KPMG ще проверява пак пътния фонд
KPMG ще проверява пак пътния фонд / Sofia Photo Agency
Могат ли да бъдат спасени десетте проекта по ФАР, чието финансиране бе спряно само преди няколко дни? Защо се налага Кей Пи Ем Джи да прави втори одит на фонд "Републиканска пътна инфраструктура"? Загубихме ли безвъзвратно доверието на Европейската комисия? Това са само част от въпросите към вицепремиера, който следи как харчим парите от еврофондовете, Меглена Плугчиева. Първият въпрос към нея в предаването „Денят” на Дарик радио е с какви решения завърши срещата й с министрите Гагаузов, Мутафчиев и Орешарски и какво в крайна сметка може да се направи за десетте проекта по програма ФАР.

Оказва се, че се налага една допълнителна проверка, която трябва да се направи, и то в две посоки. Проверка на трансакциите и, второ, на конфликта на интереси по всеки един от тези споменати проекти. Затова министър Орешарски ще възложи на Кей Пи Ем Джи допълнителен одит на тези проекти, и то не само по ФАР, но и по ИСПА. Целта е да се направи още по-задълбочена, по-прецизна проверка и да гарантираме, че всички тези конфликти на интереси са отстранени. И целта е, както знаете, да спасим максимума от проектите и съответно финансирането по ФАР.

В какъв срок прогнозирате, че този втори одит на Кей Пи Ем Джи ще приключи?

Днес това, за което разговаряхме, трябва да бъде не повече от 10-12 дни. Нямаме никакво време за губене. Така че всеки ден и час ни е скъп. За мен е важно проектите да не бъдат спрени, защото това са, както знаете, ключови проекти за България и трябва да направим максимума, за да използваме средствата по ФАР и вече в краен случай да се включва националното финансиране от националния бюджет.

С други думи едва след 10-12 дни вие може да се съберете, да кажем, в същия формат, в който се събрахте и днес, и да дадете категоричен отговор на въпроса...

. . . ръководител да, ще трябва да даде тогава на базата на този допълнителен одит от Кей Пи Ем Джи ще може да даде окончателна оценка дали са отстранени всички слабости и всички конфликти на интереси по всеки един отделен проект, както и освен Кей Пи Ем Джи и той да удостовери, че трансакциите, които са направени, са всички по процедурата, за да могат да бъдат пуснати за довършване проектите.

Тоест мисълта ми е към днешна дата, след срещата ви, нямате категоричен отговор на въпроса кои от тези проекти ще продължат да бъдат изграждани и кои от тези проекти може би ще се наложи да бъдат замразени за определено време.

Значи, моята амбиция е всички до един да бъдат завършени, да бъдат финализирани. Не можем да си позволим лукса. . . макар че разбирам, че три от тях се влачат от 2002 и 2003 година, което, разбирате, е само по себе си също абсурдно.

Кои са тези проекти, които се влачат от 2003?

Ами за съжаление това са проектите за рехабилитация на пътя Разлог - Банско - Гоце Делчев - Садово, тунелът на Дупница, където има усложнения в строителната ситуация, и другият проект е КПП-Рудозем на границата между Република България и Гърция.

И какво е вашето обяснение? Защо де факто няма почти сериозно придвижване?

Моето обяснение е, нали разбирате, че аз съм последният човек, който може да даде обяснение по проекти, които сега се включват в процеса. Така че аз ще помоля за повече подробности. Трябва да се потърси министърът на регионалното развитие. Но важното е, че тези три проекта, са, така, най-критични. Пак казвам - те са от 2002 година и 2003 година и трябва да се направи необходимото те да бъдат завършени. По останалите проекти, знаете, че 10 проекта бяха в списъка, министър Гагаузов докладва днес, че се работи по всеки един от тях и че те минават на ежедневно наблюдение, и съответно, пак казвам, на проверката както от Кей Пи Ем Джи, така и абсолютното наблюдение на националния ръководител, на който съм разпоредила постоянната проверка, за да можем да гарантираме, че всичко, което се изпълнява при тези проекти, е по процедурите на ФАР, за да може да бъде и вдигната забраната.

