6920 лева средно струва отглеждането на едно новородено бебе у нас, като средният годишен доход на семейния българин е едва 2900 евро. Това обявиха от Сдружение Асоциация на търговците на стоки за детето в България.
Според статистиките за 2012 година у нас се отглеждат около 70 000 българчета на възраст от 0 до 1 година и около 347 000 деца от 0 до 4 години. При най-оптимистични прогнози за демографията на страната ни през 2015 г. тези стойности ще бъдат занижени със 7500, а през 2025 г. децата у нас ще бъдат със 70 000 по-малко.
Асоциацията на търговците на стоки за деца обявиха, че в Деня на детето ще дадат началото на своята инициатива за национална подписка за премахване на ДДС за детските стоки и храни, като по този начин се улесняват условията за отглеждане на деца в България.
Според статистиката, представена от председателя на Асоциацията на търговците на детски стоки, Петя Милина, броят на живородените българчета е намалял. Според нея месечно средният разход на домакинство, отглеждащо дете до 1 година е 420 лева. По думите на Милина обаче 35% от децата нямат възможност да си позволят специализирани детски продукти.
„12 200 човека официално са напуснали страната през 2012 г. 53% от напусналите са жени, което значи, че излизат хора с потенциал да родят децата си на друго място", обясни Милина.
Според нея, ако у нас ДДС-то за детски стоки и храни бъде премахнато, това ще намали приходите в хазната едва със 7,92 лв. на дете, но ще има резултат в 17% повече средства в семейството за отглеждане на бебе.
„Майките не биха направили в никакъв случай 97% компромис с качеството на храните за бебета и деца, в това число и млека, пюрета, каши. 92% не биха направили компромис с козметиката за деца и с пелените. Най-голям компромис правят с по-едрите покупки, като креватчета, колички, столчета за кола", допълни Милина.
Ако се осигури широк обществен дебат по темата и предложението за отпадане на ДДС при детските храни и стоки бъде прието, то това ще се отрази позитивно на демографската картина у нас, категорични са инициаторите на кампанията.