Предложеният законопроект за промени в Кодекса на труда има за цел да създаде единна правна система относно регистрацията на синдикалните и работодателските организации, чрез приемането на разпоредби, които отчитат спецификата и обществената значимост на тяхната дейност, каза днес народният представител от ГЕРБ в 19-и МИР-Русе Светлана Ангелова.
Държавата регулира трудовите и непосредствено свързаните с тях отношения, осигурителните отношения и въпросите на жизненото равнище след консултации и диалог с работниците, служителите, работодателите и техните организации в дух на сътрудничество, взаимни отстъпки и зачитане на интересите на всяка от страните.
В тази връзка е необходимо да има ясно определен ред, по който се регистрират съответните организации, за да може да се подпомага и насърчава социалния диалог, поясни зам.-председателят на комисията по труда, демографската и социалната политика в Народното събрание.
Организациите на работниците и служителите се отличават от останалите сдружения на гражданите, като техните цели и средствата за постигането им са регламентирани в трудовото законодателство. Смесването на режимите за регистрация с другите видове юридически лица с нестопанска цел е нецелесъобразно, подчерта тя.
Поради това с измененията Закона за търговския регистър и регистъра на юридическите лица с нестопанска цел (ЗТРРЮЛНЦ) от 2016 г. е предвидено изрично изключване от приложното му поле на синдикалните и работодателските организации. Също така, в § 2, ал. 1 от Преходните и Заключителните разпоредби на Закона за юридическите лица с нестопанска цел изрично е регламентирано, че организациите, които имат за цел извършването на политическа, синдикална и дейност, присъща на вероизповедание, както и читалищата, се уреждат с отделен закон.
В тази връзка специален закон по отношение на синдикалните и работодателските организации се явява Кодекса на труда, в който следва да бъде цялостната уредба на синдикалните и работодателските организации. Изричното изключване на синдикалните и работодателските организации от приложното поле на ЗТРРЮЛНЦ, съчетано с липсата на нарочни норми в КТ, създава празнота в нормативната уредба.
Това може да доведе до откази за вписване на нови организации или на настъпили промени в подлежащи на вписване обстоятелства за вече вписаните организации, както в окръжните съдилища, така и в Агенцията по вписванията В тези случаи може да бъде затруднен и дори поставен под съмнение относно легитимността му социалния диалог, поради неяснотата на статута на участниците в него, отбеляза г-жа Ангелова.
Създаването на ясен режим за регистрация на синдикалните и работодателските организациите ще доведе до по-голяма прозрачност при провеждане на социалния диалог. По този начин ще бъдат гарантирани конституционно постановените права на сдружаване на работниците и служителите и на работодателите, като се създаде специална и детайлна уредба относно регистрацията и статута им.
С предложения законопроект се изпълняват и изискванията на Конвенция № 87 на Международната организация на труда, ратифицирана и обнародвана в ДВ, бр. 19 от 1959 г., която дава основание за създаването на самостоятелен и отличаващ на учредяване, съществуване и прекратяване, вкл. вписване в регистър и придобиване качество на юридическо лице на синдикалните и работодателските организации.
Предлага се в регистъра да се вписват и поделенията на организациите, за да има яснота и пълнота по отношение на чл. 49, ал. 2 от КТ, съгласно която поделение на организация, вписана съгласно предходната алинея, придобива качество на юридическо лице съгласно устава ѝ, конкретизира Светлана Ангелова.
Тя коментира, че се предвижда при промяна на обстоятелствата и актовете, които се вписват в регистъра на синдикални и работодателски организации към съответния окръжен съд, да се извършва вписване на промените в едномесечен срок от деня на възникването им, съответно на промяната им.
Със законопроекта се предвижда заварените към датата на влизането на закона в сила синдикални и работодателски организации да запазват правоспособността си на юридически лица без да е необходимо да извършват нова регистрация, посочи още народният представител от Русе.
Държавата регулира трудовите и непосредствено свързаните с тях отношения, осигурителните отношения и въпросите на жизненото равнище след консултации и диалог с работниците, служителите, работодателите и техните организации в дух на сътрудничество, взаимни отстъпки и зачитане на интересите на всяка от страните.
В тази връзка е необходимо да има ясно определен ред, по който се регистрират съответните организации, за да може да се подпомага и насърчава социалния диалог, поясни зам.-председателят на комисията по труда, демографската и социалната политика в Народното събрание.
Организациите на работниците и служителите се отличават от останалите сдружения на гражданите, като техните цели и средствата за постигането им са регламентирани в трудовото законодателство. Смесването на режимите за регистрация с другите видове юридически лица с нестопанска цел е нецелесъобразно, подчерта тя.
Поради това с измененията Закона за търговския регистър и регистъра на юридическите лица с нестопанска цел (ЗТРРЮЛНЦ) от 2016 г. е предвидено изрично изключване от приложното му поле на синдикалните и работодателските организации. Също така, в § 2, ал. 1 от Преходните и Заключителните разпоредби на Закона за юридическите лица с нестопанска цел изрично е регламентирано, че организациите, които имат за цел извършването на политическа, синдикална и дейност, присъща на вероизповедание, както и читалищата, се уреждат с отделен закон.
В тази връзка специален закон по отношение на синдикалните и работодателските организации се явява Кодекса на труда, в който следва да бъде цялостната уредба на синдикалните и работодателските организации. Изричното изключване на синдикалните и работодателските организации от приложното поле на ЗТРРЮЛНЦ, съчетано с липсата на нарочни норми в КТ, създава празнота в нормативната уредба.
Това може да доведе до откази за вписване на нови организации или на настъпили промени в подлежащи на вписване обстоятелства за вече вписаните организации, както в окръжните съдилища, така и в Агенцията по вписванията В тези случаи може да бъде затруднен и дори поставен под съмнение относно легитимността му социалния диалог, поради неяснотата на статута на участниците в него, отбеляза г-жа Ангелова.
Създаването на ясен режим за регистрация на синдикалните и работодателските организациите ще доведе до по-голяма прозрачност при провеждане на социалния диалог. По този начин ще бъдат гарантирани конституционно постановените права на сдружаване на работниците и служителите и на работодателите, като се създаде специална и детайлна уредба относно регистрацията и статута им.
С предложения законопроект се изпълняват и изискванията на Конвенция № 87 на Международната организация на труда, ратифицирана и обнародвана в ДВ, бр. 19 от 1959 г., която дава основание за създаването на самостоятелен и отличаващ на учредяване, съществуване и прекратяване, вкл. вписване в регистър и придобиване качество на юридическо лице на синдикалните и работодателските организации.
Предлага се в регистъра да се вписват и поделенията на организациите, за да има яснота и пълнота по отношение на чл. 49, ал. 2 от КТ, съгласно която поделение на организация, вписана съгласно предходната алинея, придобива качество на юридическо лице съгласно устава ѝ, конкретизира Светлана Ангелова.
Тя коментира, че се предвижда при промяна на обстоятелствата и актовете, които се вписват в регистъра на синдикални и работодателски организации към съответния окръжен съд, да се извършва вписване на промените в едномесечен срок от деня на възникването им, съответно на промяната им.
Със законопроекта се предвижда заварените към датата на влизането на закона в сила синдикални и работодателски организации да запазват правоспособността си на юридически лица без да е необходимо да извършват нова регистрация, посочи още народният представител от Русе.