Тоест по този начин това е и вид алиби за българското правителство, ако реши да финансира тези проекти с пари от бюджета, нали така?

Значи, за алиби не говорим. Говорим за това, че ние трябва да докажем, че спазваме стриктно процедурите на ФАР и по този начин с доказателствата да използваме максимално средствата от ФАР. А ако сроковете някъде са заплашени от изтичане, то тогава трябва да се прехвърлим да ползваме национално финансиране. Във всеки случай не можем да си позволим лукса да спрем тези проекти.

Все пак един такъв въпрос. Редно ли е в тази ситуация да се използва националното финансиране, националният бюджет?

Пак казвам, че сега се хвърлят всички усилия, за да се докаже, че се спазват стриктно процедурите на ФАР по всеки един от проектите, и то с цел в сроковете, които са дадени за работа по ФАР, за да можем да използваме тези средства. И ако това не може да се получи, тогава това е вид санкция към нас самите, че трябва да се посегне и да се бръкне в джоба на националния бюджет, разбирайте в джоба на българския данъкоплатец, за което ще трябва и да се търси отговорност.

Възможно ли е да се наложи да възстановим част от средствата на Европейския съюз, които са отпуснати по тези 10 проекта по ФАР?

В момента не мога да коментирам. Ако не са изпълнени, разбира се, условията и не се докаже пълна прозрачност по спазване на процедурите, естествено, че тогава ще се наложи да връщаме пари. Ако, казвам. Но пак бързам да кажа, че аз не обичам да работя с прогнози. Съвсем с ясно дифинирани задачи, ангажименти. И пак казвам, те са ангажиментите и задачите на министъра на регионалното развитие и съответно контрол от страна на националния ръководител и на Кей Пи Ем Джи.

Госпожо Плугчиева, от доклада на Кей Пи Ем Джи става ясно, че има потенциална възможност за конфликт на интереси в пътния фонд. Доколкото разбирам в него са описани десетина случая. Имената обаче на замесените в тази афера били зашифровани с букви от латинската азбука. Поне това разкриват днес колегите ни от в. "Стандарт". Питам ви има ли в тази афера замесени представители на висшия еталон на властта?

Докладът е изпратен в прокуратурата и съответно след като влиза в прокуратурата попада в категорията на класифицирана информация. Така че аз не мога да изнасям никаква информация по този въпрос. Мога само да кажа, че очаквам прокуратурата много прецизно да си свърши работата и на базата на това да предприеме и съответните действия.

Фонд "Републиканска пътна инфраструктура" стана ясно, че ще се трансформира в изпълнителна агенция към Министерския съвет. Можете ли да кажете кога ще се случи тази трансформация?

Сега, знаете, че работна група, начело с г-жа Цвета Каменова от Министерския съвет, директор на дирекция "Инвестиционна политика", имаше ангажимента и е подготвила не само статута на тази агенция, но и промените, които трябва да се направят в законодателството, за да може да се структурира тази нова агенция към Министерски съвет. На 26-ти, сега в четвъртък, тези предложения за промени на законите трябва да минат през Министерски съвет, да бъдат внесени в парламента и след направените промени, които трябва да станат много спешно да се ситуира тази нова агенция, която да заработи по най-бързия начин.

Смятате ли, че тези законодателни промени ще бъдат факт преди лятната ваканция на депутатите?

Задължително. Задължително трябва да бъдат факт. Това е национален интерес и тук изобщо дума не може да става. И след като всички са се обединили около мнението, че досегашният модел се е провалил и е неефективен, и сме обединили около мнението за това преструктуриране, значи не виждам изобщо пречки това да стане. Това задължително трябва да стане.

Разбирам, че премиерът едва ли не лично ще избере шефа на тази нова агенция. Вие ще му помогнете ли в този избор?

