Мирчев: Нужно е повече координация между службите, ангажирани с пътищата
Мирчев: Нужно е повече координация между службите, ангажирани с пътищата / netinfo

Интервю с председателя на транспортната комисия в Народното събрание Йордан Мирчев

За разлика от вас, вие вчера успяхте в парламента да съберете институциите, ние малко на парче събираме позицията и отделните гледни точки по този много важен проблем - сигурността и обезопасяването на пътищата, особено през зимата. Излезе обаче от вчерашното ви заседание като извод едва ли не обобщението лошото време и ТИР-овете без вериги били причина за случилото се на магистрала "Хемус" в средата на седмицата. Вие май намекнахте и за друг проблем, по-скоро проблем в координацията между отделните органи. Това ли всъщност може да бъде по-съществената причина?

Й. Мирчев: Да, вчера на заседанието на двете комисии, които вие съобщихте, може би отдавна не се бяха събирали на едно място всички участници или всички институции, от които зависи безопасността по пътищата, включително и при тежки атмосферни условия - Републиканска пътна инфраструктура, автомагистрали, КАТ, "Гражданска защита", областни администрации. И аз, така, призовавам още в началото тези, които ще се включат, нека да не се обвиняваме един друг кой е виновен, а да обърнем преди всичко внимание на взаимодействието и координацията, и това беше смисълът. От вчера може да се направят, от заседанията, главният извод, че е необходимо повече взаимодействие и координация между службите, които са ангажирани с поддържането на пътищата. Вторият основен въпрос това е информираност за водачите, които особено пътуват по рисковите участъци, от националните и регионални медии. Аз мисля, че. . . като, разбира се, за това е необходимо просто на час, а дори и на по-малък период да се подава информация от КАТ, от "Републиканска пътна инфраструктура", от областните администрации, информация към тези медии, за да може да се. . . хората да знаят, включително да се посочват и алтернативни пътища, ако някъде в резултат на снеговалеж или тежки пътни транспортни произшествия има задръствания. Това, което ние вчера препоръчахме, и аз много се радвам, че още от днес бяха предприети необходимите мерки, единият основен въпрос е, при вас е г-н Лалов, мисля, че асоциацията на автомобилните превозвачи, и това, което аз помолих и автомобилна администрация, е, че те трябва да информират незабавно автомобилните превозвачи, особено тези, които извършват обществена транспортна услуга с товарни и пътнически автобуси, за рисковите участъци и да обърнат внимание за необходимостта те да бъдат подготвени за работа при зимни условия. Аз няма да казвам за гуми, за вериги или други неща. Вторият основен въпрос, който също вие във вашите новини съобщихте вече, че са взети мерки от срещата вчера, КАТ да се включи по-активно, не да бъде някъде, където вътре в участъците, КАТ трябва да бъдат на входа на рисковите участъци, на старопланинските преходи, там, където се извършва навлизане на транзитни автомобилни потоци по направленията и да предприеме мерки за спиране на всички автомобили, които не са подготвени за работа да пътуват при зимни условия. Радвам се, че МВР са вече разпоредили, и това също показва колко все пак важно беше вчера на живо да се видят всички участници, за да се предприемат ефективни мерки. Другото. . .

Налага ли се, сам заговорихте вчера за очаквани и може би необходими законодателни промени във връзка с координацията между отделните институции, но налага ли се промяна в закона, например разписване на някакви по-специални изисквания за оборудване на тежки, тежкотоварните и леките автомобили през зимния период? Защото и до такива крайни мнения се стигна в рамките на последните два дни.

Й. Мирчев: Аз вчера обърнах внимание, че в закона за пътищата има един много общ текст, че в случаи на бедствия, аварии и други подобни случаи фонд "Републиканска пътна ифраструктура" съвместно с Гражданска защита, дори тук не е написано съвместно с МВР, направление КАТ, отбраната предприемат съвместни мерки. Мисля, че това е много пожелателно и аз, така, помолих още вчера да бъдат подготвени от съответните институции текстове. Ние този текст от закона за пътищата трябва да го направим много по-ефективен, много по-конкретен, за да се знае всеки кой за какво отговаря. Има много наредби, които фактически сега, така, на книга осигуряват взаимодействие между всички участници, от които зависи преодоляването на последствията при такива бедствени случаи, било снеговалеж или други подобни неща. Но мисля, че и в закона за пътищата, и в закона за автомобилните превози, повече закона за движение по пътищата, ние трябва да определим много строги изисквания и, разбира се, отговорност за тези, които си позволяват в името на икономиите да рискуват задръствания по пътищата от това, че не подготвят моторните превозни средства за работа при зимни условия.

