Магистрала „Тракия” ще се открива три пъти през това лято
Магистрала „Тракия” ще се открива три пъти през това лято / снимка: Sofia Photo Agency, архив
Магистрала „Тракия” ще се открива три пъти през това лято
54851
Магистрала „Тракия” ще се открива три пъти през това лято
  • Магистрала „Тракия” ще се открива три пъти през това лято

Председателят на Управителния съвет на Агенция „Пътна инфраструктура” Лазар Лазаров в „Седмицата” на Дарик:

На колко пъти ще се открива магистрала „Тракия”?

Ами, минимум поне на четири пъти.

Без да броим вчера естакадата в Бургас...

Без да броим вчерашна...

... която може да се каже, че е също част от пътя за морето.

Тъй като договорът за магистралата приключва реално догодина.

Един път сега, на 1 юли, пускате участъка...

От лот 2.

... от Стара Загора до Нова Загора.

Да.

Понеже не стана от Нова Загора до Ямбол, него ще го пуснете - кога, на 15 юли?

Него ще го пуснем на 15 юли, като предполагам, че тогава ще приключат основните видове работа, а реално разрешението за ползване ще го имаме по-късно, но така или иначе, за да облекчим туристическия трафик към морето, с моя заповед ще бъде пуснато временно движението.

Значи можело така? Понеже знаете ли какво изприказваха политиците тук по повод на пускането на този участък от Струма, от Перник до Долна Диканя, че бил без акт 16 и какво безобразие било това? Т.е., това ще се повтори сега.

Принципно е така. Въпросът е, че акт 15, след като предаде изпълнителят обекта на възложителя, ако той отговаря на всички условия по пътна безопасност, нали, съгласувано с Пътна полиция, може да бъде пуснат. Разбира се, това е в рамките на до месец, а не няколко години.

А, впрочем ние на Струма ще се върнем, там взехте ли акт 16?

Все още не. Продължават процедурите по отчужденията. Има и редица строително-монтажни работи, които трябва да бъдат довършени. Довършваме ги в момента. Това са едни предкосирания, които се свличат постоянно, зимата особено имахме големи проблеми. За да може да вземем държавна приемателна комисия, нали, всъщност това разрешение за ползване, всичко трябва да е безупречно.

Така, т.е. участъкът до Ямбол ще бъде пуснат до 15 юли, независимо, че няма да има разрешение за ползване?

Такава е нашата амбиция.

Но пак да отворим скоба, това е все едно да си живееш в апартамент без разрешение за ползване. Много странно, че при пътищата можело такова нещо, защото в... Обикновеният гражданин...

Щом и в жилищата може...

Не, то не може, теоретично.

Оказва се, че и това може.

Не би трябвало да имаш ток, вода и т.н.

Принципно е така, но през тези години, които минаха, имаше, така, доста катаклизми, доста пропуски може би на законодателната уредба.

И сега продължава така?

И това трудно се изчиства.

Така, след това кога ще пуснете до Петолъчката?

Амбицията ни и обещанията, разбира се, на изпълнителя, са до Петолъчката да се пусне в началото на август.

Т.е. 1 август.

1 август.

За един месец три пъти ще се реже лента за магистрала?

Да, така излиза.

Как гледате на това рязане? То и вие участвате непрекъснато. Защо не се пуща? Аз направо си мечтая някой път един път в България да се отвори без да се реже, и хората да го видят, че има път, без да ходи три пъти някой да го открива, като преди това и три пъти му е почвала и първата копка...

Не, в интерес на истината има и такива пътища, за ваша изненада може би, има и такива пътища, които са, разбира се, от по-малък ранг, по-нисък клас, които ние също ремонтираме и ги пускаме, разбира се. Хората минават вече по тях, виждат ги, че са хубави и си продължават да си карат по тях.

Холандците 30 години са строили да спрат морето да не им се залее земята. Значи, представям си, ако българите го бяха правили това, щяха да откриват всяко ново бентче, докато там наведнъж са го открили. Наистина бил е Рейгън, английската кралица.

Те продължават и в момента, доколкото ми е известно.

Но не откриват всеки участък.

Аз бях преди няколко години там. Те продължават борбата с морето за всяка педя. За мене е трудно разбираемо да си вкарват морето вътре в страната, реално да напредват напред, но има си логика всяко нещо.

Така, и това лято магистрала „Тракия” ще стигне до Петолъчката?

Да.

И кога ще бъде свързана Петолъчката с Карнобат всъщност...

Карнобат ще бъде свързана в началото на следващата година.

Т.е. още кое, кое време е по договор...

Значи, за следващото лято, за 2013 г. лятото реално ще имаме цялата завършена магистрала „Тракия”.

Сега, началото на следващата година е едно, лятото е друго.

Аз ще обясня защо е така. Договорът изчита февруари месец, тъй като в последните дни на договора трябва да бъдат полагани последните слоеве асфалт. Нашата техническа спецификация това не го позволява, защото предполагаме, че тогава няма да има едно ярко слънце, което да има оптимални температури, и със сигурност ще се наложи администрацията в лицето на възложител да се намеси и да спре договора, има такава клауза в него, и да спре изпълнението на строително-монтажните работи и това реално ще отложи поне с няколко месеца пускането.

Иначе по договор докога е?

До февруари месец 2013 г.

Така, и вие ще отложите евентуално пак за 1 юли...

До май.

... като се стопли времето?

По-скоро май месец.

Преди изборите?

Така се получава.

Какво бави работата? Общо взето се изтъкват четири фактора - времето, некачествените работи, заради които връщате строителите, липсата на материали вкара в темата министър Лиляна Павлова.

