/ ThinkStock/Getty Images
Имаме виждане как България може да отговори на общоевропейски виждания без да затваря въглищните си централи. Процесът е много сложен и комплексен, включени са и международни експерти и експерти от Министерство на околната среда и водите. С общи усилия имаме шанс да постигнем това, което искаме да постигнем.

Това заяви Росен Христов, служебен министър на енергетиката по време на изслушване в парламентарната Комисия по енергетика.

От КНСБ искат парламентът да реши за затварянето на въглищни централи

Христов обясни, че ангажиментът, който е поет в ПВУ за намаляване на емисиите, е "уникален, защото не съществува в нито една друга европейска Директива. Няма вариант, в който с технически средства или организационни, да постигнем това намаляване без затваряне на въглищни централи. Учудвам се как това е прието от ЕК. Очевидно ангажиментът е приет в предишното редовно правителство. Именно затова е трудно сега да го предоговорим", отбеляза той.

Служебният министър на енергетиката каза, че договорът с турския газопреносен оператор Боташ предвижда и разтоварването на танкери през тази година. Той увери, че освен тези танкери с природен газ, ще получаваме газ и от терминала в Ревитуса. "Съвкупно това ще осигури необходимите количества газ през тази година. Няма риск от недостиг на газ тази година, всички количества са осигурени", категоричен е той.

Христов коментира, че процесът по диверсификация на природния газ продължава. "Нищо скрито не купуваме. При нас няма нищо скрито, всичко се прави официално и може да бъде проверено от съответните служби", категоричен е той.

Служебният енергиен министър подчерта, че споразумението ни за доставки на природен газ с Турция е по-добро от това, което имаме с Гърция. По думите му Турция доставя газа до границата, а ние го поемаме и доставяме до страната. "В момента имаме системна свързаност, която ще ни позволи да доставяме газа", отбеляза той.

Енергийният министър: Споразумението с „Боташ“ не е за доставки на газ от Русия

"ПАВЕЦ "Чаира" е без сериозно изменение, продължават анализите, за да се установи остатъчен живот на оборудването", уточни той. Христов обясни, че от това много зависи дали ще се предприемат някакви засилващи действия или ще трябва да ремонтират системата още сега. По думите му ако трябва да се сменя турбина, тя ще струва около 400-500 млн. лв, а ако трябва да се правят и четирите турбини разходите ще са около 2 млрд. лв. "Ние имаме ясни признаци за дефект в абсолютно всички турбини. Проблемът е изключително сериозен за България. Близките месеци очакваме да се излезе с крайно становище", добави той.
БГНЕС