Гагаузов: Твърденията, че има разследване в пътния фонд са лъжи
Гагаузов: Твърденията, че има разследване в пътния фонд са лъжи / Sofia Photo Agency

Министърът на регионалното развитие и благоустройството Асен Гагаузов в предаването „Седмицата” на Дарик радио

Въпреки че темата с отвличането на жената на Ангел Бончев е под главите на някои от вестниците, под част от другите, които се печатат по-рано, сте вие с обвинението от опозицията, че сте разследвани, управителния съвет на фонд "Републиканска пътна инфраструктура", заради далавери, пише "Сега", в пътния фонд. "Монитор" - "Убийствен доклад на чуждите одитори за ФАР". Вие знаете ли нещо за разследване срещу вас?

Аз мога да кажа, че в главите явно на някои хора освен други неща, има и такива твърдения, които. . . след като ние не знаем и прокуратурата не знае, аз не виждам кой може да каже, че има разследване и кой го прави това разследване. Съжалявам много, но това са лъжи и инсинуации. Никога не съм бил призоваван по какъвто и да било повод, за да ме пита някой какво става във фонда и как става, още повече, че има протоколи от заседанията на фонда, които могат да се вземат и да се види какви решения е вземал фондът. Така че, съмнявам се в намеренията на тези хора. Съмнявам се, защото тук вече мисълта им стига малко по-далеч - предстои докладът на Европейската комисия, заговори се, че той няма да е чак толкова лош, колкото на тях им се иска, и трябваше това да бъде поредната провокация към Брюксел, към нашето общество. И аз съжалявам, че дори след заявлението на прокурора, че няма такова нещо, някои медии продължиха да афишират това като новина номер едно, а не като лъжа номер едно.

Прокуратурата все пак каза, че има разследвания във фонда. . .

Да, най-вероятно, най-вероятно има разследвания. . .

. . . и за управлението на фонда.

Най-вероятно има разследвания във фонда. И това е хубаво, нека да има такива разследвания.

Какво правите вие всъщност? Вие, министрите, занимавате ли се. . .

Но те не са нито. . .

. . . с конкретни сделки. . .

Аз, да, това исках, това исках да поясня. . .

. . . в управителния съвет?

Управителният съвет на фонда разглежда бюджета на фонда, разглежда политиката, която ще се осъществява в този фонд.

Какво значи политиката?

Политиката. . . да речем, колко пътища от един или друг клас ще бъдат изградени, кои са източниците за финансиране или как да бъде осигурено. . .

А конкретни. . .

. . . по-сериозно финансиране на фонда.

. . . а конкретни пътища и кой да ги строи?

Конкретни пътища и кой да ги строи нито един от министрите, от членовете на управителния съвет не е работа негова да се занимава и не се е занимавал с това. Това са технически неща, които вършат хората от фонд "Републиканска пътна инфраструктура". Така че точно такова разследване, по този повод, няма как да има срещу управителния съвет.

А вие контролирате ли това, за което се твърди, че пише в доклада на KPMG - дали има навсякъде сключени договори, дали има навсякъде сключени анекси, дали офертите се подават. . . вчера Евгени Чачев, вашият предшественик, твърди, че не се подавали с входящ дневник всички оферти например. Това кой го констатира? Управителният съвет занимава ли се с този въпрос?

Управителният съвет не се занимава с такива неща, това е работа на фонд "Републиканска пътна инфраструктура", на неговото ръководство. И трябва да ви кажа, че не може да се плаща по някакъв обект, без да има договор или без да има анекс към вече съществуващ договор.

Откъде идва това тогава? Това звучи абсурдно. . .

Това, това. . .

. . . в доклада тогава, ако има такова нещо. . .

Такова нещо в доклада. . . това са интерпретации на доклада на KPMG. Аз предполагам, че господин Орешарски след изявлението му, че той всъщност не е засекретен, а е за служебно ползване, нека да влязат да го прочетат депутатите и да престанат да са източник на дезинформация, точно пък хората от ДСБ. Пита се човек - те ли са най-заинтересованите фондът да работи много добре. Аз мисля, че те го правят точно. . .

