Има двоен стандарт към бензиностанциите, заяви пред БГНЕС изпълнителният директор на Българската петролна и газова асоциация Андрей Делчев. Въпреки че законодателството се приближава към това да повишава изискванията и по отношение на някои от ведомствените бензиностанции, тези на земеделците остават с по-лек режим, обясни той. По думите му освен нормативно, този режим все още не е наложен, така че наистина в момента има двоен стандарт спрямо тях.
Делчев посочи, че Министерство на финансите от началото на годината е изпратило в Народното събрание доклад, в който оценява сивия сектор на около и над 30% от видимия сектор - това е гигантско количество горива, което се реализира без да отговаря на законните изисквания и без да са платени данъци, акцизи, ДДС, без да се отговаря на качеството на горива, коментира той.
И пресметна, че ако приемем, че на пазара годишно се реализират 2 - 2.5 млн. тона бензин и дизел, то говорим за 700 - 800 хил. тона незаконно гориво, като ги умножим по спестения акциз от 645 лв. и се умножи по ДДС върху тази сума, говорим за около 800 - 900 млн. лв., които не влизат в хазната. Суми, които могат да се ползват за много други полезни нужди в страната, напомни Делчев.
„Не бих могъл да кажа, че всички ведомствени бензиностанции са вредни", посочи още той. Проблемът, според него, е когато тези бензиностанции започнат да продават на трети лица и проблемът доскоро беше в това, че те нямат измервателни уреди, т.е. през тях се реализират едни количества, които не се засичат. Тези бензиностанции са един от каналите, по които се реализира контрабандно гориво, т.е. това е начинът, по който гориво, внесено от контрабанда, се материализира в кеш, който престъпникът, внесъл горивото, получава, обясни Делчев схемата.
През тези бензиностанции много често се продава и маркирано гориво, чиято цел е не да се продава на трети лица, а да се използва за отопление. Много често през тях се продава и гориво с нисък акциз, което се дава за подпомагане на земеделските производители.
Трудно е да се каже какви са добавките, които се прибавят в това контрабандно гориво, което минава през ведомствените бензиностанции, уточни Делчев, защото тези бензиностанции не подлежат на никакъв контрол.
Масови са случаите на продажба на горива от цистерни, посочи експертът. Собствениците на ведомствени бензиностанции, са изобретателни и като започнете от пластмасови бидони от по 1-10 тона, мине се през цистерни, които се крият по селскостопански дворове, а някои са закопани и в земята, обясни той. Като пример Делчев посочи и цистерни, които са мобилни и в центъра на градовете продават, но органите на реда не реагират адекватно срещу тях.
Това, което трябва да направи държавата, е да стегне контрола и той да бъде еднакъв за всички, категоричен е Делчев.
Ние сме със съзнание, че големите бензиностанции са проверявани, защото са видими и там собственикът е ясно различим и документацията е на лице. Докато собствеността на тези обекти е объркана по начин, по който не можете да стигнете до действителния собственик и когато се зададе проверка всички се изпокриват, а обектът се затваря.
Държавата трябва да засили контролните си механизми и категорично да ги отстрани от пазара или да ги накара да прилагат същите изисквания и за тях, заключи Андрей Делчев.