Това наистина е голям проблем.

Ама, няма асфалт.

Не, не толкова за асфалта. Значи, в този регион се случиха три големи инфраструктурни обекта с трима изпълнители всъщност различни. Всеки се бори, нали, за да може да се изпълни обекта, почва да контрактува със съответните доставчици на камъни и материали, тъй като асфалтът се прави основно от битум и от камъни.

Чакъла, камъни.

И от камъчета, да, разбира се, фракциониране в определени размери. Битумът понеже е малък процент, около 5-6% в... като съдържание в асфалта, и имаме доставчик все пак и производител в лицето на „Лукойл”, имаме, разбира се, и Гърция, която е основен производител също, така че битумът може да се кара на цистерни без никакъв проблем, но камъните се оказаха проблем. Плюс това зимата с тази голяма влага, по отношение на снеговете, с тези дъждове, се оказа, че, нали, взривяването, трошенето на камъните след това, се получават замърсявания на фракциите, тъй като глината, когато е размекната, която неимоверно присъства в една кариера, нали, в пластовете, в земните пластове, когато се добива каменният материал, тя замърсява фракцията и тя после или трябва да се мие, което е неимоверно скъпо, или да се чака да съхне, за да може, нали, да се образува вече прахът, който да падне по естествен път и тогава да влязат тези фракции в производството на асфалтовата смес. Това обаче с тези дъждове се отложи, така, във времето, докато се повишат температурите и стане сухо, и това забави значително изпълнението на обекта.

Камъните свършиха от строителство...

Абсолютно, в този регион.

... на пътища.

Камъни има, обаче нали си представяте, че ако трябва да се карат камъни от София, защото Северна България, където, така, има голямо количество, цената ще стане в пъти по-висока.

Доколко некачествените работи, заради които връщате изпълнители, се дължат на този уклон в началото, когато се сключваха договорите за тези участъци от „Тракия”, да се търсят много, много ниски цени?

Значи, във всеки... При сключването на договора всеки изпълнител, или по-скоро мениджмънтът на строителя, си мисли - ние работим винаги безгрешно, няма никакви проблеми, ние сме сериозна компания, ние ще си спазваме технологиите, нали, спецификацията и т.н., и си дават едни цени, където рисковете в това отношение ги намаляват значително. Но по време на строителството, пък и опитът показва, че няма строителство, където да няма такива проблеми. Въпросът е проблемите да са в определен, така, поносим обем, т.е. строителят колкото по-често сам се контролира, толкова по-добре. Може би, така, самоувереността на гръцката компания в случая малко им изигра лоша сега.

Става дума за „Актор”, които подмениха ли вече 15 км?

Да, подмениха ги.

И от това щели да загубят 1 млн. евро, четох някъде...

Ами, предполагам, така, горе-долу, тъй като договорите нямат единични цени. Ние не може да изчислим точната загуба на компанията, но предполагаме, имайки предвид останалия пазар, че сумата ще бъде около тази...

Добре, но когато ти предлагат ниски цени, или влагат в това, което ти дават, по-некачествени материали, съчетано с по-ниски заплати за тези, които изпълняват, или чакат от теб да сключваш анекси. Вие общо взето нарушихте и практиката с анексите, да не се сключват, както в началото бяхте много твърди, започнаха да излизат неща, заради които...

Не, анекси няма по договорите, самите договори не го позволяват, освен...

Слаби почви...


Това са отделни процедури, които ние пак ги играхме като открити. Това са отделни процедури. Значи, в самия договор, който беше сключен, има определени клаузи, кога възложителят е виновен и кога изпълнителят сам си носи рисковете. При определени показатели, когато се докаже, и то от независими лаборатории, това вече е... тази хипотеза влиза в действие и се сключва договор или се прави процедура по нова поръчка, която се изиграва е в закона.

Е то един строи пътя и след това ще дойде друг да го направи, да го доправи, защото е лоша почвата ли?

Не, не да го доправи, значи, това се яви, всъщност, поле на действие на работа преди строителя, основният строител да започне да работи, т.е. той трябваше да му подготви основата така, че той да почне да работи.

И други фирми ли основите, когато се налагаше, или по чудо винаги печелеше този, който си изпълнява.

Ами, то в интерес на истината за първи път се яви. Логично е този, който строи, да даде оптималната цена, оптималния срок, защото все пак той си е на обекта, но така или иначе ние направихме открита процедура.

Така. Това, че има съмнения за това, че България, правейки евтини магистрали, не ги прави достатъчно дългосрочно...

Абсолютно безпочвени са тези съмнения, поне според мен, но моето мнение се позовава на тезата, че все пак ние правим и редица, даже вече са хиляди, изпитвания за доказателство на това. Това, че прави евтини магистрали, наистина може да е проблем за фирмата, ако работи на много ниска печалба, работи на себестойност, но така или иначе в този период на криза се оказа, че фирмите по-добре да работят и да запазят своите работници, отколкото да спрат да работят и да ги загубят. Защото в България се оказа, най-големият проблем са кадрите, най-големият проблем са кадрите, машини се купуват, машини се вземат под наем, на лизинг, ама като няма кой да ги кара и да работи качествено с тях, какво правим? И реално фирмите, които си запазиха кадрите, те си вдигнаха и производителността, защото, един елементарен в момента пример ще ви дам, липсват грейдеристи. Грейдеристи, това е една машина грейдърът, която дава нивото на трошения камък, ниво на земните почви, с което се профилира леглото на магистралата.

А какво се учи за грейдерист?

