Безсрочна ефективна стачка на работещите в БДЖ спира всички влакове в 8.00 ч. днес. Влаковете в цялата страна няма да се движат до 16.00 ч., а алтернатива за предвижване ще бъдат редовните автобусни линии в рамките на общината или между отделните селища и области.
До стачката се стигна, след като ръководството на БДЖ обяви намеренията си за съкращаване на над 2000 души от дружеството и спирането на 150 влака от движение, като част от реформата в железниците. Паралелно с провеждането й ще продължат преговорите между мениджмънта и синдикатите, след като и вчера не се стигна до сближаване на позициите. Синдикатите твърдят, че стачката е законна, и е следствие от неизпълненото споразумение между двете страни, подписано през март тази година.
Точно в 8.00 ч. всички влакове у нас спряха да се движат. Ако влакът е потеглил преди този час, той ще стигне до следващата жп гара, където ще престои до 16.00 ч., и след това ще продължи по маршрута си. Алтернативен вариант за предвижване ще бъде автобусният транспорт, но в населените места без редовна автобусна линия няма да има осигурени автобуси. Синдикатите очакват продължаване на преговорите и са готови на компромиси.
Финансовите загуби от еднодневно спиране на железниците ще бъдат на стойност от около 600 000 лева. Според транспортния министър Ивайло Московски БДЖ няма да издържи, ако стачката продължи повече от ден.
В началото на ноември от ръководството на БДЖ обявиха поредица от мерки за оздравяване на компанията. Сред тях са намаляване на персонала с над 2000 служители, повишаване на цените на билетите, намаляване на броя влакове в движение, като това няма да доведе до закриване на линии, както и приватизация на „Товарни превози" и продажба на неоперативни активи. На служителите мениджмънтът предлага да напуснат доброволно, като получат шест брутни работни заплати, което Владимир Владимиров определя като „жест".
От ръководството на БДЖ, както и транспортният министър Ивайло Московски многократно обясниха, че железницата е в технически фалит от години и стачка би довела компанията до колапс. Прилагането на оздравителни мерки, което да подобри финансовото състояние на дружеството, е наложително, категорични са от компанията, транспортното министерство и анализатори. Това от своя страна ще даде възможност на БДЖ да се възползва от европейски средства в програмния период 2014-2020.
Профсъюзите са недоволни от ускоряването на реформите, настояват за подписване на нов колективен трудов договор и се съмняват в обявеното от ръководни кадри фактическо състояние на БДЖ.