Автомагистрали ЕАД: Бойкот на чистенето? Би ни струвал скъпо!
Автомагистрали ЕАД: Бойкот на чистенето? Би ни струвал скъпо! / netinfo

След като преди два дни автомагистрала „Хемус” остана затворена часове наред и почистващата техника се оказа блокирана на пътя редом с ТИР-овете, вчера беше обявено, че при обилен снеговалеж Гранична полиция и КАТ ще спират влизащите в страната камиони и автобуси, които са с износени гуми и без вериги. Това са част от мерките, за да не се повтори случилото се на „Хему” тази седмица – ситуация, за която най-много критики отнесе фирмата, която по договор поддържа магистралата през зимата – това е „Автомагистрали” ЕАД.

В ефира на Дарик радио прозвучаха различни гледни точки за това чия е отговорността за състоянието на пътя – дали на шофьорите на ТИР-овете, които не карат с вериги, дали на КАТ, че в такива случаи не отбива навреме движението, за да могат първо машините да изчистят настилката?!?

Гледната точка на изпълнителния директор на „Автомагистрали” ЕАД Антон Антонов, който категорично отрече в интервю за Дарик радио фирмата му да е бойотирала чистенето, заради неизплатени суми за тази дейност от страна на държавата. 


Недостатъчното финансиране, грешки на шофьорите или лоша организация на движението е причина за онова, което се случи тази седмица на магистрала „Хемус”?

- Покривката към днешна дата, при слегнал сняг е между 30 и 60 см. в засегнатия участък. Почистването на снега и зимното поддържане е един непрекъсваем процес, в който участници са и движещите се камиони и автомобили. Не може, когато те са спрени, за да се дообработи участъка, защото той е с множество мостове, два от които са стоманени и се поледяват лесно. Не може, когато всичко е готово, те да тръгват като от старт на Формула 1. Гонят се и точно по тия мостове всеки гледа да мине по-напред, защото ако другия закъса, той пак ще остане. След като ги пуснаха, то е било като състезание. Нашите машини, за да попаднат в тапата, те са минавали за пореден път.

Част от превозвачите ви упрекват, че не разполагате с нужната модерна техника – в това ли е проблема и с каква техника за чистене разполага „Автомагистрали”ЕАД?

- Не може да се говори за модерна техника, защото ако за тази услуга се плащаха и се отделяха средства като в една Германия, щеше да бъде добре, но тук знаем че средствата не са кой знае колко. Не се оплаквам от тази ситуация, но един такъв специализиран автомобил излиза между 270 до 300 хиляди евро. Представете си колко пари трябват, за да се купят. Тези, които притежава фирмата ни са три Мерцедес-а, единият от които е спасителен точно за такива случаи, един Магерус над 340 конски сили. В този участък имаме още пет-шест Камаз-а, Шкоди – автомобили на ниво. Вярно е, че дават проблеми – същата вечер имаше две аварии с тях, но се отстраняват своевременно. Такава е ситуацията, с такъв договор разполагам за работа и трябва да си изпълнявам задълженията – т.е. фирмата, която все още представлявам.

Имаше коментари, че фирми правят бойкот и не чистят заради забавени задължения на държавата към тях. Имате ли вие проблеми с плащанията?

- Това е несериозно. Даже бих казал е безотговорно да се приказва по този начин, защото договорът позволява такава санкция, че един бойкот ще ти излезе прекалено скъпо. Прекалено скъпо би излязъл на този, който си го помисли, та камо ли да го направи. Да бяхте дошли да видите тия мъченици, които 30 часа работиха, мръзнаха, не спаха, не ядоха и накрая бяха охулени. Това бяха нашите хора от „Автомагистрали” и катаджиите. И Гражданска защита много помогна с изтеглянето на тези кръстосани ТИР-ове там – друг не видях някой да се хвана в работа!

Притеснява ли ви намерението на Фонд „Републиканска пътна инфраструктура” да ви санкционира за случилото се?

