Всяка година матурите и изпитите след седми клас доказват един от най-сериозните проблеми в българското образование - огромната пропаст между постиженията на учениците от различните видове училища.
Докато средният успех на дванайсетокласниците от профилираните гимназии (езикови, математически, хуманитарни) на задължителната матура по български език е 5,01, то връстниците им от професионалните гимназии (бившите техникуми) изкарват 3,79. Това се посочва в позиция на фондацията "Заедно в час" за националното външно оценяване след четвърти и седми клас, и за държавните зрелостни изпити в 12-и клас.
Гимназистите показали по-добри знания на външното оценяване тази година
Неравният достъп до качествено образование спира развитието на потенциала на огромен брой български деца и силно ограничава възможностите им за реализация в бъдеще. Нещо, което България не може да си позволи, ако иска икономиката и обществото й да вървят напред, посочват от фондацията. Според организацията възможните решения на тези въпроси се обсъждат вече от години сред експерти в образованието и в голямата си част не изискват големи усилия да бъдат приложени.
Според фондацията скалата за оценяване на националните изпити трябва да е една и съща всяка година, така че да може да се направи реална диагноза на развитието и качеството на образователната система. Трябва да се отчита и добавената стойност на училищата (заявка, която и новият екип на Министерството на образованието и науката направи) и те да бъдат поощрявани да я повишават, предлагат от фондацията.
Според "Заедно в час" трябва да има и промяна в съдържанието на изпитите в посока измерване на уменията за успех на 21-и век (като работа в екип, комуникационни и аналитични умения); отчитане на всички фактори, които влияят на постиженията на учениците в даденото училище, както и разпространение на добри практики на училища.
Изпитите продължават да мерят заученото, а не наученото. "Шестица" на матурата или външното оценяване съвсем не означава, че младият човек ще може да се справя в живота след училище и че е усвоил ключовите за 21-и век умения, като работа в екип, аналитично мислене, решаване на проблеми и комуникационни умения. Затова
освен съдържанието, ключов момент е и системата за оценяване на изпитите.
След 25 години новата учебна година - с нов училищен закон
Според скалата на матурите след 12-и клас оценка среден (3) - и съответно диплома за завършено средно образование, се получава при 23 точки от общо 100.
Седмокласниците, изкарали само 16 точки от общо 65, пък минават със среден (3) външното оценяване в края на основното си образование. В развитите образователни системи критериите са значително по-високи и бариерата за минаване на изпита обикновено е при покриване на поне 50% от знанията - а не на едва 20%, отбелязват от "Заедно в час".
Докато средният успех на дванайсетокласниците от профилираните гимназии (езикови, математически, хуманитарни) на задължителната матура по български език е 5,01, то връстниците им от професионалните гимназии (бившите техникуми) изкарват 3,79. Това се посочва в позиция на фондацията "Заедно в час" за националното външно оценяване след четвърти и седми клас, и за държавните зрелостни изпити в 12-и клас.
Гимназистите показали по-добри знания на външното оценяване тази година
Неравният достъп до качествено образование спира развитието на потенциала на огромен брой български деца и силно ограничава възможностите им за реализация в бъдеще. Нещо, което България не може да си позволи, ако иска икономиката и обществото й да вървят напред, посочват от фондацията. Според организацията възможните решения на тези въпроси се обсъждат вече от години сред експерти в образованието и в голямата си част не изискват големи усилия да бъдат приложени.
Според фондацията скалата за оценяване на националните изпити трябва да е една и съща всяка година, така че да може да се направи реална диагноза на развитието и качеството на образователната система. Трябва да се отчита и добавената стойност на училищата (заявка, която и новият екип на Министерството на образованието и науката направи) и те да бъдат поощрявани да я повишават, предлагат от фондацията.
Според "Заедно в час" трябва да има и промяна в съдържанието на изпитите в посока измерване на уменията за успех на 21-и век (като работа в екип, комуникационни и аналитични умения); отчитане на всички фактори, които влияят на постиженията на учениците в даденото училище, както и разпространение на добри практики на училища.
Изпитите продължават да мерят заученото, а не наученото. "Шестица" на матурата или външното оценяване съвсем не означава, че младият човек ще може да се справя в живота след училище и че е усвоил ключовите за 21-и век умения, като работа в екип, аналитично мислене, решаване на проблеми и комуникационни умения. Затова
освен съдържанието, ключов момент е и системата за оценяване на изпитите.
След 25 години новата учебна година - с нов училищен закон
Според скалата на матурите след 12-и клас оценка среден (3) - и съответно диплома за завършено средно образование, се получава при 23 точки от общо 100.
Седмокласниците, изкарали само 16 точки от общо 65, пък минават със среден (3) външното оценяване в края на основното си образование. В развитите образователни системи критериите са значително по-високи и бариерата за минаване на изпита обикновено е при покриване на поне 50% от знанията - а не на едва 20%, отбелязват от "Заедно в час".