Проектът 40 до 40 вдъхва смелост на българи със смели идеи
Проектът 40 до 40 вдъхва смелост на българи със смели идеи / 4040.dariknews.bg
Катерина Буюклиева и Валентин Георгиев в Кой говори по Дарик
68229
Катерина Буюклиева и Валентин Георгиев в Кой говори по Дарик
  • Катерина Буюклиева и Валентин Георгиев в Кой говори по Дарик

Проектът "40 до 40", с който екипът на Дарик търси 40 успели млади българи, преминава към следващата си фаза този месец, а именно - гласуване на журито. Това ще стане на два етапа - онлайн гласуване и среща за дискусия.

Имената на 40-те финалисти ще бъдат обявени на 27 ноември.

Дни преди да стане ясно кои са Следващите 40 на България, в "Кой говори" по Дарик гостуват двама членове на журито на "40 до 40" - Катерина Буюклиева, управител на "Медия клуб" ООД и Валентин Георгиев - изпълнителен директор на Американската търговска камара.

Какви ще са профилите на тези 40 души и какво ги отличава според вас?

Катерина Буюклиева: С удоволствие се включих в журирането на проекта, тъй като иновациите са тема от ежедневието ми. Аз съм ръководител на медийна агенция и реализирам ежедневно рекламни кампании на много нови продукти и услуги от различни бизнес сфери. Имала съм щастието в този бизнес да ме въведат хората, които са поставили основите на рекламата в България, създателите на реклами като "Куку - Руку вафла чудна" и "Делта - връх на сладоледа", които се помнят и до ден днешен. Първите ми стъпки са в зората на рекламата в България, а рекламата е пряко свързана с иновациите.

Интересно е мотото, под което работите по различни проекти, а именно: "Забранено е да правя каквото правят всички".

Катерина Буюклиева: Така е, защото от нас се очаква продуктите и услугите, които рекламираме, да извадят хората от зоната на комфорта. Не всички имат нужда от новите продукти и стоки, които рекламираме. Често пъти се случва да тръгнем със задание, без да сме наясно какво точно представлява самият продукт. Дори самите хора, които са го създали, понякога нямат отговор на въпроса за кого точно е предназначен продуктът. Просто е интересен, имали са идея, разработили са я и търсят пазара. Не бива да се заблуждаваме - всяка иновация търси своята капитализация. Не мисля, че има иновационни проекти, които са просто за идеята.

Нека представим и Валентин Георгиев, изпълнителен директор на Американската търговска камара. Колко точно компании са под шапката на вашата камара и с какво се занимавате?

Валентин Георгиев: Камарата има над 320 члена. Това са най-вече компании, но имаме и индивидуални членове и неправителствени организации. Ние обединяваме компании, които искат да насърчат търговско-икономическите отношения между САЩ и България. Правим много интересни неща, редица бизнес форуми и инициативи за нашите членове. Също така работим с правителството и парламента, за да подобряваме бизнес средата. Последното е водещото, което ни кара да подкрепим проекта "40 до 40". Хората, които смятаме, че ще открием като успешни, се нуждаят от подкрепа - да бъдат популяризирани сред обществото и пред правителството.

Разкажете ни за резултати на Камарата, които сте постигнали в тази посока.

Валентин Георгиев: Нещата, които и в рекламния бизнес на Катя стават трудно - при нас се случват още по-трудно. През последните години обаче сме постигнали не малко, например една спогодба за двойното данъчно облагане между България и САЩ, както и за привличането на нови инвестиции в България.

Това, с което напоследък особено се гордеем, е благотворителната вечеря, която правим по случай Деня на благодарността. На нея събираме средства за стипендии за деца сираци, които да продължат образованието си в училища и университети. В последните години успяваме да съберем около 80 000 лв. на това събитие. С този проект и с участието си в "40 до 40" искаме да произведем оптимистични новини. Въпреки всичко в България има хора, които създават, творят, работят и вървят напред. Те са креативни и иновативни, хора с широк поглед. Ние ще се опитаме да ви помогнем и да ги откроим, да говорим за техните успехи.

Имам чувството, че освен номинираните има и други талантливи хора, които сякаш се плашат, че ако споделят успехите си, може да попаднат в капана на завистта или пък успехите им да бъдат подложени на съмнение. Трябва обаче да се говори за това, трябва да ги открием и изведем на светло, защото иначе отиваме на никъде.

Катерина Буюклиева: Бих добавила още един аспект по темата. Не бива да игнорираме факта, че хората интуитивно търсят нещо ново. Независимо за коя сфера става дума.

