Как училища, преподаватели и ученици се справиха с шоковата дигитализация в изолацията покрай коронавируса, как учебното съдържание се трансформира в дигитално, какви са предизвикателствата пред новата учебна година - разказа Мая Гешева, директор на Националната финансово-стопанска гимназия (НФСГ) от 2016г. Тя е учител на годината на Джуниър Ачийвмънт България (2011 г.), учител на годината - направление „Професионално образование“ за 2015 г., награда на МОН „Св. Иван Рилски“ за 2020 г. Автор на учебници и учебни помагала по бизнес комуникации и фирмена култура.
Новата реалност в образованието с всички плюсове, открити недостатъци и как системата да работи като добре смазана машина ще са темите на конференцията "Образование от А до #. Иновативното училище", което ще събере на една маса директори на училища, ректори на университети, представители на европейските и българските институции, както и бизнеса, който предлага технологични решения. Форумът е на 17 юли в София Тех Парк като дискусията ще бъде излъчвана и на живо през фейсбук страниците на организаторите. "Образование от А до #. Иновативното училище" е инициатива на Economic.bg, NOVA, Dir.bg и Kmeta.bg.
Г-жо Гешева, Националната финансова стопанска гимназия беше отличена с призът „Глобално училище“ 2019 г. Как ви помогна опита в иновациите да се справите с дигиталното обучение?
Призът за глобално училище получаваме за трета година, а тази година за първи път има категория „Глобално училище в действие“, за която също сме отличени. Работата в гимназията е на едно много сериозно ниво, свързано с работата по целите за устойчиво развитие и по отношение на дигитализацията. За нас не беше сложно да се справим с електронното обучение от разстояние, защото стартирахме от високо ниво на дигиталностост на високо ниво. В началото на извънредната ситуация всички учители и ученици имаха своя регистрация в облачното пространство, голяма част от виртуалните класни стаи бяха изградени. От няколко години използваме електронна платформа, която предоставя различни възможности. Електронният дневник при нас от три години е факт и не използваме ученически книжки на хартия. Проблемите ни бяха по-скоро организационни, но за няколко дни успяхме да ги преодолеем. По време на електронното обучение от разстояние продължихме да повишаваме квалификацията на част от колегите, които имаха нужда от това, за да могат да постигнат професионално по-високо ниво. Именно това високо ниво, от което ние стартирахме, оказа ползотворно влияние върху цялостния процес на електронно обучение от дистанция.
Известно е, че НФСГ държи на защитеното облачно пространство. Препоръчвате ли на колегите си от други училища да имат такова?
Защитеното пространство е изключително важно по отношение на сигурността на учениците и на колегите в глобалната мрежа. Във всички виртуални класни стаи, в които се провеждат учебните часове по време на електронното обучение, учениците влизат със свой профил, благодарение на който се идентифицират като ученици на гимназията. Това се отнася и за учителите. Появата на ученик с друг профил, който дава заявка за присъединяване към даден час, не се допуска от съответния учител. Това е важно за нас, защото така ние разпознаваме учениците си и те имат достъп до предлаганите електронните ресурси. Тази защитена среда до известна степен създаде затруднения с комуникацията ни със студенти и стажанти от петте университета, на които сме базово училище, които провеждат при нас текущата си педагогическа практика, но ние намерихме възможност и те да присъстват в учебни часове, както и да проведат своите държавни изпитни уроци в края на своята държавна педагогическа практика. Наскоро приключи едно такова наше партньорство с Департамента за усъвършенстване и инфорация на учители към СУ „Св. Климент Охридски“.
Ще се включи ли НФСГ в тези 20% иновативни училища, които ще продължат да провеждат дигитално обучение?
Това е една възможност за всички училища, които са със статут на иновативно училище. Дали и до каква степен дигитализацията да навлезе в нашия живот е въпрос, на който никой не би могъл да даде еднозначен отговор. Народната мъдрост казва, че истината винаги е някъде по средата. Живият контакт се губи при електронното обучение от разстояние. Нашите ученици са гимназисти, но въпреки това живата връзка с преподавателя е много важна. Трябва да намерим много добър баланс по отношение на присъствието на тези ресурси във всеки учебен предмет. НСФГ придоби статут на иновативно училище още преди три години. Тази година се надяваме нашият иновативен проект също да бъде утвърден. С всички учители на гимназията на педагогически съвет много детайлно анализирахме възможностите, предимството на електронното обучение от разстояние. От есента при нас ще стартира една паралелка, която ще работи по модела “едно към едно“. Всички ученици ще разполагат с персонално устройство, както и учителите им. Няма да има учебници, тетрадки и всичко ще бъде в електронен вариант. Така че ние ще намерим своя път като осъществим дигитален скок и като се присъединим към група от още 5 училища, които имат амбицията да се сертифицират международно и да станем гугъл референтни училища. При нас 9 колеги се сертифицираха като гугъл обучители и през лятото предстои още около 20 колеги да преминат през различни нива на сертифициране. Това ще даде възможност да използваме всички най-съвременни облачни технологии, които се предоставят безплатно и учениците, и учителите да продължат процеса на надграждане на своята технологическа грамотност.
