Още един въпрос, който се оказа от вчера много актуален. Обикновено прехвърлянето на отговорността и вината от един на друг, от било от автомагистрали или областни управления на фонд "Републиканска пътна инфраструктура" и тук задължително обърнахме внимание на тези, които имат договор за текущо поддържане и експлоатация на републиканската пътна мрежа - от гледна точка на техническите средства, от гледна точка на другите необходими средства, които са необходими за почистване. Включително и препоръчахме и беше заявено категорично от фонд "Републиканска инфраструктура" налагане на финансови санкции, когато те не спазват и несвоевременно почистват пътищата от обилен снеговалеж.
Не липсва ли точно този контрол, г-н Мирчев, точно на тези фирми, които поддържат, имат сключени договори? Кой всъщност ги контролира, ясно ли е какво са успели да свършат преди старта на сезона, по време на самия зимен сезон? Неведнъж в парламента сте говорили и вие по тези теми, за отговорността.
Й. Мирчев: Да, това е много важен елемент и не случайно ние обърнахме внимание, че всички договори с фирмите, на които е възложена текущата експлоатация и поддържане, трябва да бъдат прегледани. Трябва да се проведат незабавни срещи дали са оборудвани с необходимите технически средства и други средства, като пясък и други материали, които са необходими, особено при заледяване и снеговалеж, и включително да бъдат предупредени, че ако те не. . . допуснат задръствания по тяхна вина за несвоевременно почистване, когато не са взели необходимите мерки, да бъдат санкционирани. Тоест да не им се плаща част от услугата, която им е възложена да извършват от областните поделения на фонд "Републиканска пътна инфраструктура". И мисля, че още от днес, аз получих сигнали, такива мерки са предприети. Срещнали са, направили са, така, по-конкретни, включително щабове в райони, където съществуват. . . Проблем при почистването. Й. Мирчев: . . . където има рискови, поледици и други неща. И аз радвам се, че вече има резултат от срещата вчера на двете комисии с всички участници. Днес непрекъснато и по вашето радио слушам за допълнителни мерки, които са приети от Министерството на регионалното развитие и благоустройството, от Министерството на вътрешните работи. Г-н Мирчев, със сигурност. . . Й. Мирчев: Това е. . . . . .ще имате възможност по-нататък в предаването да чуете по-задълбочен коментар и от страна на превозвачите в лицето на г-н Красимир Лалов. Той обаче сега има реплика към част от казаното от вас. Й. Мирчев: Да, с удоволствие. . . Красимир Лалов: Проф. Мирчев. . . Й. Мирчев: . . .ще го изслушам и. . . Кр. Лалов: Един въпрос в рамките на диалога, който по принцип водим. Трябва ли да смятаме превозвачите, че 10-15 см сняг на Витиня е бедствие в България? Ами, ако беше паднал 30-40 см, какво щяхме да правим, както обикновено питат шофьорите? Това бедствено положение ли е? Риторичен ли ви се струва въпросът, г-н Мирчев? Й. Мирчев: . . .предложих, нека да, да говорим какво трябва да правим напред. Сега, дали са 5 см, дали са 10 или 15 см, едва ли трябва да търсим вината само в единия. Защото в много случаи от лошото взаимодействие, от. . . и от непочистването на пътя, и от необорудването на автомобилите, и неизвършената добре подготовка за работа при зимни условия, и недадената предварителна информация, че в този участък има голяма опашка, задръстване, не се посочват предварително алтернативни маршрути, защото хората ще предпочетат все пак обиколен маршрут, но да стигнат многопо-бързо, отколкото да престояват с часове. . . Важното е какво трябва да направим? Не случайно помолих да не се обвиняваме един друг. Аз мисля, че всички ръководители на ведомствата, които присъстваха вчера на срещата, забелязвам определена активност, ангажираност, добра координация и да говорим повече какво оттук нататък освен това, което ние вчера препоръчахме, трябва друго да се прави. Разбира се, че са необходими оперативни мерки. Разбира се, че са необходими по-активни действия от страна на фирмите, които поддържат пътищата. Но да не се занимаваме. . . станало на магистрала "Тракия", то снощи стана и на, около района на Търговище, действително има такива случаи. Но ако измерваме вината с това дали снегът е бил с височина 5 или 10 см и т.н., мисля, че от това в момента няма да има. . . Коментарът на. . . Й. Мирчев: . . .добър резултат. . . .г-н Лалов дойде от текста в закона, който вие посочихте. Надявам се да успеете да изготвите такива законодателни промени, които наистина да разпишат сериозна отговорност за всеки по веригата, който не си върши работата. . . Й. Мирчев: Да, всички участници трябва да носят отговорност. . . . . .в една такава ситуация. Й. Мирчев: . . .ако не създават условия за движение по пътищата съгласно. . .