/ ThinkStock/Getty Images
Искат осъвременяване на законодателството за управление на МПС от хора с увреждания
100108
Искат осъвременяване на законодателството за управление на МПС от хора с увреждания
  • Искат осъвременяване на законодателството за управление на МПС от хора с увреждания
Шофьор на автобус или на ТИР, който загуби кутрето на ръката си, губи и правото да работи като професионален шофьор у нас. Същото правило важи при ампутация или вродена липса на част от ръката или крака. За тези остарели текстове в наредбата за физическата годност на шофьорите разказа в интервю за Дарик председателят на Асоциацията на шофьорите-инвалиди д-р Даниела Данчева.
 
По думите й държавата трябва да осъвремени голяма част от законодателството, свързано с управлението на моторни превозни средства от хората с увреждания. Нужно е и опростяване на процедурата, по която човек с телково решение си вади шофьорска книжка за първи или за пореден път.
 
Увреждане на таза, което сериозно ограничава способността на човек да се движи, ампутация или вродена липса на крак, ръка или части от тях, лошо заздравяло счупване на крака или увреждане на коляното - всички тези състояния водят до забрана за съответния човек да си извади шофьорска книжка като професионален шофьор. Ограниченията са разписани в Наредба 3 на здравното министерство за физическата годност на водачите на моторни превозни средства у нас.
 
Председателят на Асоциацията на шофьорите-инвалиди д-р Даниела Данчева от години се бори да я промени, но към момента без успех: "Това са едни древни наредби от древни времена на Министерство на здравеопазването. Скоро ще има безпилотни коли, тогава какво ще правим с Наредба 3, питам аз".
 
Д-р Данчева даде за пример българин, професионален шофьор, който след ампутация на единия крак от коляното надолу заминава за Германия, за да може да работи: "Тук се опита нелегално да си продължи работата като шофьор, видя, че не става и замина за Германия. Там човек с подколянна протеза като него буквално за пет минути си е уредил всички документи, абсолютно законно и професионална категория може да има. И вече пета година работи като шофьор на ТИР".
 
От Асоциацията на шофьорите-инвалиди настояват и за облекчаване на процедурата за издаване на шофьорска книжка на хората с увреждания. Сегашният ред предвижда явяване пред специализирана медицинска комисия, която определя за колко години да бъде валидна книжката, като периодът е от 1 до 5 години. Такива комисии има само в три града у нас, което отнема на хората време и допълнителни средства, а издаването на медицинското удостоверение става след няколко дни.