Тоест вие казвате, че това, за което настоява опозицията - да се оповести този доклад, не виждате никакъв проблем?

Нямам никакви притеснения. Одитен доклад поначало няма за цел и той не може да вникне в дълбочина, да влезе във фактурите, да влезе в актовете, той има за задача да върши други неща.

Как се избират фирмите за строителство на пътища?

Както повелява законът за обществените поръчки - прави се. .

Защото основният упрек е, че едни и същи фирми печелили. . .

Не, извинявайте. . .

. . . за сметка на други.

Обектите в България се изпълняват от над 100, може би, или 150 фирми, които са в пътния бранш. Аз се питам - за да обвиняваш сегашното правителство, че дава на свои фирми, е откъде се появиха тези свои фирми на българското правителство, след като тези фирми са приватизирани точно по времето на ДСБ и те са продадени на хора, на които са решили, че трябва да бъдат продадени, обективно или субективно? И защо тези фирми ще са на българското правителство, сегашното, 10 години след това? Няма никаква логика в това нещо.

Приоритетно ли се изпълняват от фирми на братя Галеви, Васил Божков?

За първи път чувам, че братя Галеви въобще са в този бранш. Ако братя Галеви участват в някакви фирми, и тези фирми са спечелили търгове, те са ги спечелили по правилата. А това, че фирми на Васил Божков печелят обекти в пътния сектор. . . вижте, той притежава, доколкото знам, повече от 20 фирми в пътния сектор, как няма да печелят конкурси и търгове.

А това са фирми, казвате, не от сега и от. . . те са приватизирани при предишните правителства?

Естествено, че са приватизирани при предишните правителства. Няма нито една пътностроителна фирма, която да е приватизирана по времето на това правителство, за да бъде обвинено, че тази фирма то я е дало на определен бизнесмен и сега му дава обекти. Може да направите една справка и да видите, че последните приватизирани пътни фирми са по времето на министър Чачев.

Кои са десетте проекта по ФАР, спрени от Министерството на финансите? По-скоро от заместник-министъра Ивановски.

Трябва да кажа, че. . .

И има ли основание за това спиране?

Обсъждането на спирането на тези проекти, което направихме заедно с г-н Ивановски, ние ги подредихме в две категории. Три обекта, на които и без това на 30 юни им изтичаше договорният срок - това са тунелът на Дупница, втората тръба, която е пробита и която трябва да се довърши, тъй като над 82 процента от средствата по този проект са усвоени, това е пътят до... посока Разлог, който също се изпълнява от една гръцка фирма, там въпросът е по-сложен, те не са в състояние да изпълнят, играли са навремето на дъмпингова цена и сега искат допълнително финансиране от около 10 милиона евро, с което ние преди г-н Ивановски сме канцелирали този същия проект, защото те не си изпълняват задълженията. Единият от обектите е обходният път на Малко Търново. И още седем обекта, които не им е изтекъл срокът, по тях продължаваме да работим и сме се разбрали с г-н Ивановски, че ще продължи сертифицирането на разходите, но от друг източник, и след като приключи проверката във фонда, обратно ще бъде. . .

Основателно ли според вас са спрени?

Според мен не трябваше да се спират седемте проекта, трябваше да се концентрираме само около трите проекта, на които трябваше да довършим процедурите и да искаме съответно Европейската комисия да уважи досега направените разходи, а ние да продължим оттам нататък тяхното изграждане с национално финансиране. Това е моето мнение.

А за какво всъщност, вие разбрахте ли какво иска. . .

Формално. . .

. . .се иска от вас?

Формално поводът беше това, че при проверката на KPMG във фонд "Републиканска пътна инфраструктура" те отказват да дадат мнение за това дали правилно се процедира с тези десет проекта. Истината е, че тези проекти се финансират по програма ФАР на МРРБ, процедурите се провеждат в министерството и само изпълнението се възлага на фонд "Републиканска пътна инфраструктура". Затова и документацията по тези обекти е в Министерството на регионалното развитие, а проверката, която се прави във фонд "Републиканска пътна инфраструктура", те там не могат да намерят тези документи.

