Кога в Гъбената махала във „Владиславово" ще влязат багери, кога пристигат първите тролеи и кое решение на местния парламент може да бъде върнато за преразглеждане. Това са само част от новините, за които напоследък научаваме първо чрез социалните мрежи.
Сайтовете за социална комуникация осигуряват много възможности за споделяне. От това се възползват както местните управници, така и институциите. А обявите и съобщенията вече „се закачат" и по стените им във Фейсбук. Постването в социалната мрежа има и още едно предимство - спестява хартия и други канцеларски консумативи. Със сигурност обаче това не са всички причини, които карат властимащите да търсят по-голяма близост с избирателите.
Кметът Иван Портних е сред най-активните в социалната мрежа. Той редовно поства информация и снимки, свързани със случващото се в града. Прави го чрез персонален профил с над 4200 последователи (допустимият брой от 5000 приятели е вече изчерпан) и чрез своята страница на обществена личност, харесана от над 8000 души с профил в мрежата. Почти няма ден, в който кметът да не поства, като чрез социалната мрежа видяхме как ще изглежда централната пешеходна зона след ремонта, научихме кога пристигат новите тролеи, а след едно от последните поствания стана ясно, че и според кмета да паркираш джип на тротоар в центъра е наглост. Пред приятелите и последователи си в социалната мрежа Иван Портних често обяснява защо е предприел едно или друго действие като кмет. Освен това от профила му може да се разбере кога има рожден ден, къде е учил и къде е работил преди да стигне до „Осми приморски полк" 43.
Последното може да се каже и за друг местен управник с името Иван. Областният управител Великов също може да се похвали с присъствие в социалната мрежа. Губернаторът обаче поства от личен профил сравнително от скоро - от февруари тази година. Приятелите му са над 430. Сред тях обаче не е кметът Портних.
Областна администрация също има страница във Фейсбук. Последното споделено в нея обаче е снимка от октомври 2012-а на Данчо Симеонов - предшественикът на Великов. В същото време
Община Варна се бори с фалшиви профили.
Ако попаднете на профил или страница с името Община Варна, не приемайте всичко постнато там за истина. От известно време Общината се бори с фалшиви профили с нейното име. През февруари миналата година дори се наложи кметството да излезе с официално съобщение, че никой от ръководството или служителите в билдинга на бул. 8-ми приморски полк" 43 не поддържа подобен профил. А след сигнал до администраторите на Фейсбук фалшивият профил е закрит. 14 месеца по-късно попадаме на два профила под името Община Варна. Нито един от тях не се поддържа от Общината, уточни Нина Демирова, шеф на общинска дирекция „Информационно и административно обслужване".
Отскоро Общината все пак има официална страница. Тя е кръстена LiveVarna и за месец и половина от създаването си вече има над 870 харесвания.
Районите също постват
И петте варненски района имат официални профили или страници във Фейсбук, чрез които постват новини. „Младост" са решили да присъстват в мрежата с профил, който може да се похвали с 1300 приятели. Останалите 4 района са избрали варианта фен страница, като най-много харесвания - 831, има „Владислав Варненчик". Новините от „Приморски" следят 418 души, или малко повече от тези, харесали страниците на „Аспарухово" (374) и „Одесос" (345).
„Това е начин на комуникация - да информираме гражданите какво се е случило, какво предстои да се случи, или ако не се е случило - защо не е", смята кметът на „Владислав Варненчик" Неделчо Михайлов, който е един от най-активните в постването местни управници. Според Михайлов близо 30 на сто от сигналите за дребни нередности в района се получават именно чрез социалната мрежа. А във Фейсбук районната администрация наскоро е провела нещо като местен референдум за бъдещето на обект в местния парк.
Злоупотреба с името
Община Варна съвсем не е единствената институция, с името на която се злоупотребява във Фейсбук. Тези дни на официалния сайт на Община Ветрино се появи съобщение, че профилът "Община Ветрино" не представлява официално малката варненска община.
От Варненска и Великопреславска митрополия също се жалваха за злоупотреба с името им. Духовниците скочиха срещу профил с име „Варненска Света Митрополия", за който стана ясно, че не е благословен. Официална група на Митрополията във Facebook обаче има и тя е създадена през 2009 г. с благословията на покойния митрополит Кирил.
По-близо до пациентите чрез Фейсбук
са и някои от болниците във Варна - „Света Марина", „Света Анна" и АГ болница. Виртуални профили имат и други институции като университетите, Съдебната палата, Операта, Фестивалния и конгресен център и Спортна зала. Никак не е за учудване, че фен страници си имат и футболните отбори „Черно море" и „Спартак".
А ние, обикновените потребители на социалните мрежи, имаме още един начин за сипене на похвали и критики.