв и военновременни запаси, генерал Димитър Димитров. По същия начин нищо не се извършва и от време на време се напомня, че той е виновен за нещо. Това не е механизъм, с който държавата или държавните институции могат да успеят.

Добре де, ако това не е наказателно право, както Вие казвате, какво е?

Ами липса на наказателно право съответно и липса на реализация на правата, както на държавата, така и на гражданите от органите, които трябва да осъществяват това.

Сигурна съм, че и като юрист, и като председател на тази комисия си давате сметка какво означава точно вие да казвате, че това е липса на наказателно право, когато става въпрос за взети решения от вътрешния министър тези хора да бъдат освободени и срещу тях да започнат проверки.

Аз  да разширя разговора извън системата на Министерство на вътрешните работи. Впрочем случаят с генерал Войнов е сходен с тези, за които говорих. Ако човек прочете обвинителния акт по делото на генерал Войнов, и ако малко разбира от наказателно право, реакцията му ще бъде доста по-напрегната и по-възмутена от моята. Така че аз лично не споделям подобна теза. Ако ръководителят се освобождава заради подобни обвинения, тези обвинения не само трябва да подлежат на доказване след пет години, но трябва да са ясни и в деня на извършване на акта.

Господин Свинаров, това означава, че сериозно се съмнявате в подхода и начина на работа на професионалното ръководство на Министерството на вътрешните работи що се касае специално за случаите, които в системата на МВР визирахме. Защото се сещам сега и за проверките в Червения кръст, много широк би станал разговора, но все пак става въпрос за прийомите на работа.

Във всеки случай аз се надявах българската общественост и българските медии да имат по-активна позиция, не само когато се възбужда един скандал, а и когато от него не произлиза нещо. И понеже не виждам такава реакция, затова си позволявам ясно да формулирам моята теза.

А, като председател на парламентарната комисия, като се има предвид, че вие може да извършвате контрол над изпълнителната власт, защо не изслушате министъра за тези предприети действия, в чиито смисъл вие сериозно се усъмнявате вече пета минута в нашия ефир?

Това, разбира се, е една добра възможност, ако ние по някакъв начин, като парламентарна комисия бяхме запознати с мотивите на действие на министъра. Оттук нататък според мен всичко е воля на изпълнителната власт и воля на конкретния министър да реализира своите правомощия по закон.

Добре, ако това е липса на наказателно право и на председателя на парламентарната комисия не са известни мотивите на действие на министъра, какво всъщност стои зад тези действия според Вас?

По никакъв начин не мога да коментирам и по никакъв начин не казвам, че тези действия са неправилни или неоснователни. Напротив, аз се опитвам само да формулирам, че поради липса на информация, аз не мога да направя по-голям коментар от този, който правя в момента.

Господин Свинаров, а как се отнасяте към обвиненията за политическа чистка в службите. Главен комисар Живков е последният шеф на служба в системата на МВР, назначен от предишни ръководства?

Аз не бих могъл да направя по никакъв начин такъв извод. Нека да напомним, че предишното ръководство участва в ръководството и на сегашното управление, в това число и в Министерство на вътрешните работи. Като политическа сила ние не сме информирани за проблеми от нашия ресорен заместник-министър господин Цонко Киров. Така че не бих могъл да кажа, че става дума за някакво разчистване. Напротив, става дума за, според мен, опит за успешно подновяване дейността на службите и успешна промяна на ръководния състав. Дано това е факт.

Да, но вие преди минути се усъмнихте в мотивиращия членовете и екипа на тези служби ефект от подобни рокади, за които не е ясно, след това дали има въобще смисъл от провеждането им.

Ако един ръководител в изпълнителната власт като министъра иска да направи промени за по-добрата дейност на тези служби, според мен просто той няма нужда от подобни мотиви и аргументи. Той трябва да поеме своята отговорност след отстраняването, освобождаването и новите назначения, и това е негово задължение по закон. Оттук нататък дано службите се променят за добро и дано промените са за добро. Разбира се, аз, като български гражданин, като политик съм за това.

Всъщност през последните дни бивш шеф на друга служба, националната разузнавателна, отправи сериозни обвинения към настоящето ръководство на разузнаването. Генерал Киров подавал подвеждаща информация на държавните ръководители по случаи като делото в Либия и вземането на заложници в Ирак. Има ли основания за подобни твърдения според вас?

Според мен това твърдение беше отговор на обратното твърдение на сегашния ръководител на службата. Понеже тази служба е на подчинение на президента според мен е коректно той и министър-председателят да отговарят на тези въпроси. Тези служби по никакъв начин не се включват в прякото влияние или преките функции, които аз изпълнявам, като председател на комисия.

Всъщност с последните ви думи да разбирам, че ви липсва президентска реакция в полемиката около работата на службите през последните седмици или седмица, да кажем?

Липсва управленска реакция и понеже тя не идва от институциите, които споменах, тя продължава да ми липсва.

Кажете има ли придвижване на консултациите между политическите сили в Народното събрание по вашето предложение, ако не ме лъже паметта, от 28 юни 2006 г., НРС и НСО да преминат на подчинение на премиера?

Това са разговори, които продължават и поради факта, че още няма мнозинство по подобно предложение, то не е внесено - нито като обсъждане, нито като законопроект в българския парламент. Продължавам да се надявам, че това ще се случи скоро.

Всъщност очаквате ли конструктивност в подобни дебати, след като президентът Първанов спечели със сериозна преднина втория си мандат? И всъщност обект на полемика в края на кампанията и след встъпването му в длъжност бяха евентуалното разширяване на президентските правомощия.

Аз не бих пряко свързал нещата с втория мандат на президента. За мен това е въпрос на конституция и на по-добро устройство на дейността на службите. Ако някой се опитва да ме скара с президента, това е друга тема. Но според мен не е въпросът нито в личността, нито във втория мандат, нито във влиянието. За мен проблемът е по-различен и проблемът е в спазването на българската конституция. Затова настоявам позицията да бъде според споменатите аргументи и според споменатите предложения за промени в закона.

Кажете, моля Ви, тук вече в качеството ви на заместник-председател на НДСВ, решено ли е вече кои ще са вашите кандидати или кандидати в бъдещата комисия по досиетата? Ще се справи ли парламентът в срок с избора на комисията и кога изтича срокът, който председателят на парламента даде на групите, за да определят кандидатите си?

Да поздравя най-напред ДСБ, които първи и в срок представиха своята кандидатура. От останалите парламентарни групи не са постъпили предложения. Разбира се, и срокът още не е изтекъл. Надявам се до понеделник, вторник да има предложения от останалите парламентарни групи.

А от вашата?

Тя е от останалите, така че се надявам и от НДСВ да има предложение.

Тя е от останалите. Добре, а ще оглавите предизборния щаб на НДСВ за местните избори. Стана ясно, че Политическият ви съвет днес е одобрил 29 кандидати за кметове, които ще подкрепите на есен - настоящи градоначалници, издигнати или подкрепени от вас и няколко нови. Кажете кои са в списъка? Доста е богат списъка, но там ли е кметът на Каварна например Цонко Цонев или Бойко Борисов?

Бойко Борисов очевидно не е там, защото той не е кмет на НДСВ, нито е подкрепен или издигнат от НДСВ. За Цонко Цонев обратното. Оттук нататък, разбира се, имената ще ги намерят всички, които се интересуват в сайта на НДСВ. На 29 кмета едва ли мога да изредя имената, без да направя грешка, а подобна грешка не би била простима.