Това, което казвате, е абсурдно.

Абсурдно е донякъде, защото. . .

Значи, излиза, че са спрени проекти, защото не са видени документи, но те. . .

Да.

. . .са търсени там, където не е трябвало да се търси.

Там, където не е трябвало, още повече, че директорът на дирекция "ФАР" от МРРБ е запознал одиторите, че документите са при нас и ги е поканил да дойдат да ги видят, но те са казали, че имат задача да правят проверка във фонд "Републиканска пътна инфраструктура", а не в МРРБ. И затова сега ще продължим тая проверка, за да се видят документите, защото тези обекти, десетте, 6 или 7 от тях са търгувани 2001, 2002, 2003, тогава, когато, или 2004, 2005, когато делегацията на Европейската комисия беше в България и тя е утвърждавала тези тръжни процедури. Така че ние нямаме никакви притеснения за тези обекти, освен от известно забавяне по вина на изпълнители било, по вина на процедури, които сме забавяли по някакъв начин, или нещо от този род, но те не са с изтекъл срок и те ще бъдат завършени.

Добре, но това, което разказвате, нали Министерството на финансите възлага този одитен доклад? Тоест тия одитори отиват, не намират документи за сделки, за тия десет проекта, но те ги търсят не където трябва и накрая България може да се окаже, че ще загуби парите заради това, това е един абсурд.

Донякъде е така, но аз мисля, че сега с новото възлагане, което направи Министерството на финансите, одиторите ще си довършат проверката и ще стане ясно какво е точно състоянието на тия десет проекта, за които по предварителни проверки, които са правени вече от Европейската комисия, по тях няма съществени проблеми.

На 9 май тази година казвате в "24 часа", че според вас фонд "Републиканска пътна инфраструктура" трябва да е към Министерството на регионалното развитие и благоустройството. Сега обаче този фонд ще става национална агенция "Пътна инфраструктура". Вие продължавате ли да смятате, че по-доброто решение беше да бъде към вашето министерство?

Аз поддържам закона, който беше внесен в Народното събрание, по две основни причини. Първо, твърде много неща се изговориха за фонда и вчерашните инсинуации и лъжи, които бяха тиражирани, отново показват, че най-добре е фондът да отиде в Министерски съвет. Имало е такива случаи, той е бил, Главно управление на пътищата, към Министерския съвет, за да се предпазим от излишни и злонамерени приказки по отношение на фонда, а нямаме много време, защото, спъвайки фонда, какъвто, каквато е основната задача в момента на опозицията, за да се отложат всички тези проекти за над 1 милиард, които в едната си голяма част вече са възложени и трябва да се изпълняват, това е основната задача на опозицията. Вече започвам да подозирам, че... да не говоря тежки думи, но те не искат да се случи нищо хубаво в тях. Не знам дали гледахте физиономиите им, когато правеха тези изявления, тия хора не са добри хора. Те не искат да се случи нищо добро. Един лош и злобен човек няма как да бъде и добър политик.

Тоест вие смятате, че като стане агенция към правителството, това ще намали това напрежение.

Ще намали напрежението според мен, а това е най-важно, за да оставим хората спокойно да работят, да работят както тези, които са във фонд "Републиканска пътна инфраструктура", така и тези, които ги проверяват. Аз съм за това, нека да минат пълни проверки, да се види има ли, няма ли проблеми, къде са точно тези проблеми, как да бъдат отстранени тези проблеми. Няма идеална администрация. Но да се говори, че огромни злоупотреби, този злоупотребил със 100 милиона, другият с 200 милиона, със 100 стотинки няма как да се злоупотреби, ако не е представена необходимата документация за плащане. А когато се представи необходимата документация за плащане, там всеки се подписва и си носи отговорността. И ако той е излъгал по някакъв начин, ето сега ще бъде открито това нещо, ще се види кой се е подписал и той ще си носи отговорността.

Хайде да поговорим за конкретни пътища. Ще спрете ли ремонтите на пътищата лятото?

