Заместник-председателят на ДПС Йордан Цонев в предаването "Годината" на Дарик радио.
Ахмед Доган не дойде в студиото, затова говорим с неговия заместник в партията Йордан Цонев. Да не би всъщност и вие да сте кандидат за поста вече на г-н Доган, след като медиите разбират снощното му изявление пред БНТ в "Панорама", че няма повече работа в тази сфера на реализация - политиката, като негова заявка за оттегляне?
Да, тъй като от снощи насам почти всички медии са ми задавали този въпрос, може би трябва да кажа моето лично мнение. Аз ще бъда лаконичен - българската политика няма да загуби в следващата година най-опитния си политик. Мисля, че това е достатъчно.
Как да разбираме тогава това изказване?
Ами, това изказване не се прави за първи път. Г-н Доган и на конференцията, и след това, и преди това е казал, че идва времето, когато ще се върне на истинското си поприще, в науката. Само че той е достатъчно отговорен политик и ще направи това в най-подходящия момент, тогава, когато и процесите в страната са напълно нормализирани, и ДПС се е превърнало необратимо в една модерна европейска либерална партия.
Той казва, че не е подготвил свой заместник, защото в партия, в която се държи на екипа, заместник не се готви. Но като си говорите в партията, какво бъдеще, какъв нов лидер виждате? Даже да ви задам и етнически въпроса, смятате ли, че е възможно ДПС да бъде оглавена от българин като вас, българин по произход?
Този въпрос, на него няколко пъти е давал отговор самият председател Доган, че една партия, на която й се готви заместник или една партия, която си подготвя профил на заместник, тя не е истинска партия. Всъщност самата партия трябва да заяви тези параметри, когато това стане необходимо и когато тя е узряла за това. Аз обаче, тъй като казахте за екип, искам да разширя малко темата, ако ми позволите, за ДПС. Много митове съществуваха и съществуват за ДПС и аз бих характеризирал тази отминаваща година като година на разбиване на част от тези митове за ДПС. Ето, например един от митовете е, че в ДПС може да съществува такъв тип правене на политика, чисто лидерски, командирски, а това не е така. Аз самият доста по-късно влязох в ДПС и аз самият също страдах от тази... бях обладан от тази митология, че там всичко решава лидерът. Искам да ви кажа, че нещата стоят далеч по-иначе. Води се много сериозен дебат, всеки в рамките на своите отговорности има абсолютни права да действа, без да пита, в рамките на своето поле. Изобщо онова, което видях като стил на работа, е много по-различно от онова, което бях видял преди това. Това беше един от митовете. Мога да прехвърля нещата с 3-4 изречения и към другите. Митът например, че ДПС е етническа партия.
Аз мисля, че през тази година този мит беше и електорално, иорганизационно, и парламентарно разбит. Ако изобщо можем да говорим за финал на такъв процес, защото това е процес. Митът за това, че ДПС е продукт на Държавна сигурност. Отговорът беше инициативата за пълно отваряне на досиетата. ДПС не се бои от това да прочете тази страница. Митът, че ДПС е партия на обръчите. Отговорът на това бяха двата закона за пълна прозрачност на финансирането на политическите партии, чийто автор съм аз, мога да го кажа сега, по поръчение на ДПС, на ръководството. Митът за секретността, в която... тайната, в която са забулени доходите на лидерите, на онези, които работят в ДПС. Отговорът беше пак законопроектът за публичност на лицата в политиката, чийто автор съм пак аз. И вие знаете, че и в двата законопроекта стигнахме до край. Законът за лобизма, изобщо един куп законопроекти. А, още един много важен мит, митът, че ДПС много държи и зависи от гласовете в чужбина. Всички инициативи на опозицията и на колегите от управляващото мнозинство в изборните закони ДПС ги прие едно към едно. И интегралната бюлетина, и премахването от списъците на хората, които не са били в последните 6 месеца в България, и още един куп неща така минаха покрай обществото.
А сега ще приемете ли за евроизборите идеята да могат да гласуват само българските граждани, които са на територията на ЕС?
Никога няма да приемем такова нещо по една единствена причина - ДПС може без 30 хиляди избиратели в чужбина, защото ще има вместо 34 - 32 депутати. Това няма никакво значение за нас. Но ДПС никога няма да се съгласи български граждани, които живеят в страната и чужбина, да имат различни граждански права, никога. Това е противоконституционно, това, ако щете, няма нищо общо и с човешките права, и с гражданските права. Това просто няма да стане никога.
Използвам, че в студиото е и председателят на бюджетната комисия, за да поговорим...
На икономическата.
...икономическата, извинете, за да поговорим за парите на държавата. Кой по-добре от вас може да коментира острия конфликт от седмицата с парите за здравеопазване, протестите на лекарите и вътрешното напрежение в управляващата коалиция - ДПС и НДСВ срещу БСП?
