Пътят в района на свлачището „Трифон Зарезан" може да бъде възстановен в цялата му ширина, без да се укрепват движещите се отдолу земни маси. Това показват анализите на софийската фирма „Геотехника - АБС" ООД, която се занимава с проучване за строителство и укрепване на свлачищни терени. На местно ниво този вариант вече e преминал първи етап на одобрение, научи Дарик.
Проучването на „Геотехника - АБС" в „Трифон Зарезан" е направено в рамките на обществена поръчка, възложена от Министерството на регионалното развитие и благоустройството. Стойността й е 83 310 лева без ДДС и има за цел да покаже как може да бъде възстановен прекъснатият панорамен път между Варна и „Златни пясъци".
Свлачища могат да отцепят „Златни пясъци"
Пропадналият път може да бъде изграден наново с помощта на пилотно-анкерна конструкция. Колоните могат да бъдат набити на 25-30 метра дълбочина, на границата между пътя и свлачището. С анкери се стабилизира теренът, който е пред тази система. Отзад свлачището дори да се придвижи, то не може да се развие през тази стена от пилоти, обясни за Дарик управител на „Геотехника - АБС" инж. Антонио Лаков. По думите му става въпрос за стандартна практика за стабилизиране на пътища над свлачища и може да се прилага, както за по-големи, така и за по-големи свлачища.
В максималната си дълбочина свлачището „Трифон Зарезан" достига до 15-20 метра, но то е в ската между пътя и брега. Пилотите ще са извън обхвата на неговата хлъзгателна повърхнина.
Свлачището „Трифон Зарезан" изглежда страховито, но не е от най-големите в страната нито като дълбочина, нито като площ, смята инж. Лаков. За сравнение шефът на софийската фирма даде свлачищата в Балчик, които достигат до 100 метра дълбочина и по думите му "нямат укрепване".
Резултатите от проучването на „Геотехника - АБС" са били разгледани на последното заседание на Експертния съвет по устройство на територията (ЕСУТ) при Община Варна. От протокола на заседанието става ясно, че са обсъдени два варианта за възстановяване на прекъснатия път. Единият е за цялостното укрепване на свлачището и бреговата зона, а другият - укрепване само на пътя.
Цялостното укрепване е свързано със сложни и продължителни устройствени процедури по осигуряване на достъп, отчуждителни действия и др,. без гарантиран положителен и бърз резултат, докато самостоятелните укрепващи конструкции на пътя ще бъдат разположени в обхвата на неговия сервитут, с което ще се избегнат визираните проблеми. Това е основният мотив ЕСУТ да предложи да се изготви техническо задание и възлагане на идейно проектиране за самостоятелно укрепване на пътя в участъка на „Трифон Зарезан".
В следващ етап ЕСУТ предлага на Общинския съвет да разреши ПУП-ПРЗ и съответните проучвания за укрепване на територията на свлачището и бреговата зона.