От вчера вече е в действие втората тръба на тунела Топли дол на магистрала "Хемус" и няма да има ремонти до края на септември.

Понеже във вашето съобщение от министерството се казваше, че предстои ремонт на Ечемишка и на Витиня.

Да.

И ще се ползва дублиращ път, което е ужас, ако лятото го направите.

Да, наистина това ще стане, но ще стане след активния сезон, за да могат хората спокойно да пътуват в този период от време. Вижте, тези тунели 25-30 години не са ремонтирани. Има опасност за тяхното състояние, ако не се направи този ремонт. Осветителните тела от тунелите започват от корозията да падат, ще паднат върху автомобилите. Ние не можем да не ги ремонтираме. Друг е въпросът, че няма как да се прави ремонтът едновременно с движението. И това е основният проблем. Но в най-активните периоди ще се спира този ремонт, за да може хората да се движат по-нормално по тези участъци.

Тоест магистралите ще бъдат изцяло отворени, без никакви ремонти по тях.

Без никакви ремонти. Вчера и проверка на ваши колеги от "Хоризонт", те признаха, че от София до Бургас пътят е перфектен и никъде няма ремонт.

Без никакви ремонти.

Без никакъв ремонт.

А как е за Варна? Варна има. . . на Златна Панега се прави едно голямо отклонение заради, десетина километра е. . .

То е заради съвременния пътен възел, който правим, защото знаете колко катастрофи се случиха там, на това кръстовище. Никаква видимост. Пресичат се два изключително важни пътя. И затова по мое разпореждане в момента се изгражда замразеният от сигурно 20 години пътен възел, който трябва да бъде направен. Аз се извинявам за лишенията, но няма друг вариант. Просто няма как да стане до строиш кръстовище и същевременно да се пътува там.

Колко време ще отнеме?

Надявам се до края на годината да бъде решен този въпрос и вече да се пътува нормално. А и хората като видят това кръстовище, ще преценят, че лишенията си заслужават.

Това е там, където се разделя пътят за Плевен. . .

Пътят за Плевен и за Велико Търново.

Пътят за Велико Търново, Варна. А оттам нататък до Варна имаше ремонти допреди две-три седмици. . .

Имаше ремонти допреди две - три седмици и може би съвсем скоро, до дни ще приключат. Мога да кажа, че ако тръгнете от границата Калотина, т.е. Кулата, минете през Благоевград, стигнете до София, а от София до Бургас, от Бургас до Варна и от Варна до София, няма един метър лош път. Това е, което направихме. Това, което направи фондът. . .

И няма да има затворени пътища лятото с изключение. . .

Няма да има. . .

. . . на този или ремонтирани пътища лятото с. . .

Да, с изключение на. . .

. . . с изключение на това при Златна Панега. . .

. . . на тази отбивка. Ще разпоредя да се минимизират ремонтите и по пътя посока Велико Търново, тъй като там останаха основно мостовите съоръжения, които се подновяват изцяло. Но така или иначе движението ще бъде улеснено в огромна степен.

Магистрала "Тракия". Вестник "Пари" предполага в един коментар тази седмица, че строеж няма да почва, защото правителството не иска да избере от няколкото големи фирми конкуренти.

Това е пълен абсурд. Вижте, магистралата ще започне да се строи. Представяме в министерството вече документацията за даване строително разрешение. Имаме някои бележки към фонда, които те трябва да отстранят. И ще бъде обявена процедура, търг, ще бъдат избрани изпълнители на тези три лота. И септември месец ще започне да се изгражда магистрала "Тракия".

А защо ще я градите с търг, с обществена поръчка, а не с концесия, след като вие самият защитавахте в последните години точно концесията? А концесията на "Тракия" имаше един проблем, от гледна точка и на вас като опозиция някога, че не беше след публичен конкурс. Не можеше ли просто вместо конкурс за обществена поръчка да направите конкурс за концесия?

Разликата между конкурса за обществена поръчка, който трае 52 дни, и един нов конкурс за концесия ще трае между 8 и 9 месеца, което означава отново забавяне с този период. Като прибавим подготовката и евентуално обжалване, отиваме твърде...