Въпросът е човекът да е работил, да има опит, защото се дават нива. И колкото по-добро ниво дават, толкова примерно после се пестят... както от материали, защото, като е наравно нивото, което дава грейдерът...

Става вълнообразно...

... вълнообразно, после в тези вълни, когато почват да се изпълняват асфалтите, влиза повече асфалт, фирмата губи повече пари. А когато грейдеристът примерно, или тези оператори, които са на асфалто-полагачите, на асфалтовите машини, са прецизни, разликата вече става минимум, тогава фирмата печели.

Някои от тези фирми ползва ли чужденци?

Ами, доколкото знам, никой, всички ползват българи.

Т.е. проблемът не е като с анестезиолозите, например, че вече да ги няма.

Не, има, има, въпросът е, че доста от тях, особено тези, които, така, напуснаха, и то големи фирми, с много опит, направиха собствени фирми, които работят като подизпълнител, разбира се, това вдига маржа на цената.

Значи, времето, некачествената работа, липсата на материали, четвъртият фактор, който спъва работата, е археологията.

Не бих казал, че археологията ни спъва работата...

Ще се изпарят ли до утре, други ден, от магистрала „Струма”, преди Дупница, археолозите, както им беше казано, нали, това беше терминът, да сте се изпарили.

Не, не, не... според мен се преекспонират тези думи. Те по-скоро в, така, в един шеговит тон бяха казани. Но специално на Дупница, с Румен, т.нар. Румбата, археолог, мисля, че поддържаме супер добри контакти, постоянно се чуваме с него, той е, така, доста отзивчив, се оказа колоритна личност, нямаме никакви проблеми...

Нали намериха нещо по пътя...

Точно така, лятна резиденция, на императора, забравих кой е... в интерес на истината. Тя ще бъде преместена, голяма част от тях ще бъдат преместени, те приключиха работата...

Не пътят ще се премести, а резиденцията ще се мести.

Да, да, да, така се оказа, те са плитки всъщност, доста, част, голяма част от тях са полуразрушени, разбира се...

А що не преместим пътя?

Ами, никой няма да даде...

Това все едно Колизеума да го преместят, че пречи в центъра на Рим, нали, да го турят по-накрая, а там да построят...

Не е такъв мащаб, но дори и него, доколкото знам, там са си го построили наново.

Т.е. ще се мести, местят се археологическите обекти, а не пътищата?

В случая никой няма да даде...

Защо?

... гаранция, че... в момента, имайки предвид наситеността на археология в този регион, в момента, в който преместим магистралата, няма да намерим ново...

Изкочи нещо друго.

Между другото, преди да се пусне автомагистрала „Струма”, ние бяхме правили предварителни проучвания и за нас трасето беше чисто.

От археолози.

Абсолютно. Ние си бяхме сключили предварителен договор, имаше проучвания, нали, имаше обособени такива места, нали, където може да очакваме дребни неща, за които ние ги бяхме приели, всичките тези археологии, които големите, излезнаха, бяха след преместване на трасето, имайки предвид други.

А по „Тракия” изскача ли нещо, някаква извънредна археология?

„Тракия” вече е приключила. Те реално, цялото трасе вече е прокопано, те работят почти в насипите вече, така че няма какво. На „Марица” има още археология и всъщност дупнишкият там, кюстендилският музей всъщност, за този Румен, който говорихме, реално ще отиде да работи там.

По кои участъци ще се ограничи скоростта по „Тракия” под 140 км/ч?

В участъци, които имат големи неравности, участъци, свързани с заледявания, и при, така, лошо сцепление при мокър път, те и в...

И ще си има задължително...

... те и в момента, и в момента има... И в момента има знаци...

... два моста, има 90 км, до Пловдив...

Разбира се, разбира се. Точно така, точно така.

След Пловдив не знам дали има...

Заради неравности. Не, след Пловдив не, защото те са по-нови отсечките, но наистина...

Но да ви кажа, по „Тракия” има доста неравности без ограничение. Там кога ще се ремонтира?

В момента правим проекта, залагаме ремонта за догодина, тъй като наистина това са дълги участъци. Говорим за два участъка по 35 км от автомагистралата, 70 км рехабилитация...

И от двете страни.

Да, разбира се.

Голям финансов ресурс.

До половината път до Пловдив си е зле. За ремонт си е, точно така.

Т.е. вие го залагате за следващата година, също ли до лятото ще е готов?

Ами, надявам се.

Или точно лятото ще...

Надявам се, надявам се, по-скоро лятото ще се работи, тъй като тогава е строителният сезон.

Лятото ще се... Е, то ще развалите удоволствието преди изборите или ще...

Ще пуснем...

... го пуснете преди избори цялото, и след това, като минат, на другия ден ще затворите половината магистрала за ремонт.

Надявам се, надявам се, ако, в смисъл, си проведем процедурите тази зима и се започне ранна пролет, веднага след стопяването на снеговете, наистина ремонтите да приключат за туристическия сезон.

А ремонтите на мостовете, кога ще започнат? Десет компании и сдружения бяха подали оферти, нали?

Да, да, да, точно така.

За два моста - на 61-и и на 67-и.

Три.

На „Тракия”. Става дума на „Тракия”...

Да, да, той.

... отделно на „Хемус” още един мост.

Да, това е най-високият виадукт, това е виадуктът Бебреш... Да, който наистина си е уникално съоръжение.

Вие бяхте казал между другото, че има много сериозен проблем с моста на 67-я километър. Това е и този, колегите...

Да, той е един от тези, които...

