Дискусията около законопроекти за движение по пътищата се задълбочава и все повече хора и организации ги оспорват. „За 4 дни в Института за пътна безопасност постъпиха 75 страници възражения по трите законопроекта. Предоставили сме ги в Министерския съвет и МВР”, заяви в ефира на NOVA Богдан Милчев от Института за пътна безопасност и бивш шеф на КАТ. Милчев даде и конкретни примери за промените, които повдигат въпроси.
 
НПО-та настояват за спиране на законопроекти за движение по пътищата


„Някой иска да накара българите да купят 3 милиона вериги за сняг. По новия проект ни задължават всички автомобили да бъдат оборудвани с вериги, а в същото време не са задължителни зимните гуми”, коментира Милчев.
 
Организация настоява за Закон за движението по пътищата с напълно нова концепция

Даде и друг пример – с пешеходните пътеки. „В момента определението за пешеходна пътека е маркирана или немаркирана, като второто изречение е, че пешеходните пътеки са продълженията на тротоарите в кръстовищата. Второто изречение отпада в новия законопроект и остава – маркирани и немаркирани. Задаваме въпроса: Кои са тези немаркираните пешеходни пътеки”, попита Милчев.
 
Що се отнася до риска, шофьор с глоби да остане без книжката си, въпреки че си е платил, Милчев обясни, че основният проблем е в информационната система.
 

Взимат ни книжката на пътя, ако имаме неплатена глоба

„Дълги години сме работили с така наречените терминали и сме въвеждали информацията по един начин. Когато тази информация трябва да се прехвърли в една съвременна система са се прехвърлили много грешки, които във времето ще се изчистят. Другият голям проблем на системата е, че взаимодействието с други системи – в случая с банковите – не функционира достатъчно ефективно с това приложение, което КАТ предлага”, обясни Милчев.
 
Предложенията за нови правила на пътя коментира и Павел Савов от Българската асоциация за рекреация, интеграция и спорт.
 
Ще купуват камери за контрол на скоростта с пари от глоби?

„Личната мобилност е много важна за хората с увреждания. Хората с увреждания шофират адаптирани автомобили. Мога да бъда равностоен участник в движението. Но мислим, че хората с увреждания не са видими в тази нормативна база”, заяви Савов.
 
От сдружение „Велоеволюция” пък са категорично против да носят задължително каска и светлоотразителна жилетка.
 
Ще се явяваме на нов шофьорски изпит след три нарушения на пътя?

„Тези аксесоари са полезни, но не може да се налагат като униформа”, заяви Радостина Петрова, сдружение „Велоеволюция”. „Законът явно е писан от хора, които никога не са се качвали на колело. Забранено е хората на велосипеди да карат в изправена позиция на тялото. Ако изкачвам по наклон и трябва да набера скорост или трябва да прескоча някакво препятствие. Това е основно умение за каране на колело”, коментира тя.
nova.bg