Вижте, аз смятам, че тук става дума за ясни критерии, че това трябва да бъде не само професионалист, но и добър мениджър. И освен това трябва да има и своята компетентност, не само езикова, но и по управление на средства от европейските фондове. Така че на тези критерии трябва да отговаря този човек и съответно знаете, че по мое настояване там ще бъде прикрепен и един външен консултант, съветник от Федерална република Германия, и смятам, че това е, така, работещата формула. И това, пак казвам, това трябва да стане тук в ускорени срокове, за да можем да пуснем в действие тази нова структура.

С този съветник от Германия, не се ли притеснявате, че може да се получи известен конфликт с титуляра на този фонд или двувластие, ако щете.

Не, не, това не бива. . . ние непрекъснато се притесняваме да признаем, че не знаем едно или друго и че нямаме достатъчно опит по управление на европейски програми и проекти. Няма от какво да се притесняваме. Факт е, че имаме нужда от помощ, от съдействие, и след като можем да го получим, не бива това да ни обижда. Не може да става тук за конфликти, използвам възможността да ви кажа, че най-големият проблем в държавата е точно лошата комуникация, нарушеният диалог и българинът, това е някаква наша не знайно защо такава черта, когато се установят някъде нередности, проблеми, този, който ги е допуснал, той не реагира адекватно на констатациите, а реагира емоционално, че към него има някакво лично отношение. Трябва да се освободим от този маниер на мислене и на работа и да станем много по-рационални, по-прагматични и да се фокусираме наистина върху работата, а симпатиите да си ги запазим за приятели и за семейните отношения. Така не може да се работи повече. Нарушен диалог - министри със заместник-министри не си говорят, директори със заместник-министри, и от това страдат цели сектори. Това е абсурдно.

Всъщност като заговорихте за реакция, да, това, което казвате, е, как да кажа, присъщо манталитетно за всички нас за съжаление, но като казахте реакция, само да припомня, че на 16 юни вие предадохте писмото отчет, така да го нарека, за това как изразходваме парите по ФАР на директора на Генералната дирекция "Разширяване" Майкъл Лий. Имате ли отговор от него?

Да ви поправя само, че този доклад изпраща националният ръководител. Това е по процедура. Защото той е оторизирания да изпраща този доклад. Аз естествено като, така, надзираващ орган, пост, следях, организирах и контролирах всичко, което се прави. Нямаме до момента отговор, нали знаете, че в момента, в който имаме, ще го огласим веднага, защото и аз го очаквам, и цялото общество го очаква.

Всъщност очаквате ли отговор да получим преди доклада на комисията от 23 юли?

Естествено, че го очакваме. Разбира се, много по-рано.

Добре. Само едно нещо да припомня от неделния ден. Ръководителят на генералната дирекция "Регионална политика" в Европейската комисия Жан-Мари Сейлър е отправил, така, доста сериозни критики към правителството, като е предупредил за досегашната практика европарите да се отклоняват към братски фирми и да се харчат неефективно, цитирам това негово мнение. Смятате ли, че безвъзвратно или много сериозно сме изгубили доверието на Европейската комисия и тепърва ще платим доста висока цена заради това?

Значи, безвъзвратно е много тежка дума и силна оценка. Но, че е нарушено доверието и че е подронен авторитетът на България е факт. И това не са случайни думи от заместник-генералния директор, което означава, че това е добре не само да се вслушаме, но и да се коригираме. И това, което аз правя и се старая да правя и смятам, че не само аз, е точно да коригираме това наше поведение, да спазваме стриктно правилата, процедурите на Европейската комисия. Ще цитирам тук г-жа Меркел, която каза, че единствената обща валута, която имаме в общността на 27-те страни членки е доверието и ние това не бива да го забравяме и трябва наистина да бъдем един предсказуем партньор, един добър партньор, коректен партньор, когато имаме слабости, да си признаваме, когато имаме успехи да ги подчертаваме, когато имаме нужда от помощ, също да го казваме на висок глас. Няма нищо лошо в това.

Няколко думи на финала да кажем за прословутата система "Лотар", която ще следи, така, работата на българската администрация по усвояването на еврофондовете. Кога лично вие очаквате първите резултати за ефективността или пък, не дай си боже, неефективността на тази програма?