... в държавното радио бяхте дал едно интервю, което, тогава помня, че колегата, който водеше, много се уплаши какво искате да кажете, сега да не минаваме ли по този мост?

Не, разбира се, ще минавате...

Ами, ако падне? Вие така го описахте тогава, че ще падне все едно всеки момент.

Ами, ако се случи, ако се случи някакъв катаклизъм с по-близък епицентър, както говорим, не съм, така, лош пророк, но по-добре сега да сигнализираме, да алармираме, отколкото да падне мостът. Значи, имало е такъв случай в годините назад, сега това, че не се е разбрало тогава и никой не е...

Какво е имало в годините?

В смисъл пропадане, то нали не очаквате като падне мост, в смисъл да пропадне и да се срути целият мост отгоре. Просто гредите...

А, очаквам, аз съм виждал в Сан Франциско как пада, то зависи колко е близо епицентърът и колко е силно, нали? Винаги може...

Не, не, не, ние не говорим и за земетресение, в случая говорим за тежки товари.

Но няма никаква опасност, ако си минаваш без земетресение по него, защото ако земетресението е седма степен...

Няма опасност, да, няма опасност.

... опасност винаги ще има каквото и да направите на моста.

Не, никаква опасност.

Няма никакви опасности при обикновена експлоатация да се случи нещо...

А ние така или иначе ще го направим екс, така, ремонтът, спешен, бързо ще го оправим, така че въобще не трябва да се стига до такива моменти...

Т.е., тези три моста първоначално ще бъдат направени...

Да, те са в най-лошо състояние.

Е, нали говорихте за... над 50 бяха.

61 моста.

61. А другите?

Другите са в по-добро състояние и ще си чакат обществените поръчки и финансирането най-вече. Аз трябва да ви кажа, че още от 2007 г., след излизането на тези доклади..., в смисъл алармираме, постоянно пишем, искаме пари, за съжаление за точкови обекти, такива мънички обекти, тези големи суми, които трябва да се вложат, явно не са атрактивни, да. Така че, аз наистина благодаря, че тези пари сега се отпуснаха, защото всяко отлагане на този ремонт вдига цената.

Колко километра става София - Бургас, по новата магистрала?

София - Бургас е 345 километра общо.

При 140, пишете го вече 150 км/ч, защото 149,9 ако караш...

Три часа. Нека да не изпадаме в...

... което е разрешено. В смисъл няма да те глобят, нарушаваш, но не носиш...

Това е просто карт бланш, който е даден от „Пътна полиция”. Той винаги може да бъде взет, така че движението пак да се ограничи до позволената скорост.

Какво значи бъде взет?

Ами това, че те не глобяват до 9 км, всъщност...

Да, защото почват спорове сега. С един, с два километра, с три нарушение...

Да, ама реално това е в...

То не е ли така в цял свят, такъв марш?

Не е в цял свят...

Не е ли?

... защото реално камерите, които са настроени специално, тъй като там са автоматични, както и при нас вече...

Да, за колко ги настройват?

Те са настроени примерно на един-два километра повече и останалото всичко е...

Добре, със 140, два часа - 280, айде някъде и с намаление, под три часа трябва да се ходи до Бургас.

Средната скорост трудно се поддържа, нали, в смисъл 140. Разбира се, има и спирания, може би по бензиностанции, за кафе. Но три часа ориентировъчно ще бъде пътят до Бургас, ако се спазват правилата.

Отбивката по „Марица”, там?

Това е всъщност началото на автомагистрала „Марица”. Тя започва от автомагистрала „Тракия”, преди Чирпан...

Да, и до границата...

И до границата, там два лота строим в момента по оперативната програма, от началото всъщност, от „Тракия” до Харманли два лота са, две компании ги строят, по 35 км. И след това имаме един изграден участък, който пуснахме през миналата година, по-миналата година, от 30 км, и след това изграждаме с бюджетни средства дясното платно на старата част на автомагистралата. Разбира се, има още един участък от 3,5 км, който е в граничната зона на КПП-то, който изгражда Министерство на финансите.
Защо пък Министерство на финансите?

Ами такава е явно, не знам, процедурата, но търгът беше проведен от тях. Той е със заемни средства от Световна банка.

Министерство на финансите строи пътища.

Точно така, защото е в граничната зона.

Заради митниците ли, щото то като е и гранична...

Да, точно заради митниците.

... там би трябвало МВР да го строи, ако е тая логиката.

Не е точно така, защото митницата, нали, е...

Така. И от отбивката от магистрала „Тракия” до „Марица” колко километра магистрала, кога ще бъде готова цялата „Марица”?

Цялата „Марица” ще бъде готова и тя догодина.

До лятото.

До лятото, може би малко след него. Но така е по договор.

Колко горе-долу километра?

Ами там са общо към 160 километра, грубо.

От отбивката.

От автомагистрала „Тракия”.

От „Тракия” до там.

За. Ами 70 км са двата лота, които се строят, след това пуснахме 30... още 100, и надолу имаме още толкова, около 130-140 км.

А вашето експертно мнение в тоя спор, който водят бившият - настоящият премиер, кой колко е построил, какви са съотношенията във времето?