Ами те и търговете може да се обжалват.

Възможно е, но те са по друг закон и много по-бързо смятам, че ще бъде решен проблемът, ако въобще има такъв проблем.

Така се използват обществени пари.

Да, но за сметка. . .

И България губи шанса за това, за което вие сте говори през годините. . .

Така е.

. . . без да даде един лев, някой да построи магистралата, връщайки си после парите от експлоатацията.

Така е, защото огромна част от опозицията реагираше по същия начин, както реагира сега на някои от докладите на KPMG - аз не съм го чел, но то не е така, това бяха основните мотиви по отношение на концесията на "Тракия". Ние продължаваме обаче с концесия на магистрала "Черно море" и на магистрала "Хемус". Така че за останалите. . .

А ще има ли интерес за концесии точно пък за тези магистрали? "Хемус" е една вътрешна. . .

Вече. . .

. . . магистрала. Кой ходи по нея?

Вече има заявен такъв интерес, защото интензитетът на движение по пътищата се увеличи неочаквано бързо и икономическият модел на една бъдеща концесия показва, че тя ще бъде осъществима и изгодна.

А на едно, на един път ли ще се строи магистралата от една фирма или ще я разделите на лотове, както се. . .

Магистралата е разделена, участъкът между Стара Загора и Карнобат е разделен на три лота.

Тоест три различни фирми ще я строят.

Три различни търга ще бъдат обявени и ще се търси изпълнител. Няма ограничение и трите лота да бъдат спечелени от една фирма или трите лота да бъдат спечелени от различни фирми. Всичко зависи от офертите, които ще бъдат дадени, и от това дали ще бъдат поети съответни гаранции за изпълнението в срок на тези обекти, защото ние даваме по 24 месеца на двата по-малки лота и 30 месеца на по-дългия лот, който е Карнобат - Сливен.

Сега цената ще е много по-висока, отколкото я постигна Валентин Церовски, нали? И тази даже, която вие постигнахте с анекси след това.

Да. Надявам се да се поберем в тази цена, но всичко е въпрос на офериране и това какво ще предложат фирмите и дали ние ще приемем една такава оценка. Аз ще ви дам за сравнение, това съм го говорил много пъти, вижте как се вдига цената на петрола, вижте цената на строителната стомана, която беше 700 лева миналата година, а тази година е 1800 лева. Така че да правя някакви прогнози за цени, не мога да го направя, не съм специалист по цените. Това е въпрос на провеждане на тръжната процедура.

Друга лятна тема са концесиите. Ще има ли концесия на плаж за повече от 10 години? Кой всъщност предложи 20-те години, от вашето министерство ли. . .

Не, ние не сме. . .

. . . вашият проект ли. . .

Ние не сме предлагали такова предложение. Аз трябва да ви кажа, че съм бил привърженик на опростяване на процедурите по концесиониране, защото нашият закон предвижда, процедура за концесия на един плаж и процедура за концесия на една магистрала се изпълнява почти по една и съща процедура, докато в една концесия на плаж няма кой знае какви инвестиции там. Така че опростяването на процедурата, а не увеличаването на срока на тези концесии. Докато. . . тъй като в България има над 230-240 плажа, за които трябва по принцип да се прави концесия, в един обозрим период от 10 години няма как да бъде направено концесиониране на всички тези плажове. Но аз не съм привърженик на увеличаване на срока.

Но в момента режимът е друг. Седемдесет и два са били плажовете, доколкото четох, които се дават. . .

Тези, които са с концесия. . .

. . . на концесия, да, други 150 са дадени на общините.

Да, точно така.

Сега, вие имате идеята да вземете всички за. . .

Не, ние ги дадохме. . .

. . . концесиониране.

Ние ги дадохме преди може би месец - месец и половина на общините, за да ги стопанисват докато бъдат проведени концесии за тези плажове. По принцип за всички плажове трябва да се проведе процедура...

Е за всички плажовете. . .

... за концесиониране. Може би ще има такива, на които кандидати няма да се появят, и тогава. . .

И там какво ще стане?