- Ще се направи една проверка, ще се чака мнение от експерти – предполагам, че ще бъда и аз поканен да дам мнение и становище. Те имат също представители, които през цялото време са наблюдавали процеса и знаят за какво става въпрос. На нас ни се плаща за километър път, което включва и материали и машини и труд. Само за 4-ти, 5-ти и 6-ти /бел. ред. декември/ над 300 тона сол са отишли в този участък. От 17-ти километър до 34-ти километър. Над 400 тона са на цялата „Хемус”. Зимното поддържане не е нещо, което започва и свършва. Ако ние не се грижим за тези участъци, ами то под мостовте ще е пълно със скрап от коли. Те ще са повече отдолу отколкото отгоре. Мостовете замръзват много лесно – всяка вечер се прави превантивна обработка със сол и други химикали.

Готови ли сте да покриете нуждите за тази зима – очертават се снеговалежи още следващата седмица, как стои въпроса с материалите?

- Има сол може би до след средата на януари – по прогноза, защото никой не знае колко ще вали и колко ще се употреби. Днес съм поръчал още 500 тона сол. Април да завали сняг - имало е такива случаи, сме длъжни да реагираме и сме го правили.

Очевидно е, че има проблем в координацията между отделните институции по цялата верига?

- Координацията – трябва да ви кажа, че с местните катаджии, които са магистрална полиция, много добре работим. Те ни се обаждат, ние им се обаждаме винаги, но се случват и такива неща. И аз много се притеснявам от факта, че другата седмица или по-следващата – предстоящите празници, представете си какво голямо количество автомобили ще тръгнат по провинцията за празниците. Ами, ако ги има и ТИР-овете, които също са решили да се прибират?!? Затова разговарях на по-ниско ниво с колегите от Областната дирекция на полицията да направим едно предложение – в последния работен ден и в последния ден от празниците автомобили над 3,5 тона да не пътуват. До микробус да се движат, така е и в закона.

Това е важно като предложение, защото засяга всички, които ще пътуват по празниците.

- Мисля, че едни ще са доволни, други няма да са доволни – няма случай, в който всички да бъдат доволни. В европейските страни е забранено тежкотоварните автомобили да се движат по магистралите мисля от петък наобяд или събота сутринта до неделя в 12 през нощта.

Склонен ли сте да упрекнете шофьорите и на камионите и на леките коли за начина, по който тръгват на път в зимни условия?

- Как да ги упрекна като и те са участници в този процес с чистенето на снега. Както каза и във вашия ефир Красимир Лалов „ама вие чакате нашите камиони, за да разтъпчат снега, да се смеси по-лесно със солта и да стане една каша, която след това да се отстрани с машините”. За какво да ги упреквам?!? Когато няма камиони – има проблем, когато са прекалено много и не се спазват правилата – пак проблем. Но за какво да ги упреквам – всеки си има някакви ангажименти, някаква работа и иска да я свърши. Аз също съм имал доброто желание да си свършим работата.

Тези два дни са празнични – да чакат ли проблеми пътуващите по магистрала „Хемус”? Казахте, че са на линия хората от вашата фирма.

- Има денонощно 24-часово дежурство. Има дежурни техници във всеки възел – постоянно патрулират, гледат, мерят температурата, по експертна оценка решават кога да се обработи настилката със средства против замръзване. Главно мостовете и опасните наклони.

Има ли начин пътуващите да се обърнат точно към вас, към дежурните ви екипи или според вас това не е нужно?

- Те обикновено се свързват с Фонд „Републиканска пътна инфраструктура”, където ние два пъти дневно даваме сведения за състоянието. И разбира се, когато има промяна в обстановката.

Питам ви, защото се появи една идея по пътищата да се сложат табели с името на фирмата, която почиства съответния участък, с координати на дежурни екипи, за да се знае към кого да се обърнат пътуващите. Имате ли нещо против такава идея?

- Защо да имам против? Няма причина да имам против – когато са доволни, ще четат табелата с удоволствие, когато не са доволни....

Ще ви засипват с обаждания?

- Да. Медиите могат да помагат, като разяснавят на пътуващите ситуацията и взаимните ни задължения.