Мнозинството в парламента не успя да преодолее ветото на президента върху инкриминирането на нерегламентирания превоз на пътници.
В началото на месеца държавният глава върна за ново разглеждане в Народното събрание промените, заложени в Закона за изменение и допълнение на Кодекса на търговското корабоплаване.
Те гласяха, че който извърши обществен превоз на пътници без разрешение, регистрация или лиценз, които се изискват по нормативен акт или акт на Европейският съюз, се наказва с лишаване от свобода от две до пет години, като моторното превозно средство, послужило за извършване на деянието, се отнема в полза на държавата, независимо чия собственост е. Също така се предвиждаше завишено наказание за случаите, в които нарушението е извършено от двама или повече души, сговорили се предварително.
Днес обаче само 93 депутати гласуваха за повторното приемане на текстовете и така парламентът прие наложеното от Румен Радев вето. "За" приемането на текстовете гласуваха от ГЕРБ и НФСБ, БСП бяха против, а ВМРО и "Воля" се въздържаха.
С ветото си президентът Румен Радев възрази, че едно и също деяние се определя и като престъпление, и като административно нарушение. Според него не са уточнени и критериите, по които нерегламентираният обществен превоз на пътници ще се разграничава от т.нар. споделено пътуване. Повод за тези въпроси стават широките дефиниции на понятията „обществен превоз“ и „превоз на пътници“, мотивира се държавният глава.
Именно споделеното пътуване бе и ябълката на раздора по време на дебата. Според социалистите то ще попадне под ударите на закона и ще се наказва със затвор, а от ГЕРБ настояха, че има разлика между превоза на пътници с цел облага и споделеното пътуване, при което се разделят разходите за гориво. Искрен Веселинов от ВМРО пък поиска ясни гаранции, че споделеното пътуване няма да се наказва при последващото разглеждане на законопроекта.
От БСП настояха, че предвидените наказания са твърде тежки и дадоха пример, че за изнасилване и трафик на хора те са по-малки. От левицата се аргументираха, че няма да има и кой да извършва контрол и да наказва нарушителите, които извършват нерегламентирани превози.
Иглика Събева от ГЕРБ коментира, че мотивите на държавния глава са без каквато и да е била конкретика и без ясен анализ на правната норма, която се предлага.
В началото на месеца държавният глава върна за ново разглеждане в Народното събрание промените, заложени в Закона за изменение и допълнение на Кодекса на търговското корабоплаване.
Те гласяха, че който извърши обществен превоз на пътници без разрешение, регистрация или лиценз, които се изискват по нормативен акт или акт на Европейският съюз, се наказва с лишаване от свобода от две до пет години, като моторното превозно средство, послужило за извършване на деянието, се отнема в полза на държавата, независимо чия собственост е. Също така се предвиждаше завишено наказание за случаите, в които нарушението е извършено от двама или повече души, сговорили се предварително.
Днес обаче само 93 депутати гласуваха за повторното приемане на текстовете и така парламентът прие наложеното от Румен Радев вето. "За" приемането на текстовете гласуваха от ГЕРБ и НФСБ, БСП бяха против, а ВМРО и "Воля" се въздържаха.
С ветото си президентът Румен Радев възрази, че едно и също деяние се определя и като престъпление, и като административно нарушение. Според него не са уточнени и критериите, по които нерегламентираният обществен превоз на пътници ще се разграничава от т.нар. споделено пътуване. Повод за тези въпроси стават широките дефиниции на понятията „обществен превоз“ и „превоз на пътници“, мотивира се държавният глава.
Именно споделеното пътуване бе и ябълката на раздора по време на дебата. Според социалистите то ще попадне под ударите на закона и ще се наказва със затвор, а от ГЕРБ настояха, че има разлика между превоза на пътници с цел облага и споделеното пътуване, при което се разделят разходите за гориво. Искрен Веселинов от ВМРО пък поиска ясни гаранции, че споделеното пътуване няма да се наказва при последващото разглеждане на законопроекта.
От БСП настояха, че предвидените наказания са твърде тежки и дадоха пример, че за изнасилване и трафик на хора те са по-малки. От левицата се аргументираха, че няма да има и кой да извършва контрол и да наказва нарушителите, които извършват нерегламентирани превози.
Иглика Събева от ГЕРБ коментира, че мотивите на държавния глава са без каквато и да е била конкретика и без ясен анализ на правната норма, която се предлага.