Много е важно с всяко следващо правителство това, което е построило предходното, да се надгражда. Така че за мен, аз като пътен специалист, като пътен инженер мога само да се радвам, че се строят пътища в България в момента и това постоянно е липсвало. Всички се оплакваме, че нямаме изградени една магистрала, нали, освен „Люлин”, която е 20 км. Нямаме магистралния пръстен, за който бленуваме, там от десетилетия, си говорим. Така че този спор според мен не би трябвало да се води, по-скоро да е... едно надграждане и последователност да има при всяко едно управление. Това, което прави настоящото правителство, е похвално, защото наистина се акцентира върху инфраструктура, която в момента е недостатъчна. Но тя е била недостатъчна в години назад, тъй като се е акцентирало основно на малките пътища. Логиката е да се правят транзитните потоци, да се концентрират на едно място, за да могат да не развалят те малките пътища. Защото когато ТИР-овете хаотично вървят по разни третокласни, второкласни, дори и първокласните пътища, ние реално тоя ресурс, който вместо да дадем за един път, ние го разхвърляме по малки пътища, а не сме достатъчно богати, за да можем да си го позволим. И реално нито един път не ни е читав.

Така. Понеже казахте „Люлин”, да се прехвърлим там. Всъщност „Люлин” се води за завършена. Това свършване в нищото при квартала „Люлин” в София, това ще е „Люлин”.

Не е свършване в нищото. Там даже в момента имаме избран изпълнител, продължението е почти на финалната права. За съжаление имаме...

Няма ли пак да е част от „Люлин” това, което...

Не, това е част от околовръстния път. Значи, „Люлин” започва, всъщност там му е началото, при квартал „Люлин”, при жк „Люлин” е началото на автомагистралата...

И свършва при Перник.

... и тя свършва при Перник в автомагистрала „Струма”.

Така. И от квартал „Люлин” какво ще се строи?

От квартал „Люлин” започва както околовръстното на южната...

Това в северна тангента ли е.

Западната. Западната, както околовръстното на южната дъга, същият път ще бъде построен и там. В момента проектът ни е до река Какач, от продължението на „Люлин”, прехвърля това кръстовище, което е новото, на т.нар. метробулевард всъщност, където е „Царица Йоанна”, всъщност улицата, която я няма в момента, там ще има едно кръстовище. Ще има едно голямо кръстовище на „Сливница”, на бул. „Сливница”, бул. „Европа”, вече така е, не мога да хвана имената, което води всъщност към Калотина. Там ще е уникално съоръжение на три нива, имайки предвид големите потоци, които се събират от Калотина, от „Люлин” и от северната част на околовръстното.

Това кога ще е готово?

Процедурата е проведена, имаме избран изпълнител. В момента обаче има жалба от вторите... един от следващите участници за...

А какви срокове дават?

Сроковете са около 20-22 месеца.

Т.е. след две години ще е решена западната част на околовръстното шосе на София. А северната, по-малко натоварена част?

В началото на юли пускаме северната част, северната тангента, заедно с продължението на западната част. Т.е. целият кръг от „Люлин” до автомагистрала „Хемус” ще бъде затворен до две години.

До две години.

Да. Ще бъде изградено цялото...

За Калотина четох, че сте се отказали, няма да е магистрала, щяло да бъде скоростен път.

Което пак е магистрала реално...

Не е магистрала. Значи, то това е първото впечатление от една държава, като влезеш... всъщност винаги е било много тъжно да се влиза в България откъм Калотина, заради това как изглежда. То и сега има нещо като скоростен път, нали?

Не, не, в момента няма...

Е как, има по две платна доста голяма част от...

Това е 4-лентов път, който няма нищо общо. Значи, скоростният път си е с разделителна ивица...

Със средната мантинела.

... ще има средна мантинела, с разделителна ивица, която дали ще бъде асфалтирана с трошен камък или с трева, ще решат проектантите. Ще си има огради за животни, ще си има своите площадки за спиране. Просто имайки предвид ограничения бюджет, който се оказва в оперативните програми, ние искаме да построим всичко. Няма как да стане, просто няма как да стане и реално ние трябва да се откажем. Решихме да се откажем от аварийната лента. Всички спорове, всички аргументи, които дават колегите експерти, които не са съгласни с това, аз ги приемам, защото те са логични и наистина е така. Но когато не стигат парите, по-добре да построим една стая по-малко в една къща и да си построим цялата къща, отколкото...

Добре, а после има ли технологична пречка сега като отчуждавате, така да направите, че като има пари, да се сложи допълнителното платно.

Точно така, това е нашата идея. Затова и елементите на скоростния път са такива като на автомагистрала, защото за да може във всеки един момент, който тази пропускателна способност на самия път се изчерпа, да може да се разшири.

А някъде България ще прави ли с повече от две платна във всяка от посоките, две ленти във всяка от посоките.

Не, не, не, нямаме, такъв детайл за конструкция в момента нямаме.

Калотина кога ще е готова?

Тя също започва сега, до две години и тя трябва да е готова.

Така. Отиваме на „Струма”. „Струма”, ще стигнете кога Дупница?

Дупница догодина, стигаме догодина, есента трябва да стигнем Дупница. Надявам се, строителят там наистина хвърля всички сили и той предсрочно да направи този обект.

Така, Дупница - Благоевград...

Дупница - Благоевград, в момента сме в процедура. Там има голям избор на изпълнител...

За избор на изпълнител...

... и то е проектиране и строителство, така нареченият инжинеринг, до Благоевград, надявам се и той да бъде готов до две години, от тази година нататък. Т.е. до 2014 г. да приключим.

Така, и всъщност остава тежкият лот... през Кресненското дефиле. Там няма да е магистрала...

Лот 3 - най-тежкият лот. От Благоевград... не, магистрала си е до края, защото...

Магистрала ще си е.

... ние в момента лот 4 също вече е търгуван, има изпълнител, това е пак гръцката компания... След... всъщност връзката на Благоевград със Сандански ще бъде лот 3, който е и най-дълъг, и най-тежък.