Това вече трябва по съответния начин държавата да ги обезопаси да не допуска ползването на тези плажове.

Основните протести лятото са, че отива човек на плаж, цялата ивица е заета от...

Чадъри.

. . . чадъри и скъпи шезлонги. Искат големи пари концесионерите, за да си връщат парите, които пък инвестират и плащат като концесионни такси. А ще мине ли предложението за намаляване на. . . за всъщност увеличаване на процента свободна площ от 20. . .

Да.

. . . на 50 процента?

Да, ще мине. . .

Това ваше предложение ли е?

Да, ще мине и това ще се направи по две линии. Първо, от концесионните територии ще се извадят такива територии, които никога не са ползвани за плаж, защото 10 процента върху хиляда декара е едно, а 10 процента, които трябва да запазиш върху 500 декара, е друго. Така че ще увеличим и процента на площите по плажните ивици, които трябва да бъдат свободни. Има дори предложение 50 процента от тези площи да бъдат свободни от услуги, които се заплащат, така че хората да могат да ги ползват спокойно и свободно. Това е едно от добрите неща, които този закон ще промени, и разбира се, ситуацията, в която бяхме попаднали, 7 от най-големите плажове, изтича им концесията в средата на сезона и те не могат нито да бъдат отдавани под наем, нито пък могат да бъдат концесионирани за такъв кратък период от време. Предложението нашето беше в годината, в която се провежда, т.е. приключва концесията. . .

Да си изкарат целия сезон.

. . . да се изкара целият сезон, за да може през това време да се стартира другата процедура и да има едно застъпване според сезона.

Колко града са на воден режим това лято в България?

За съжаление имаме все още населени места, които са или на воден режим, или пък по друг начин се ограничава водоподаването, но трябва да ви кажа, че за тези три години почти, от които съм аз министър в регионалното развитие, ние вложихме изключително сериозни инвестиции, решихме въпроса с водоснабдяването на Слънчев бряг и Несебър, и Влас, решихме въпроса с водоснабдяването в значителна степен на Пампорово и сега в момента продължават някои от обектите. Ние направихме така, че в северното Черноморие от Обзор посока Варна, Камчийски пясъци, удвоихме количеството вода, което се подава там, и вече могат хората да дишат.

Това как стана?

Това става с осъществяването на няколко проекта и с влагането на над 40 милиона лева за тези водоснабдявания. И нещо друго, което за мен беше парадокс, че, да речем, един град като Стара Загора, който е четвърти или пети по големина в България, беше 30 години на режим. Направихме така, че ползвахме кредит от Европейската банка за възстановяване и развитие и Стара Загора вече не е на режим. В момента се довършва. .

А какво направихте, за да не е, и защо толкова година е карала на режим?

Не, просто подменихме магистрални водопроводи, които имаха. . .

Искате да кажете, че водата е изтичала в тръбите.

Абсолютно, които имаха загуби около 80 процента, и една четвърт от водата, която тръгва от водоизточника, стигаше до Стара Загора. Ние направихме и друго, което преди това не е правено. Със Световната банка подписахме споразумение и осигурихме финансиране за продължаване строителството на 4 нови язовира за питейно водоснабдяване. В капиталовите разходи на министерството сме включили средства, за да закупим, забележете, язовир за питейно водоснабдяване "Индже войвода" за Южното Черноморие, който е бил продаден заедно с металургична база на някакви приватизатори, които по закон нямат право да имат публична държавна собственост. . .

Къде е "Индже войвода"?

Това е в района южно от Бургас и той ще бъде. . .

Т.е. сега държавата ще си купува обратно приватизираното?

Държавата, да, точно така, може би ще се наложи да плащаме толкова, колкото са платили за всичко, за да си откупим обратно язовира, но той е необходим за водоснабдяването на Южното Черноморие. Разбирате какви безсмислици са правени някога. И ако се върнем в периода, когато е осъществена тази сделка, тези хора, които приказват лъжи на практика, може би ще трябва да си посипят главите с пепел. Кой е извършвал приватизация, защо е правена такава безразборна приватизация. . .

Кой, кой?

