Главният прокурор Сотир Цацаров внесе искане в Конституционния съд за обявяване на противоконституционност на разпоредба от Закона за държавния бюджет за тази година, съобщават от държавното обвинение.
Цацаров иска да се обяви за противоконституционна разпоредбата на чл. 2, ал.6 от закона. В първата алинея на член 2 е приет бюджетът на съдебната власт, в ал. 2 са утвърдени бюджетните разходи на органите са съдебната власт. Ал. 3 пък утвърждава максималните размери на ангажиментите за разходи, които могат да бъдат поети тази година, и максималните размери на новите задължения за разходи, които могат да бъдат натрупани през 2015-а от Висшия съдебен съвет. В ал. 4 се казва, че утвърдените в предходната алинея параметри могат да се увеличават с до 20% по решение на ВСС, а в алинея 5 се допълва, че висшия орган на съдебната власт може да изразходва средства в размер до 5000,0 хил. лв. от наличностите по сметки от предходни години за покриване на неотложни разходи на органите на съдебната власт, в случай че не се нарушава бюджетното салдо по държавния бюджет.
В ал. 6, която Цацаров атакува пред Конституционния съд, се казва, че „за 2015 г. неизпълнението на приходите по ал.1 не се покрива с допълнителна субсидия от централния бюджет".
Главният прокурор застъпва тезата, че тази разпоредба противоречи на основополагащи норми на Конституцията, установяващи принципа на правовата държава и принципа на разделение на властите. Според него оспорената разпоредба пряко се конфронтира и с текстовете от Върховния закон, прогласяващи независимостта и бюджетната самостоятелност на съдебната власт.
Всеки закон за държавния бюджет, който не гарантира средства за конституционно установени институции, е противоконституционен, тъй като се препятства дейността на тези институции, се изтъква в аргументите цитирани в съобщението.
От държавното обвинение напомнят, че в бюджетите за периода 2010-2013 г. е било закрепено правилото, че неизпълнението на приходите от дейността на органите на съдебната власт е за сметка на наличностите по сметки от предходни години и изрично е било предвидено, че при недостиг на такива средства, неизпълнението на приходите от дейността на органите на съдебна власт задължително се компенсира с допълнителна субсидия от централния бюджет. С тези закони са създадени допълнителни гаранции за изпълнение на приетия бюджет на съдебната власт и е била осигурена независимостта и бюджетната самостоятелност на съдебната власт, който подход е неоправдано изоставен с Бюджет 2015, твърдят от държавното обвинение.
От пресцентъра на прокуратурата подчертават, че Конституционният съд в свои решения е дал ясни ориентири какви са конституционните стандарти за ефективно осигуряване на независимостта и бюджетната самостоятелност на съдебната власт при определяне на средствата за нейната издръжка. Бюджетът на съдебната власт е самостоятелен и законодателната власт е длъжна да гарантира неговия обем и разпределение на кредитите така, че да може съдебната власт ефективно да осъществява функциите си. Това се постига включително и чрез законовата възможност за компенсиране на недостига от наличностите по сметки от предходни години или с допълнителна субсидия от държавния бюджет.
В съобщението се напомня, че законосъобразното функциониране на съдебната власт предполага разходи, които следват императивни норми от други закони, какъвто пример е разпоредбата на чл. 218, ал.2 от Закона за съдебната власт („Основното месечно възнаграждение за най-ниската съдийска, прокурорска и следователска длъжност се определя в размер на удвоената средномесечна заплата на заетите лица в бюджетната сфера съгласно данните на Националния статистически институт" - бел ред.). Нейното спазване изисква актуализации на възнагражденията в съдебната власт, каквито не са правени от 2012 г., поради недостиг на бюджет. Забраната за компенсиране на неизпълнените приходи от съдебна дейност със субсидия от централния бюджет създава допълнителни препятствия пред законосъобразното функциониране на съдебната власт, обясняват от прокуратурата.