Очаква се становището на корабособственика и застрахователя
Очаква се заседналият край с. Камен бряг кораб "Vera Su" да бъде обявен за потънало имущество, което ще даде възможност на българската държава да се намесва по-сериозно и да се започне акция по изваждането на товара, каза пред журналисти директорът на "Морска администрация" - Варна, кап. Валентин Енчев.

По думите му, за целта се очаква становището на корабособственика и застрахователя. Междувременно, тази вечер се очаква прокуратурата да се произнесе дали товарът все още се смята за веществено доказателство при разследването, или не.

Застрахователите на „Vera Su“ ще възстановят на държавата направените разходи

Когато корабът бъде обявен за потънало имущество, от него ще бъде снето цялото подвижно оборудване, допълни директорът на ИАМА кап. Венцислав Иванов.

Той обясни още, че паралелно с това ще бъде отворен безопасно и хамбарът на кораба, за да започне изваждането на товара. Докато трае процесът, корабът ще бъде укрепван, защото при олекотяването позицията му ще се променя. Тъй като е известно, че в трюма има вода, вероятно част от стоката ще бъде разтоварена чрез помпи.

При направения подводен оглед се вижда, че около кораба няма индикации за разлив, посочи Иванов. "Плавателният съд е стабилно седнал и не се очаква да се получат пробиви в корпуса", посочи още Иванов.
 

Версия за инцидента с „Vera Su“: Вахтеният офицер заспал, екипажът не отговарял
 

Той уточни, че в машинното отделение има вода, която най-вероятно е влязла през тежката врата на кърмата. Тя би следвало да е плътно затворена, но след слизането на екипажа на брега, явно през нея е започнала да влиза бавно вода. Затова ще бъде направен допълнителен експеримент, за да стане ясно как се е получило наводняването на машинното.

От ИАМА допълниха, че специалистите от холандската фирма, която може да изтегли заседналия кораб, са обяснили, че такава акция може да бъде реализирана евентуално след април, когато времето ще се подобри. Междувременно в ИАМА разработват план как да се процедира с товара, от който трябва да се откаже и фирмата, която го е поръчала. В такава ситуация единият от вариантите е той да бъде откаран в международни води, където количеството няма да повлияе по никакъв начин на околната среда.