Ами, проверете кога е приватизирано и ще си отговорите сам на въпроса.

Това. . .

Да продадеш питеен язовир заедно със завод, това на нищо не прилича.

. . . Виденов, Костов, Сакскобургготски?

По времето на г-н Костов.

Тогава е станало?

Да.

А пречиствателните станции. Продължават ли туристите да се къпят в собствените си отходни води в българското море?

За да ви отговоря, ще навляза малко в сферата на Министерство на околната среда и водите, но понеже заедно обсъждаме тези проблеми, ще ви кажа, че всички пречиствателни станции на населените места и на курортните комплекси по Черноморието, а и тези с население до над 10 хиляди души, са предвидени в оперативна програма "Околна среда" и те ще бъдат финансирани и изградени. Една голяма част от тях вече започна изграждането им. Що се отнася до пречиствателните станции за питейни води, ние направихме няколко малки, сега продължаваме с пречиствателните станции по поречието на Марица, финансираме ги от държавния бюджет, това е Хасково, Харманли, Симеоновград, за да можем да дадем качествена вода на хората, тъй като там процентът на манган е доста висок. Така че във водния сектор ние увеличихме инвестициите за три години може би над 20 пъти.

Почвате отдалече, но въпросът е по Черноморието канализациите къде се изливат?

По Черноморието, да, голяма част от населените места нямат качествени пречиствателни съоръжения, това е истината.

Какъв е планът на България?

Планът е до три години всички населени места по Черноморието трябва да имат канализации и трябва да имат пречиствателни станции за отпадни води. Такъв е ангажиментът, който е поела нашата страна.

Това е по оперативната програма, която вие ли ръководите, за регионално развитие или за околна среда?

Не, това е по оперативна програма на околната среда.

А по вашата оперативна програма ще има ли усвояване на пари тази година?

Мога да кажа със задоволство, че по оперативна програма регионално развитие българските общини вече представиха над 300 проекта. Това са по приоритети, които вече програмата, 11 от които програмата вече е обявила.

За какво предметно казано. . .

Основно това са за общинска пътна инфраструктура, за общинска образователна инфраструктура, за общинска социална инфраструктура и за общинска културна инфраструктура, т.е. това са обекти, собственост на общините от тези сфери, а ние сме подписали над 30 договора, сега на 16-и ще подпишем още 15 договора на стойност вече над 130 милиона лева, които са предоставени на българските общини да ги изпълняват.

Т.е. тази година ще бъдат усвоени 130 милиона от колко?

Тази година стартират проекти на стойност 130 милиона лева.

Но те може да бъдат усвоени. . .

Колко от тях ще бъдат усвоени. . .

А колко бяха всичките пари по вашата програма?

Имайте предвид, че сега сме средата на годината, имаме още 6 месеца до края на годината. Аз се надявам, че поне още толкова обекти ще стартират като. . .

Т.е. разчитате 250 милиона. А колко е цялата програма?

Цялата програма е 1 милиард и 600 милиона евро.

Добре, ама с тези темпове пак излиза, че България за годините до 2013 г. няма да успее.

Ще трябва да прибавим тук и 270 милиона, които имаме проведени процедури за пътища втори и трети клас, възложени са обектите и чакаме приключването на проверките във фонд "Републиканска пътна инфраструктура". От Главна дирекция "Регионална политика" вече са извършили такава проверка на Европейската комисия на тези проекти. Прибавете и тези 270, ние към момента имаме готовност за 400 милиона лева по оперативна програма "Регионално развитие".

След евродоклада вот на недоверие и съвет на коалицията, в Евксиноград ли ще е или още не . . .

Не мога да кажа точно къде, не е обявено, но ще има. Като основна тема ще бъде бюджетът за следващата година, разбира се, резултатите от доклада, който ще бъде оповестен, на Европейската комисия. . .

Очаквате ли да бъдете лично атакуван след този доклад?

Лично не. . .

Вътре в коалицията? Очевидно е, че опозицията ви атакува.

Лично в коалицията не очаквам да бъда атакуван, защото моите колеги знаят много добре какво и как върша.