Държавата вече не може да дава само на БДЖ пътническите превози, европейските правила ни задължават да има конкурси за превозвач. Предстои такъв през 2023 година, тъй като лицензът на БДЖ изтича през 2024 година. Това каза проф. Симеон Ананиев, председател на Асоциацията на българските жп превозвачи, в коментара му, направен специално за Агенция "Фокус" по повод предстоящия конкурс за превозвач в сектор "Пътнически превози" на БДЖ пред Агенция "Фокус".
"Старият договор на БДЖ - "Пътнически превози" изтича през 2024 година. Този договор се сключва от държавата и се финансира железопътният превозвач на база влак/километри. Ние сме една от последните страни в Европейския съюз, която не е либерализирала този вид конкурси. И дори да иска държавата, в лицето на Министерството на транспорта, да го даде на БДЖ "Пътнически превози", ще има сериозни проблеми, санкции, дори знам вече за организации, които са изпратили писма до Европейския съюз в сектор "Комисари по транспорта", каза Ананиев.
Според отговора на ЕС, ще се следи стриктно спазването на европейските изисквания и така наречените "Железопътни пакети", каза Ананиев.
"Конкурсът за нов превозвач на пътници трябва да се проведе през 2023 година. По моя информация от Министерството на транспорта вече са започнали да подготвят конкурса. Ще изисква за определени линии да се определя съответният бюджет, с който се финансира, както е при автобусния транспорт", добави той.
Кандидатът ще трябва да си осигури подвижен състав и персонал, като подвижният състав трябва да отговаря на европейските изисквания. Фирмите, които ще кандидатстват могат да са български и чужди, но трябва да отговарят на лицензионните условия и създадените критерии, става ясно от думите на проф. Ананиев.
"Основният критерий трябва да бъде запазване здравето на хората чрез опазване на природата и мобилност. Т.е. хората да могат да се придвижват безопасно, да могат да пътуват спокойно", добави още председателят на Асоциацията на българските жп превозвачи.
"Старият договор на БДЖ - "Пътнически превози" изтича през 2024 година. Този договор се сключва от държавата и се финансира железопътният превозвач на база влак/километри. Ние сме една от последните страни в Европейския съюз, която не е либерализирала този вид конкурси. И дори да иска държавата, в лицето на Министерството на транспорта, да го даде на БДЖ "Пътнически превози", ще има сериозни проблеми, санкции, дори знам вече за организации, които са изпратили писма до Европейския съюз в сектор "Комисари по транспорта", каза Ананиев.
Според отговора на ЕС, ще се следи стриктно спазването на европейските изисквания и така наречените "Железопътни пакети", каза Ананиев.
"Конкурсът за нов превозвач на пътници трябва да се проведе през 2023 година. По моя информация от Министерството на транспорта вече са започнали да подготвят конкурса. Ще изисква за определени линии да се определя съответният бюджет, с който се финансира, както е при автобусния транспорт", добави той.
Кандидатът ще трябва да си осигури подвижен състав и персонал, като подвижният състав трябва да отговаря на европейските изисквания. Фирмите, които ще кандидатстват могат да са български и чужди, но трябва да отговарят на лицензионните условия и създадените критерии, става ясно от думите на проф. Ананиев.
"Основният критерий трябва да бъде запазване здравето на хората чрез опазване на природата и мобилност. Т.е. хората да могат да се придвижват безопасно, да могат да пътуват спокойно", добави още председателят на Асоциацията на българските жп превозвачи.