Колко километра?

Около 65 км са, като в тези 65 км има два тунела, единият от който е 13 км, един 2 км.

Това колко време го виждате да стане...

Сложно е да се каже на този етап. Сложно е да се каже, тъй като ние поне нямаме опит. Аз специално... нали, това, което сме проучвали, различни са темповете на строеж на тези тунели. Всъщност тунелите ще бъдат, така, тесните места в сроковете, тъй като от и от тях трябва да се почне. Логично е целият този материал, който ще излезе от изкопа на тези 13 км, това говорим за един-два...

Да се извози после...

Разбира се, за останалата част от това, а не да търсим друг материал от кариери и т.н.

Така. Т.е. за „Струма” какъв е срокът, който си...

Той ще е... За „Струма” ще е следващият програмен период, ще се прави, със сигурност до 2020 г. трябва да е готов.

До 2020 г. трябва да стане магистрала „Струма”. „Хемус” щеше да е магистрала, вече няма да е магистрала. Донякъде магистрала... караш, караш, стигнеш Търново, там до Шумен караш по скоростен път...

По скоростния път.

Ама това... много хора ги чух да казват, че е смешно, включително и специалисти, че нямат такива полумагистрали в Европа.

Не, скоростни пътища си има във всичките европейски държави. Аз пак казах, всичко... Ние сме свикнали държавата да дава пари за всяко нещо и да ни е длъжна. Да де, ама европейците дават пари срещу икономически анализ. В момента, в който ние не можем да обосновем трафика, те въобще няма да дадат пари, е, какво да имаме.

Ама то не е ли омагьосан кръг. Как да обосновеш трафик по нещо, дето го няма, защото хората не ходят оттам, защото няма магистрала.

Не, не, не, не е точно така. Анализите, които се правят, имат и привлечен трафик, който ще се яви, който ще се генерира, нов трафик, по време... след изпълнението на магистралата. Така че всички тези позиции се взимат предвид, когато се правят тези анализи, разходи - ползи. Да се види тогава колко ще... като се види строителната стойност на обекта, с ползите, които ще има от трафика, който ще преминава, и тогава се прави този анализ за ползата от обекта. Като не излиза тази полза или е отрицателна, т.е. няма откупуване този обект, кой ще даде пари.

А София - Търново ще е магистрала?

София - Търново ще е магистрала. Трафикът там наистина е голям.

А от Ябланица до Търново кога ще стане?

От Ябланица до Търново също следващия програмен период. Това е... със закона за пътища беше създадена компанията за стратегически инфраструктурни обекти и проекти и тя всъщност ще се занимава с лот 3 на автомагистрала „Струма”, автомагистрала „Хемус” и автомагистрала „Черно море”.

Така, и следващият програмен период, който е 2020 г., завършва, ще бъде и направена и скоростната отсечка от Търново до Шумен.

Да, ще бъде завършена...

И нея с европейски пари ще можем да я финансираме, ако е в този вид, не магистрала.

Аз ще бъда най-щастливият човек, ако икономическите анализи, които правим и които се пращат за съгласуване в Европейската комисия в Дирекцията по транспорт бъдат приети и ние имаме магистрала и в този участък, ще бъда безкрайно щастлив. Но анализите...

Ако залагаме на магистрали, понеже на външен вид изглеждат по различен начин нашите и немските магистрали.

Не съм съгласен с това.

Нали, по немска като минеш, мантинелите, осветлението...

Не, не, не е така. Наскоро бях в Бавария. Бавария е една от най-така, богатите области на Германия и трябва да ви кажа, че техните магистрали, аз безкрайно учуден останах, че приличат много на нашите, само малко дето са по-широки...

Ама, моля ви се, при отразяване на..., вие българските ленти виждате... не знам каква боя ползваме, ама те се изтриват много бързо, явно. Не се осветяват, като караш на фарове е ужасно.

Това се надявам да се промени в най-скоро време с тези отделни търгове, които правим, за да не ги вкарваме във фирмите, които поддържат, да правят и маркировката. А наистина специализирани фирми да си правят маркирането, за да може когато изискванията на възложителя са да се сложи примерно пластична боя, т.е. дали ще бъде термопластик или тази боя, която издържа пет години или седем години, осем години без никакви проблеми, трябва да се прави такава, а не да се заменя с акрилна, която...

Т.е. признавате, че в това има проблем, при тия светлоотразяващите, не знам, как се наричат... на мантинелите също ги нямаме.

Но имаме друг проблем, който там го нямат. Ние не мием тези елементи, защото... по простата причина, че ние нямаме пари. Докато там тези елементи се мият и се поддържат. Оказа се, голяма част от маркировките, които ние сме правили, ако в момента се измият, прекрасни маркировки са.

Да, ако се поизрежат и тревичките, които пречат.

И храстите, и тревите. Да де, ама, ние като нямаме пари за изкърпване... то наистина е порочен кръгът. Нямаме пари за изкърпване, хвърляме всичките пари за кърпене на дупките. Да, ама отводняването и поддържането на добра отводнителна система реално много влияе върху състоянието на пътното платно. Т.е., колкото по-добре се поддържа отводнителната система...

Да. Следващият въпрос е за канавките, както казвате.

Колкото по-добре... то банкетите с тревичките, нали, които говорихме, канавките, всичко е свързано. Колкото по-добре се поддържа отводнителната система, толкова по-малко дупки излизат на пътя. Да, ама ние като не можем да закърпим дупките и всичките пари хвърляме за дупки, не можем да почистим и да изрежем хубаво и качествено навсякъде и да направим отводнителната система абсолютно функционална. И оттам почваме да се въртим в нещо, което почти няма край.