Е, не е точно така, може би така изглежда от страни, но явно искате да започнем с онова, което не успяхме да направим, въпреки че по Коледа се говори за успехи, а тази година беше много успешна - и за българската икономика, и за България като цяло. Но вероятно ще се върнем по-нататък в разговора на тези неща. Да, здравеопазването е най-нереформираната система. Здравеопазването е системата, която поглъща най-много публични финанси, без да предлага на хората адекватна услуга срещу това и вина за това носим всички политици през прехода. И в тази връзка няма конфликт, който да е вътре в мнозинството, а има конфликт, с който е бременна системата от много отдавна, и тя ще продължи в този вид, ако не бъде реформирана. Мога само да кажа...
Според вас трябва ли министърът, който отговаря за тази реформа вече почти година и половина, да бъде сменен?
Ние не му дадохме възможност през тази година и половина, междувпрочем и на останалите министри, да направят нищо извън темата евросъюза. Защото там изоставането беше голямо, темпото беше адско. Както знаете, аз мога да ви кажа, че в продължение на 15 месеца не съм почивал нито един ден, и много мои колеги. И просто нямахме възможност по никакъв начин да се съсредоточим върху вътрешните реформи. Мисля, че след 1 януари това ще стане. Аз лично мога да го обещая, защото ДПС три пъти поставя на коалиционен съвет темата за здравеопазването, прие се. Следващият коалиционен съвет ще се занимава само със здравеопазването, с концепциите за реформа, и мисля, че следващата година ще бъде много решаваща. Ще направим радикални реформи в тази сфера, там няма пазар.
Няма пазар нито във финансиращата част на системата, има само един орган, една каса, обществена, нито в предлагането на здравна услуга - болниците. Нито на едното място се конкурират, нито на другото. Липсва конкуренция, липсва прозрачност, липсват правила. Имаме идея как трябва да се случи това, да видим. Мога да кажа, че последните 3-4 месеца се занимаваме доста усилено и с теория, и с практика в другите страни. Аз лично съм изчел вече над 400 страници по темата, за да можем да намерим точния модел.
Десницата, от чиито среди впрочем вие произхождате, преди да отидете в ДПС, остро критикува неравномерното падане на данъците с бюджета за следващата година. Това, че данъкът върху печалбата за фирите ще падне, а данъкът върху доходите на хората, които нямат фирми, ще остане според десните висок.
Да, има дисбаланс. Той междувпрочем е и между преките и косвени данъци също - много ниски преки, доста по-високи косвени, както и личните и корпоративният. Но така или иначе реформата и намаляването на данъците се прави на стъпки и в тези стъпки избираме приоритетно първо коя част да намалим. Очевидно е, че косвените данъци не може да ги намаляваме, защото, влизайки в ЕС, трябва да вдигаме акцизите, ДДС не е времето да се намали сега заради проблемите с текущата сметка и да не натискаме потреблението, оттам и вноса. Може би трябваше да избираме между преките лични данъци и преките корпоративни. Избрахме преките корпоративни, защото трябва да създадем още по-сериозни условия Българи да се превърне в инвестиционен рай, за да може при влизането ни в ЕС това да е нашият коз на нашата икономика. Така че аз мисля, че избрахме правилната стъпка.
Ако, дай боже, следващата година прогнозите ни се сбъднат за ръста, за инвестициите, за продължаващите тенденции в икономиката като например за първи път през тази година имаме увеличаване темпа на износ прямо темпа на внос, много важна тенденция. Изобщо за икономиката мога да ви кажа, че през последната година на прехода се случиха най-хубавите неща. Всъщност последната година на прехода беше най-силната за българската икономика и в нея се случиха освен всички тези неща, за които говоря, започнаха да се появяват и тенденциите на онази икономика, която България ще има в ЕС, което за мен е по-важно от резултатите...
И каква икономика ще има според вас?
Ще има доста по-балансирана икономика. Ще има доста по-затворена ножица между вноса и износа, търговското салдо. Ще има доста по-добра текуща сметка. Ще има доста сериозен приток на чужди инвестиции. Тоест България ще се включи в глобализацията. Българската икономика ще стане част от глобализираната икономика и ако внимателно четем тенденциите от тази година, това е - нашата икономика се глобализира.
Вие научихте ли нещо ново през 2006?
Да.
Някакво умение като Петър Стоянов, който се научил да праща бързо есемеси, което не можехте да правите, или ще предпочетете, както повечето ви колеги, урокът да бъде принципен?
Да, той е принципен, но бих могъл да го кажа.
Кажете.
Че политика не се прави със злоба и омраза и че нищо в живота не се прави със злоба и омраза. Всичко успешно в живота се прави с любов.