"Министерският съвет одобри предложенията на Министерството на правосъдието за изменение в Закона за съдебната и власт и наказателно-процесуалния кодекс, свързани с повишаване ефективността на наказателното производство и регламентиращи ефективен механизъм за търсене на наказателна отговорност на главния прокурор и неговите заместници. Законопроектът предвижда наказателен съдия от ВКС, от апелативен или окръжен съд, но с ранг на върховен съдия, да ръководи разследване срещу главния прокурор или негов заместник, когато има основание за това. Той ще бъде временно назначаван за прокурор във Върховната касационна прокуратура и ще се определя на случаен принцип". Това каза след заседание на Министерски съвет министърът на правосъдието Крум Зарков.
"Това е законопроектът, с който България най-после ще успее да отговори на изискванията на европейските стандарти и на осъдителното срещу България решение на ЕС по правата на човека по делото Колеви. Този законопроект ще свали от гърба ни над 70 осъдителни решения срещу България. Има е символно значение", заяви още Зарков.
По думите му без този законопроект съдебна реформа няма да има.
Той припомни, че този законопроект беше внесен в предишното Народно събрание и гласуван единствено на първо четене на 27 януари т.г., но поради прекратяването на мандата на законодателния орган процедурата не беше доведена докрай.
Зарков коментира и случая със задържания в Узбекистан за двойното убийство пред дискотека "Соло" Илиян Тодоров като посочи, че ще бъдат изпратени всички необходими документи за екстрадацията му.
От МС уточниха какво е проекторешението за контрол на главния прокурор.
Предвижда се наказателен съдия от ВКС, от апелативен или окръжен съд, с ранг на съдия от ВКС, да ръководи разследването срещу главния прокурор или негов заместник. Той ще бъде временно назначаван за прокурор във ВКП и ще се определя на случаен принцип от списък, предварително одобрен от Общото събрание на Наказателната колегия на ВКС, ако е дал изрично съгласие за включването му в списъка. Друго изискване е в последните 7 години да е работил като наказателен съдия.
Въвежда се „вътрешен прокурорски контрол“ върху действията на прокурора, който разследва главния. Той ще бъде осъществяван от друг наказателен съдия от ВКС, който ще изпълнява длъжността заместник-главен прокурор и ще бъде избиран по същия ред, след като има повдигнато обвинение срещу обвинител №1.
Предлага се разследващи органи в тези случаи да бъдат разследващи полицаи, определени с мотивирана заповед на министъра на вътрешните работи и разследващи митнически инспектори, определени с мотивирана заповед на министъра на финансите.
Делата за престъпления от общ характер, извършени от главния прокурор или негов заместник ще са подсъдни като първа инстанция на Софийския градски съд.
Със съпътстващи изменения в Закона за съдебната власт се предвижда намаляване от 17 на 13 гласа на мнозинството в Пленума на ВСС, необходимо за предсрочно освобождаване и временно отстраняване от длъжност на главния прокурор, както и за неговия избор. Това ще е и мнозинството, необходимо за избор на председателите на двете върховни съдилища, но при допълнителни изисквания.
Предлаганите изменения в НПК дават също по-пълна и прецизна уредба на фигурите на пострадалия от престъпление и ощетеното юридическо лице.
Въвежда се съдебен контрол в началната фаза на процеса, като обжалването на постановлението за отказ да се образува наказателно производство ще включва всички тежки престъпления и такива, чието извършване може да доведе до нарушаване на основни права, както и определен кръг корупционни престъпления, които не са определени като тежки, но чието включване е важно за повишени гаранции в борбата срещу корупцията. Отказите да се образува досъдебно производство ще подлежат на съдебен контрол на две инстанции.
"Това е законопроектът, с който България най-после ще успее да отговори на изискванията на европейските стандарти и на осъдителното срещу България решение на ЕС по правата на човека по делото Колеви. Този законопроект ще свали от гърба ни над 70 осъдителни решения срещу България. Има е символно значение", заяви още Зарков.
По думите му без този законопроект съдебна реформа няма да има.
Той припомни, че този законопроект беше внесен в предишното Народно събрание и гласуван единствено на първо четене на 27 януари т.г., но поради прекратяването на мандата на законодателния орган процедурата не беше доведена докрай.
Зарков коментира и случая със задържания в Узбекистан за двойното убийство пред дискотека "Соло" Илиян Тодоров като посочи, че ще бъдат изпратени всички необходими документи за екстрадацията му.
От МС уточниха какво е проекторешението за контрол на главния прокурор.
Предвижда се наказателен съдия от ВКС, от апелативен или окръжен съд, с ранг на съдия от ВКС, да ръководи разследването срещу главния прокурор или негов заместник. Той ще бъде временно назначаван за прокурор във ВКП и ще се определя на случаен принцип от списък, предварително одобрен от Общото събрание на Наказателната колегия на ВКС, ако е дал изрично съгласие за включването му в списъка. Друго изискване е в последните 7 години да е работил като наказателен съдия.
Въвежда се „вътрешен прокурорски контрол“ върху действията на прокурора, който разследва главния. Той ще бъде осъществяван от друг наказателен съдия от ВКС, който ще изпълнява длъжността заместник-главен прокурор и ще бъде избиран по същия ред, след като има повдигнато обвинение срещу обвинител №1.
Предлага се разследващи органи в тези случаи да бъдат разследващи полицаи, определени с мотивирана заповед на министъра на вътрешните работи и разследващи митнически инспектори, определени с мотивирана заповед на министъра на финансите.
Делата за престъпления от общ характер, извършени от главния прокурор или негов заместник ще са подсъдни като първа инстанция на Софийския градски съд.
Със съпътстващи изменения в Закона за съдебната власт се предвижда намаляване от 17 на 13 гласа на мнозинството в Пленума на ВСС, необходимо за предсрочно освобождаване и временно отстраняване от длъжност на главния прокурор, както и за неговия избор. Това ще е и мнозинството, необходимо за избор на председателите на двете върховни съдилища, но при допълнителни изисквания.
Предлаганите изменения в НПК дават също по-пълна и прецизна уредба на фигурите на пострадалия от престъпление и ощетеното юридическо лице.
Въвежда се съдебен контрол в началната фаза на процеса, като обжалването на постановлението за отказ да се образува наказателно производство ще включва всички тежки престъпления и такива, чието извършване може да доведе до нарушаване на основни права, както и определен кръг корупционни престъпления, които не са определени като тежки, но чието включване е важно за повишени гаранции в борбата срещу корупцията. Отказите да се образува досъдебно производство ще подлежат на съдебен контрол на две инстанции.