Осветлението, хайде да не е като в Белгия. Аз и в Гърция съм виждал магистрала цялата направена, осветена открай до край, но поне като в Сърбия, всяко кръстовище, ама без изключение, всяко отклонение от магистралата да бъде... Те обикновено към два километра правят преди и след въпросното отклонение да свети.

Да, да. Мисля, че на „Люлин” го направихме това и на пътен възел на Банкя, а при „Люлин” и на пътен възел Драгичево, също...

То въпросът е не да изброите пътни възли, а да кажете, че има един пътен възел, на който няма, и ще сложим. Нали, т.е. принципът да бъде...

Всички пътни възли по „Струма” ще имат.

По „Струма” всички ще имат. А сега по „Тракия”, тия дето ще откривате?

Няма да имат.

Няма да има никакво осветление.

Или поне на този етап със сигурност няма да има.

Това много ли оскъпява?

Оскъпява, да. Едно осветление на един голям възел е някъде около милион и нещо.

Само да се постави, отделно е, за да свети.

Разбира се, абсолютно, цената после, която се плаща, пък си е постоянна.

Не може ли да се използват тип зелена енергия, на самите...

Ползва се, значи, аз имах много такава...

На самите отклонения да се слагат фотоволтаици, или как се казват?

Г-н Вълчев, специално за пътен възел Даскалово, нали, който е на Перник, на „Люлин”, имах такава идея, имах такова желание, да го направим с фотоволтаици, поне 10 професора дойдоха да ме убеждават как това няма да се случи, как няма да свети...

Защо?

... как, колко, какви трябва да са акумулаторите, колко ще е ефективно, как ще угасне в 3 часа сутринта или в 2 часа през нощта, нали, общо взето осветлението. Как зимата, като падне сняг, няма да функционира, защото няма кой да почисти панелите.

Ами нали я използват другаде. Как е в Германия? Нали, като дойдат нашите, десетте професори взимаме как е в Германия и германските професори как са го направили. Там не използват ли?

Използват, според мен и тук използват, но...

Е, как там става, а тука не става? Как си го обяснявате?

Нямам обяснение.

Не стана. И е с кабелчето нашата...

С кабелче си е през енергоразпределителите.

Така, отиваме на Русе - Свиленград. Сега вярно ли е, че то всъщност щяло да мине през Търговище, а даже четох имало вариант и Русе - Свиленград да се превърне... през Варна да се ходи.

Да, това бяха предложенията, от турската страна бяха предложенията. Нашето трасе, разбира се, е алтернатива в момента на Коридор номер 9. Минава до Велико Търново, след това минава в района на Хаимбоаз, който е един от...

Там тунел ли ще се копае или?

Да, и тунели има, 6 на брой. Шест броя всъщност, които... все пак по наша експертна оценка е това, когато се правят предпроектните проучвания ще излезе точната бройка и дължина. Но там с тунели и след това излиза вече долу след Гурково при Нова Загора и върви по равната част. Между ТЕЦ-овете се оказа пък, че там те са големият проблем.

Защо?

Защото големи територии са заети от тях.

И трябва да се заобикалят.

Точно така, трябва да се заобикалят. В смисъл да се търси такова трасе, което да минава покрай тях, и вече излиза на Свиленград. В момента ние, по старите проекти е подготвено едно кръстовище на Ново село при Свиленград, един възел, който всъщност там трябва да бъде включен този път. Оказа се, че точно там е „Натура”, там ще бъдат най-големите проблеми при преминаването на един път. И евентуално ние сме дали и алтернативно трасе, което се включи малко по-нагоре, към Харманли, за този път.

А горе от северната част на Балкана остава ли вариантът за Търговище и там да се мине през Ришкия проход ли, как се казваше, или...

Не, не... Нашият вариант е през Русе. След това при Бяла заобикаляне на този прословут Беленски баир, там при моста на Кольо Фичето, нали, където, с този мост прословут, ще минем обход и то от западната част, където няма да има тези възвишения да се преминават, а по сравнително равнинен терен, и върви до Търново надолу, успоредно на съществуващия път.

Т.е., вие карате по най-прекия. А тези варианти, за които пишат в пресата, Търговище и...

Да... Тези варианти бяха предложени от турската страна. Те ни бяха дадени на срещата от турската страна като алтернативи, които трябва да се обследват.

Те предлагат дори от Варна да се слиза на Бургас, т.е. да се замести „Черно море” магистралата, и граничният пункт при Малко Търново да се превърне в новия Свиленград, като натовареност.

Да, това е единият вариант.

Това е идеята на турците.

Това е единият вариант.

Той не е ли донякъде изгоден за България заради това, че така ще се постигне черноморската магистрала, която... вие „Черно море” виждате ли я скоро да стане?

Ще стигнем и до нея, но всеки един вариант, който направи това трасе факт, е добре за нас. По простата причина, че там, където ще мине този път, тези региони ще се възродят. Значи, не случайно са казали, пътят е живот. Това ще повиши икономическата стабилност на тези региони. Изобщо трафикът, който ще се провежда, е съвсем различно. Но аз имам притеснения там, че строителната стойност там ще бъде в пъти по-голяма от тази, която като вариант ние даваме на това трасе. И това...

Най-малкото, защото е по-дълго.

Разбира се... Не, то не е толкова по-дълго, но това нещо обрича, според мен по-тежки са терените. Това е минаването през или през Айтоския проход или между Риш и Върбишкия проход, където планината е много по-високо от там, където ние предлагаме.