Новата реалност в образованието с всички плюсове, открити недостатъци и как системата да работи като добре смазана машина ще са темите на конференцията "Образование от А до #. Иновативното училище", което ще събере на една маса директори на училища, ректори на университети, представители на европейските и българските институции, както и бизнеса, който предлага технологични решения. Форумът е на 17 юли в София Тех Парк като дискусията ще бъде излъчвана и на живо през фейсбук страниците на организаторите. "Образование от А до #. Иновативното училище" е инициатива на Economic.bg, NOVA, Dir.bg и Kmeta.bg.
Г-жо Гешева, Националната финансова стопанска гимназия беше отличена с призът „Глобално училище“ 2019 г. Как ви помогна опита в иновациите да се справите с дигиталното обучение?
Призът за глобално училище получаваме за трета година, а тази година за първи път има категория „Глобално училище в действие“, за която също сме отличени. Работата в гимназията е на едно много сериозно ниво, свързано с работата по целите за устойчиво развитие и по отношение на дигитализацията. За нас не беше сложно да се справим с електронното обучение от разстояние, защото стартирахме от високо ниво на дигиталностост на високо ниво. В началото на извънредната ситуация всички учители и ученици имаха своя регистрация в облачното пространство, голяма част от виртуалните класни стаи бяха изградени. От няколко години използваме електронна платформа, която предоставя различни възможности. Електронният дневник при нас от три години е факт и не използваме ученически книжки на хартия. Проблемите ни бяха по-скоро организационни, но за няколко дни успяхме да ги преодолеем. По време на електронното обучение от разстояние продължихме да повишаваме квалификацията на част от колегите, които имаха нужда от това, за да могат да постигнат професионално по-високо ниво. Именно това високо ниво, от което ние стартирахме, оказа ползотворно влияние върху цялостния процес на електронно обучение от дистанция.
Известно е, че НФСГ държи на защитеното облачно пространство. Препоръчвате ли на колегите си от други училища да имат такова?
Защитеното пространство е изключително важно по отношение на сигурността на учениците и на колегите в глобалната мрежа. Във всички виртуални класни стаи, в които се провеждат учебните часове по време на електронното обучение, учениците влизат със свой профил, благодарение на който се идентифицират като ученици на гимназията. Това се отнася и за учителите. Появата на ученик с друг профил, който дава заявка за присъединяване към даден час, не се допуска от съответния учител. Това е важно за нас, защото така ние разпознаваме учениците си и те имат достъп до предлаганите електронните ресурси. Тази защитена среда до известна степен създаде затруднения с комуникацията ни със студенти и стажанти от петте университета, на които сме базово училище, които провеждат при нас текущата си педагогическа практика, но ние намерихме възможност и те да присъстват в учебни часове, както и да проведат своите държавни изпитни уроци в края на своята държавна педагогическа практика. Наскоро приключи едно такова наше партньорство с Департамента за усъвършенстване и инфорация на учители към СУ „Св. Климент Охридски“.
Ще се включи ли НФСГ в тези 20% иновативни училища, които ще продължат да провеждат дигитално обучение?
Това е една възможност за всички училища, които са със статут на иновативно училище. Дали и до каква степен дигитализацията да навлезе в нашия живот е въпрос, на който никой не би могъл да даде еднозначен отговор. Народната мъдрост казва, че истината винаги е някъде по средата. Живият контакт се губи при електронното обучение от разстояние. Нашите ученици са гимназисти, но въпреки това живата връзка с преподавателя е много важна. Трябва да намерим много добър баланс по отношение на присъствието на тези ресурси във всеки учебен предмет. НСФГ придоби статут на иновативно училище още преди три години. Тази година се надяваме нашият иновативен проект също да бъде утвърден. С всички учители на гимназията на педагогически съвет много детайлно анализирахме възможностите, предимството на електронното обучение от разстояние. От есента при нас ще стартира една паралелка, която ще работи по модела “едно към едно“. Всички ученици ще разполагат с персонално устройство, както и учителите им. Няма да има учебници, тетрадки и всичко ще бъде в електронен вариант. Така че ние ще намерим своя път като осъществим дигитален скок и като се присъединим към група от още 5 училища, които имат амбицията да се сертифицират международно и да станем гугъл референтни училища. При нас 9 колеги се сертифицираха като гугъл обучители и през лятото предстои още около 20 колеги да преминат през различни нива на сертифициране. Това ще даде възможност да използваме всички най-съвременни облачни технологии, които се предоставят безплатно и учениците, и учителите да продължат процеса на надграждане на своята технологическа грамотност.