Бюджет 2016 на Видин цели финансово стабилизиране на общината
Бюджет 2016 на Видин цели финансово стабилизиране на общината / Община Видин

Кметът на Община Видин Огнян Ценков определи бюджета за 2016 г. като амбициозен, балансиран и реален. Той е в размер на 34 634 661 лв. Видинският кмет каза, че този реален бюджет започва с безлихвения кредит, който с решение на ОбС е получен от държавата за срок от една година, минава през финансовото стабилизиране на общината и ликвидиране на финансовата задлъжнялост, по-точно на просрочените задължения на общината, които по последни данни са около 7 милиона и 300 000 лв.

„Ние сме заложили изплащане на тези просрочени задължения в размер на 3 милиона и 500 хиляди лв. Като приходи са предвидени 2 милиона и 800 хиляди лв. неизплатени задължения в годините назад от местни данъци и такси. Взети са необходимите мерки за постигане на по-голямата им събираемост".

Ценков заяви категорично, че парите за местни налози няма да бъдат увеличавани. И обърна внимание на предложената промяна в Закона за публичните финанси, според която държавният бюджет да подпомага финансово изостаналите общини. „В едно работещо взаимоотношение местна-държавна власт аз съм убеден, че ще се постигне по-добро качество на живот в Община Видин" - изрази надеждата си кметът.

Огнян Ценков коментира във връзка с предложението за оптимизация на мрежата от детски градини и въвеждането на делегирани бюджети, че или не е достатъчна информацията, която стига до хората, или умишлено се манипулира общественото мнение и се внася напрежение. Според него с реализирането на това намерение ще се постигнат няколко цели: „На първо място - по-добро обгрижване на децата; на второ място - възползване в пълен обем от държавните средства, които им се полагат и на трето място - преодоляване на недостига, който се явява финансова задлъжнялост на общината."

Ценков припомни, че желанието за въвеждане на делегирани бюджети е било заявено от директорите на детските заведения по време на предизборната му кампания, а след встъпването му в длъжност той се е запознал и с докладна на тази тема, внесена още през 2013 г. до кмета на общината и до Общинския съвет.

„Искам да уверя родителите, че ние не целим закриването на детските градини, не целим, както беше формулирано от някои общински съветници от опозицията, запушване на дупки в бюджета" - каза видинският кмет. И уточни, че в годините назад не е спазвано законодателството и съществен брой видински деца не са били правилно регистрирани в детските градини и не са обхванати в системата за държавно субсидиране, а това лишава всички деца от средства, които им се полагат по право.

„Точно тази несправедливост ние преодоляваме с въвеждането на делегираните бюджети. Ако не се спазва законодателството, което определя в зависимост от броя деца броя на групите и на персонала, това ще генерира един финансов недостиг, който е за сметка на Община Видин. И за 2016 г., с увеличението на минималната работна заплата, този общ финансов недостиг е в размер на около 500 000 лв." - обясни кметът на общината.

Ценков подчерта отново пред медиите, че при оптимизацията осем от детските градини във Видин ще бъдат водещи, а останалите - техни филиали. Вече има изграден добър опит при такова управление, тъй като някои от детските заведения във Видин имат филиали в селата. Водещата детска градина ще бъде второстепенен разпоредител с бюджетни средства.

„Категорично не приемам и аргументите на някои общински съветници, че съкращаваме персонал от 47 души. Ние привеждаме в съответствие действащото законодателство, което ни казва, че тези 47 работни места са открити неправомерно от работодателя, в случая директорите на детските градини.

Тези хора няма да останат без работа, защото има служители, които се освобождават поради излизане в пенсия. В цялото преструктуриране на общинската администрация ще има и други свободни места, където съобразно професионалната им квалификация ще бъдат пренасочени. На директорите, чиито детски градини стават филиали, им се запазва работното място" - обясни Огнян Ценков.

В структурата на общинската администрация се запазва броят от 172 души. Ще има трети заместник-кмет - по европейски политики и инвестиции, както и отдел, който ще работи в това направление.

Видинският кмет благодари на общинските съветници, че са подкрепили и гласували такива значими за града и общината предложения, както и за водения конструктивен диалог в залата.