Още един въпрос, който се оказа от вчера много актуален. Обикновено прехвърлянето на отговорността и вината от един на друг, от било от автомагистрали или областни управления на фонд "Републиканска пътна инфраструктура" и тук задължително обърнахме внимание на тези, които имат договор за текущо поддържане и експлоатация на републиканската пътна мрежа - от гледна точка на техническите средства, от гледна точка на другите необходими средства, които са необходими за почистване. Включително и препоръчахме и беше заявено категорично от фонд "Републиканска инфраструктура" налагане на финансови санкции, когато те не спазват и несвоевременно почистват пътищата от обилен снеговалеж.

Не липсва ли точно този контрол, г-н Мирчев, точно на тези фирми, които поддържат, имат сключени договори? Кой всъщност ги контролира, ясно ли е какво са успели да свършат преди старта на сезона, по време на самия зимен сезон? Неведнъж в парламента сте говорили и вие по тези теми, за отговорността.

Й. Мирчев: Да, това е много важен елемент и не случайно ние обърнахме внимание, че всички договори с фирмите, на които е възложена текущата експлоатация и поддържане, трябва да бъдат прегледани. Трябва да се проведат незабавни срещи дали са оборудвани с необходимите технически средства и други средства, като пясък и други материали, които са необходими, особено при заледяване и снеговалеж, и включително да бъдат предупредени, че ако те не. . . допуснат задръствания по тяхна вина за несвоевременно почистване, когато не са взели необходимите мерки, да бъдат санкционирани. Тоест да не им се плаща част от услугата, която им е възложена да извършват от областните поделения на фонд "Републиканска пътна инфраструктура". И мисля, че още от днес, аз получих сигнали, такива мерки са предприети. Срещнали са, направили са, така, по-конкретни, включително щабове в райони, където съществуват. . .

Проблем при почистването.

Й. Мирчев: . . . където има рискови, поледици и други неща. И аз радвам се, че вече има резултат от срещата вчера на двете комисии с всички участници. Днес непрекъснато и по вашето радио слушам за допълнителни мерки, които са приети от Министерството на регионалното развитие и благоустройството, от Министерството на вътрешните работи.

Г-н Мирчев, със сигурност. . .

Й. Мирчев: Това е. . .

. . .ще имате възможност по-нататък в предаването да чуете по-задълбочен коментар и от страна на превозвачите в лицето на г-н Красимир Лалов. Той обаче сега има реплика към част от казаното от вас.

Й. Мирчев: Да, с удоволствие. . .

Красимир Лалов: Проф. Мирчев. . .

Й. Мирчев: . . .ще го изслушам и. . .

Кр. Лалов: Един въпрос в рамките на диалога, който по принцип водим. Трябва ли да смятаме превозвачите, че 10-15 см сняг на Витиня е бедствие в България? Ами, ако беше паднал 30-40 см, какво щяхме да правим, както обикновено питат шофьорите? Това бедствено положение ли е?

Риторичен ли ви се струва въпросът, г-н Мирчев?

Й. Мирчев: . . .предложих, нека да, да говорим какво трябва да правим напред. Сега, дали са 5 см, дали са 10 или 15 см, едва ли трябва да търсим вината само в единия. Защото в много случаи от лошото взаимодействие, от. . . и от непочистването на пътя, и от необорудването на автомобилите, и неизвършената добре подготовка за работа при зимни условия, и недадената предварителна информация, че в този участък има голяма опашка, задръстване, не се посочват предварително алтернативни маршрути, защото хората ще предпочетат все пак обиколен маршрут, но да стигнат многопо-бързо, отколкото да престояват с часове. . .

Важното е какво трябва да направим? Не случайно помолих да не се обвиняваме един друг. Аз мисля, че всички ръководители на ведомствата, които присъстваха вчера на срещата, забелязвам определена активност, ангажираност, добра координация и да говорим повече какво оттук нататък освен това, което ние вчера препоръчахме, трябва друго да се прави. Разбира се, че са необходими оперативни мерки. Разбира се, че са необходими по-активни действия от страна на фирмите, които поддържат пътищата. Но да не се занимаваме. . . станало на магистрала "Тракия", то снощи стана и на, около района на Търговище, действително има такива случаи. Но ако измерваме вината с това дали снегът е бил с височина 5 или 10 см и т.н., мисля, че от това в момента няма да има. . .

Коментарът на. . .

Й. Мирчев: . . .добър резултат.

. . .г-н Лалов дойде от текста в закона, който вие посочихте. Надявам се да успеете да изготвите такива законодателни промени, които наистина да разпишат сериозна отговорност за всеки по веригата, който не си върши работата. . .

Й. Мирчев: Да, всички участници трябва да носят отговорност. . .

. . .в една такава ситуация.

Й. Мирчев: . . .ако не създават условия за движение по пътищата съгласно. . .