Министерството на образованието и науката (МОН) сезира Държавна агенция „Национална сигурност“ (ДАНС) и Комисията за защита на личните данни (КЗЛД) след разпространена информация, че най-големият доставчик на образователен софтуер и услуги във Великобритания Juniper Education придобива Школо“ - образователната платформа за управление на училищните процеси, на която се доверяват над 1700 образователни институции в България, съобщиха от българската компания. От МОН посочиха, че не са били информирани по никакъв начин за продажбата на „Школо“ на чужда компания. Това предизвика вълна от коментари и притеснения какво ще се случи с личните данни на учителите и учениците и дали сделката ще предостави на чуждата компания чувствителна информация от българската образователна система, но от „Школо“ успокоиха, че няма опасност за това.

МОН към момента няма договорни отношения с "Школо", но много от българските училища са техен клиент. С цел защита на тези образователни институции министерството ще предприеме всички действия за разясняване на случая. Вече е изпратено и писмо до компанията с искане незабавно да предостави цялата налична информация, а заедно с това са сезирани и компетентните органи.

„Случаят е показателен, че е целесъобразно използването на услугата електронен дневник към държавната система - Национална електронна информационна система за предучилищното и училищното образование (НЕИСПУО). Към момента над 830 образователни институции работят с нея“, информират от МОН.

Много учители, ученици, директори на училища и най-вече родители са притеснени какво ще се случи оттук нататък и най-вече дали компанията-купувач ще има достъп до личните данни на българските деца и учители. Социалните мрежи са залети от въпроси и коментари по тази тема.

Директорът на 119-то училище в София и общински съветник от ГЕРБ Диян Стаматов също коментира на профила си във фейсбук.

„Един успешен български продукт, разпознаваем от директори, учители, ученици и родители в цялата страна продължава напред своето развитие, но в чужди ръце. Кое налага необходимостта "Школо" да се продаде на чужда компания? Беше ли оценен продуктът на "Школо" на българския пазар? Какви ще са последиците за българското образование от преминаването на "Школо" на английския пазар? Мисля, че всеки може да даде отговор на тези въпроси, а и да повдигне свои такива“, написа Стаматов и обърна внимание, че ако електронният дневник, който създаде "Школо", напусне изцяло българския пазар, най-добрата алтернатива, която да го замести ще са "познатите до болка хартиени дневници".



„За мен въпросът не е защо Школо са се продали на британска компания, все пак са частници и целта им е печалбата. Въпросът е защо МОН е допуснал външна фирма да влиза в училищата и да събира данни, които после да могат да продадат?! Настоявам всички училища по най-бързия начин да се изтеглят от Школо“, посочва разтревожен потребител.

„Искам да задам следните въпроси: Кое налага необходимостта “Школо” да се продаде на чужда компания? Какви ще са последиците за българското образование от преминаването на “Школо” на английския пазар“, пита друг.

Преди два дни основателят на „Школо“ Мирослав Джоканов публикува на профила си в социалните мрежи, че напуска компанията „с противоречиви чувства“.

„Тръгвам си от компанията с противоречиви чувства. От една страна съм щастлив, че нещата се развиха положително за компанията и сега колегите ще могат да създават полезни продукти за британския пазар и да привнесат **български** иновации в Кралството. От друга страна ми е мъчно. Все пак Школо е като мое отроче. Нещо повече - моята голяма дъщеря Теа се роди в седмицата, в която регистрирахме компанията Школо и аз гледах две бебета едновременно в продължение на 7 години. Затова Школо ще остане завинаги отпечатано в моето сърце“, написа Джоканов.

Той отговори на наболелите въпроси от последните дни и успокои, че продажбата на платформата на британската компания не застрашава личните данни на ученици и учители.

„Продадени ли са данните? Данните от дневниците (оценки, отсъствия и т. н.) НЕ са собственост на Школо. Съответно те НЕ са обект на продажба. Собственик на тези данни са училищата. Школо е само обработващ орган“, посочи Джоканов.

На въпроса имат ли достъп англичаните до тези данни и имат ли интерес към тях той уточни: „Достъп до данните имат само служители на Школо ООД. Британската компания НЯМА никакъв интерес към административните данни на българските ученици. Juniper купуват българския продукт с цел да го интегрират в Англия. Повтарям - никой в Англия не се вълнува от тройките на Иванчо“, посочи той.



"Школо" (shkolo.bg) е онлайн платформа за дигитализиране на образованието в България. Изградена е през 2016 г. и въвежда електронен дневник, който заменя напълно книжния вариант.

Платформата интегрира множество модули, сред които са електронен дневник, администриране на извънкласни дейности, статистически справки, училищен календар и управление на събития, управление на складови наличности и инвентаризация, модул за разплащане (много популярен сред частните училища), мобилно приложение и други.

Предоставя и набор от образователни ресурси: електронни уроци, карти, тестове, учебни пособия, публикации и други.