Средата за иновациии винаги съществува. Въпросът е в провокацията, във възможността менталните нагласи да бъдат моделирани, да бъдат побутнати и да се създаде атмосфера за реализирането на нови идеи.

Проектът "40 до 40" вдъхва смелост на българи със смели идеи
netinfo

Казахте, че тези хора, които ще финишират в нашия проект "40 до 40", би трябвало да бъдат забелязани от правителството. Какво имахте предвид, защо да ги забележат, а и кое правителство?

Валентин Георгиев: Имах предвид правителството - като институция въобще. Държавата трябва да ги забележи и да се грижи за тези хора, да създава условия да излизат напред. Ако средата им помага, те ще постигнат още повече успехи. България е в не добри класации относно бюджетите, които се дават за иновации.

Държавата би трябвало да има грижата да създаде средата, за да могат тези хора да създават още и още. Държавата трябва да разбере, че тези 40 души трябва да стават повече, стотици пъти повече и те имат нужда от подкрепа.

Катерина Буюклиева: Става дума за нови идеи. Но ние не можем да попитаме хората просто ей така "Добър ден, имате ли нова идея?" Новите идеи се случват, когато идват хора с желание да сменят стандарта; когато няма място за идеи в съществуващия формат - тоест новата идея не може да бъде поставена в обичайната среда. Ето защо е необходимо да се побутнат иновационното мислене и отношението към идейните хора чрез създаване на възможности за нови стандарти. Когато има това разбиране, нещата започват да се случват.

В момента сме се фокусирали до 40, но аз съм убедена, че духът на хората до 40 може да се пренесе и много след това. Проектът има измерението на по-сериозен мащаб, не на нещо, на което можем да сложим рамка.

Как ще мерите кои хора да отличите по-напред от останалите?

Катерина Буюклиева: Въпросът е доколко това, което е измислено и създадено, рефлектира върху промяната в навиците на дадена група хора. Колкото по-широка е тя, толкова по-добре. Факт е, че технологиите около нас смениха пулса на нашето време и очакванията ни са много по-големи. Иновациите задължително трябва да имат своя мащаб.

Валентин Георгиев: Трудно е да се отговори какво ще търсим - мащаба или качеството. Това, което ще ме грабне и според мен е важно, е доколко ще вдъхновява други хора.

Катерина Буюклиева: Хубаво е, че интернет светът въведе понятието "бета версия". Струва ми се, че много от иновативните проекти, независимо от коя сфера са, може би е добре да минат своята бета версия. Да се тестват нагласите, както се прави за много продукти в средата, в която работя. Но това да не бъде под фокус групи, а под формата на една платформа за тестване.

Валентин Георгиев: Хубавото е, че самите ние сме такава фокус група, където ще бъдат тествани тези предложения.

Край вас има ли такива хора, които смятате, че са достойни да влязат в този проект и да бъдат откроени?

Катерина Буюклиева: Трудно е, защото не може да бъде очертан профил на иноватора. Сещам се за една компания, на която попаднах напълно случайно - студио за организиране на събития. Попаднах на тази компания от абривиатурата CPP (цена за рейтинг точка). Те организират най-различни прояви, от технологични конференции до църковни събори. Заинтересувах се от техния профил и от начина, по който работят. Направи ми впечатление, че за да се оформи профилът на едно събитие, за да бъде то в епицентъра и във формата, необходим за съответната сфера, те са подходили през разграждането на йерархията. Разчупването на йерархията при тях е довело до съчетаването на талантите в различните им измерения.

Именно по тази логика искам да вляза в оценката на проекта "40 до 40". Няма значение в коя бизнес сфера хората дават своите иновативни предложения - въпросът е как те виждат перспективата, как това ще заработи истински в бъдеще.

Валентин Георгиев: Ежедневно виждам около себе си страшно много хора, които предлагат различни решения за стандартни неща и търсят решенията в нова среда. Предизвикателството е пред тях ежедневно. Успехът се крие в малките неща, в решаването на точно тези предизвикателства.

В аудио файла можете да чуете целия разговор с Катерина Буюклиева и Валентин Георгиев от журито на "40 до 40" в "Кой говори" по Дарик.

 

Актуални новини можете да следите на официалния сайт 4040.dariknews.bg и на страницата на проекта във Facebook - www.facebook.com/40under40.

Проектът "40 до 40" вдъхва смелост на българи със смели идеи
netinfo