Тази система са няколко екселски таблици и съответно графики, които предвиждат внасяне на съответните параметри по всяка една оперативна програма, прогнозата, която се формира, и изпълнението на програмата. И аз имам твърдото намерение тук в следващите дни тези таблици и графики да ги качим в интернет страниците тук, в Министерския съвет, и на всяко едно министерство, за да може да е достъпна информацията и да няма подозрения тук, какво е това, защо се прави, как се прави и как функционира.

В кои други европейски държави тази система действа?

Това не мога да ви кажа. Знам само, че от началото на април е обсъждана тази тема между нашето Министерство на финансите и генерална дирекция "Регионално развитие", и съответно е била подготвена системата, която, знаете, в петък, както обявих на Комитета по наблюдение на националната стратегическа референтна рамка, беше представена официално и беше потвърдена, и приета за всяка една оперативна програма. Разбирайте за всяко едно от 7-те министерства, които се занимават с отделните оперативни програми. Така че да няма съмнения и да няма подозрение какъв е този инструмент на наблюдение, на контрол, значи, той е за наше, вътрешно ползване. Разбира се, че тази система на наблюдение и контрол ще се ползва и от Брюксел. Няма нищо лошо в това.

Въпреки това ме учудва малко това, което казвате, защото казвате, че тя се е подготвяла и замисляла още през април месец, докато. . .

Да, да.

. . . така, дори неофициалното потвърждение на тази информация при нас дойде чак в началото на юни.

Ами ето, това е грешката на нашите институции за сетен път. Питам аз, защо още от април не са оповестили. Ето, аз ще ви кажа, справката е пред мен, това е от 9 април е първата среща, която е провеждана. Какво е коствало и защо е трябвало да се държи в тайна, че се провежда такава среща и се подготвя тази система? Това за мен буди недоумение. Значи, аз не го разбирам какво налага да се държи едно такова начинание в тайна, какво лошо имаше това да се знае от април.

Ами това са малко камъни в градината на вашия колега Пламен Орешарски, той е трябвало просто да излезе и да има смелостта да каже какво се случва.

Ама, то не е за смелост, а напротив, това е трябвало да бъде за хвалба, бих казала. И няма нищо, което да изисква някаква смелост. Просто пак опираме до тази дума, която вече се изтърка и не знам как да я употребявам - комуникация. Това е, диалогът с медиите, диалогът с обществото, диалогът с институциите, защото като не е излязла на време информацията, изведнъж се появиха, като получихте вие, медиите, информацията от Брюксел, и аз се втрещих какви заглавия се чуха. Как се иззема националната отговорност и пълномощия на държавата и всякакви други страшни квалификации за тази система.

Последен въпрос, той също е важен - вече функционира и гореща телефонна линия към вашия екип.

Да.

Сега ще кажа телефона, за да го чуят и нашите слушатели - 080013999. На този телефон могат да бъдат задавани всякакви въпроси и подавани сигнали, свързани с нарушения с европейските програми и фондове. Колко сигнали вече имате на този телефон?

Ами, трябва да ви кажа, за моя огромна изненада, има 165 обаждания днес само до 14 часа.

Как ги тълкувате толкова много сигнали?

Признавам си, че не съм се запознала със съдържанието им, да се надяваме, че не са всичките тревожни сигнали, а да има и нещо позитивно сред тях. Ако са само сигнали за, така, проблеми, това наистина ме кара да се замисля сериозно.

Смятате ли, че това е знак за прекършеното доверие между хората и тези, които ги управляват?

Нека да се запозная, да видя какви са, какво е съдържанието, и тогава ще мога да ги коментирам. От една страна, ме радва интересът и готовността на гражданите да бъдат активната страна, но е важно какво е съдържанието на тези обаждания, и тогава можем да направим, след анализ, заключение.

В какъв срок ще отговаряте на хората?

Официалният срок, който е един месец, в който се прави анализ на всеки един сигнал. Разбирате, че ще има сигурно нужда отделните институции да дават съответните отговори, съображения, за да може и официално, а това иска технологично време.

Ще препращате ли част от сигналите към прокуратурата, ако се налага?

Ако се налага, естествено.