Нова електронна брошура "Сподели България", която цели да привлича туристи у нас, разгневи жителите на смолянското село Смилян.
Проектът е съвместна инициатива на Министерствата на туризма и на земеделието и храните. В него България се представя с 12 туристически дестинации за винен и кулинарен туризъм.
С европейски стикер ще защитават смилянския фасул
Дни след публикуването на брошурата обаче жителите на смолянското село Смилян възроптаха срещу съдържанието й. Поводът е, че в раздел Източни Родопи, включващ Хасково, Кърджали и Ивайловград, като кулинарен специалитет е включена "салата от смилянски боб".
"Възмутен съм от липсата на географски познания за регионите в България от страна на експертите, участвали в подготовката на изданието. Названието "смилянски боб" не съществува. Регистрираната словна марка е "Смилянски фасул" - марка, регистрирана в Патентно ведомство. А това наименование може да се използва за бобовите култури и производни от нея продукти отгледани и произведени в географския район "Долината на Горното поречие на река Арда", т.е в землищата на селищата, разположени по двата бряга на р.Арда - от с. Бяла река, Община Рудозем, през Смилян, Кошница, Могилица, Арда, Горна Арда и съставните им махали. Географски нито Община Смолян, нито Община Рудозем принадлежат към Източни Родопи", написа в социалната мрежа секретарят на читалището в Смилян Илия Годев.
Как евродепутат отглежда смилянски фасул в Страсбург?
"Общностите в района на Горното поречие на р. Арда и най-вече производители, туристическите субекти и обществеността в Смилян инвестира 15 години в популяризиране на традицията на отглеждане на "Смилянски фасул", в налагането на разпознаваемостта на наименованието и изграждане на доверие в качеството на отглеждания в този географски район фасул, за да достигне той справедлива цена за усилията и трудът, които местните хора влагат в неговото производство", пише още Годев.
"Особено държим на словната марка "смилянски". Ние нямаме против да се продават какви ли не продукти, всякакви, включително и фасул, но да не носи марката "смилянски", когато не е от нашия район. За мен е недопустимо да се правят спекулации и инсинуации в тази посока, още повече ако това става от държавни органи", коментира и Сафедин Чикуртев, бивш кмет на Смилян и председател на Кооперацията собственик на марката.
От Министерството на земеделието и храните се оправдаха пред бТВ, че това е работен проект на електронната брошура. Тепърва предстояли обсъждания по места и изчистване на неточностите.
Проектът е съвместна инициатива на Министерствата на туризма и на земеделието и храните. В него България се представя с 12 туристически дестинации за винен и кулинарен туризъм.
С европейски стикер ще защитават смилянския фасул
Дни след публикуването на брошурата обаче жителите на смолянското село Смилян възроптаха срещу съдържанието й. Поводът е, че в раздел Източни Родопи, включващ Хасково, Кърджали и Ивайловград, като кулинарен специалитет е включена "салата от смилянски боб".
"Възмутен съм от липсата на географски познания за регионите в България от страна на експертите, участвали в подготовката на изданието. Названието "смилянски боб" не съществува. Регистрираната словна марка е "Смилянски фасул" - марка, регистрирана в Патентно ведомство. А това наименование може да се използва за бобовите култури и производни от нея продукти отгледани и произведени в географския район "Долината на Горното поречие на река Арда", т.е в землищата на селищата, разположени по двата бряга на р.Арда - от с. Бяла река, Община Рудозем, през Смилян, Кошница, Могилица, Арда, Горна Арда и съставните им махали. Географски нито Община Смолян, нито Община Рудозем принадлежат към Източни Родопи", написа в социалната мрежа секретарят на читалището в Смилян Илия Годев.
Как евродепутат отглежда смилянски фасул в Страсбург?
"Общностите в района на Горното поречие на р. Арда и най-вече производители, туристическите субекти и обществеността в Смилян инвестира 15 години в популяризиране на традицията на отглеждане на "Смилянски фасул", в налагането на разпознаваемостта на наименованието и изграждане на доверие в качеството на отглеждания в този географски район фасул, за да достигне той справедлива цена за усилията и трудът, които местните хора влагат в неговото производство", пише още Годев.
"Особено държим на словната марка "смилянски". Ние нямаме против да се продават какви ли не продукти, всякакви, включително и фасул, но да не носи марката "смилянски", когато не е от нашия район. За мен е недопустимо да се правят спекулации и инсинуации в тази посока, още повече ако това става от държавни органи", коментира и Сафедин Чикуртев, бивш кмет на Смилян и председател на Кооперацията собственик на марката.
От Министерството на земеделието и храните се оправдаха пред бТВ, че това е работен проект на електронната брошура. Тепърва предстояли обсъждания по места и изчистване на неточностите.