И този път, който ще свърже Русе с турската граница, ще бъде платен. Първият платен път в България.

Точно така. Да.

Това не е ли уникално съчетание, хем винетка, хем тол...

Да, ама то ще се плаща или едното, или другото. Няма да се плащат двете едновременно.

Т.е., ако платиш винетка, кои държави в Европа винетка... винетка австрийците имат. Аз не съм чул в Австрия да си платиш за това, че ще минеш по някой австрийски път, защото са го построили катарци, примерно. Нали, действа или едната, или другата система. Ние няма ли да сме уникална държава в съчетанията?

Ако винетната ни система навлезе, докато бъде изграден този път, по такъв начин, че всеки автомобил, който минава по съответния път, независимо дали ще е товарен или е лек, може да се установи маршрутът и точните километри, това няма да е проблем да се плаща само едното, ако няма разлика в таксите.

А има ли, понеже вие... като въпрос ви го задавам, защото сте го проучвали. Има ли друга държава на света, в която да се прилагат двете системи едновременно? Не говорим за това, че и в Австрия например или Швейцария, която също е на винетка, се плаща например, за да минеш по определен...

Маршрут.

... мост или... Не маршрут, мост или съоръжение, или тунел...

Така, тунел, и тунел...

Най-вече тунелите се плащат, ама там са по 20 км тунели. Нали, но това е друго. Има ли друга държава на света, където...

Не мога да ви кажа в момента такава статистика.

Така уникална за съчетание.

Не мога да ви кажа, но логично е частният инвеститор, тъй като в случая, нали, не говорим за държавата България, частният инвеститор, дали ще бъде страна или компания, да защити своите финансови интереси.

Каква ще бъде разликата от португалската концесия на царя за „Тракия” и това, което се прави сега с катарците? Тогава царят намери едни португалци, доведе ги и каза, ето, те ще строят. Сега Бойко Борисов намира едни катарци и каза, ето те ще строят. Тогава такъв вой се вдигна, защо не е имало големи конкурси? Ще се обяви ли голям конкурс и, ако искат, португалците да дойдат?

Ще се обяви, разбира се, голям конкурс. Разликата, и то огромната разлика е, че държавата няма да доплаща за трафика.

Не, не, това е ясно, но като начин за избор кой ще строи?

Държавните гаранции... Пак ще има конкурс, открит конкурс.

Ами, а редно ли е като ще се прави конкурс, предварително да се уговаряш с катарците те от къде искат да мине това нещо, дето ще обявиш за него конкурс?

Ама това ще е компанията, която ще търси алтернативите за този маршрут. Значи, тази компания, която ще се занимава с това, ще бъде с фонд, изграден от трите държави, които ще бъдат на равни вноски, поне такава е идеята за момента. Те, разбира с, ще менажират предпроектните проучвания. Тези анализи, които трябва да се... В момента, в който всички тези анализи бъдат направени, след това този обект целият ще бъде даден на конкурс вече, за да се търси големият изпълнител, голямата компания, която ще менажира и ще строи пътя. Като тези средства за тази компания...

Е това ще стане българско-катарско-турски път, построен например от португалци.

Примерно, примерно.

Така. А по-ниските класове пътища? Четох, че ще ремонтирате 230 км втори и трети клас за 100 млн. лева, но не разбрах кога.

Значи, в момента минаха конкурсите. Сроковете за обжалване в момента текат. На някои от тях изтекоха, така че във всеки един момент започва и пускането за строеж на тези пътища, малките, които са етап 4 от ОП „Регионално развитие”.

Кога ще сте готов с правилата за билбордовете?

Шест месеца от влизането на закона в сила, който беше през миналата седмица, така че експертите вече започнаха да работят.

А редно ли беше да остават билбордовете?

Те останаха при определени условия. Това е ясно за...

И условията са, който си е имал билборд, си има.

Не, трябва да бъде преместен на определени разстояния, съгласно директивата за безопасност.

А колко такива, сметнахте ли колко ще преместите реално?

Доста, доста са, може би около 60%, е анализът.

Са на по-малко метри от... Те останаха 14 метри за автомагистрали и 8 метра за първокласните пътища.

И 8 метра за първокласните пътища. Голяма част от тях ще трябва да бъдат преместени, 60% някъде може би.

Добре. Утре как ще изглежда тържеството по първо рязане на лента за този месец на километри от „Тракия”?

Това е щастливо събитие. Надявам се всичко да е весело и да е хубаво.

Не, в смисъл като чисто организационно, той ще дойде комисарят по регионалното развитие, нали така?

А, да, това е първият обект от ОП „Транспорт” реално в пътищата, който ще бъде...

А той ще идва ли после за всеки? Сега, на 15-и той трябва да дойде тук да си живее, за да открива.

Не, със сигурност няма да бъде...

На 15 юли пак да реже, после на август в началото.

Лот 2 на „Тракия” е емблематичният. Между другото, с този обект стартира, така, оперативната програма по отношение на пътищата и затова идва и комисарят. Това е първият обект, който стартира, и първият обект, който...

А той май не е целият лот 2 всъщност?

Целият лот.

А целият е до Нова Загора, аха...

Целият лот. Даже и част от лот 3 се пуска, тъй като пътен възел Нова Загора е част от лот 3. Там има едни 600 метра, които са от продължението на лот 2. Това е, всъщност и част от лот 3 ще пуснем утре.

Добре, ще питам всичките ми събеседници днес, Италия или Испания ще стане шампион?

За мен Италия.