НАП въвежда мащабна промяна в полза на клиентите си
НАП въвежда мащабна промяна в полза на клиентите си / Дарик Русе, архив

 

От 01. 01. 2013 г. е стартът на проекта за т.нар. Единна сметка, по която данъци и осигуровки ще се плащат по една сметка, без кодове за вид плащане, без изрично уточняване на вида на плащането, основание за плащане и т. н. Той значително ще улесни клиентите на НАП, ще намали бюрократичната тежест и изисквания при плащането на данъчни и осигурителни задължения. Значително се намалява броят на месечните плащания - от минимум 5 сега до едно или в редки случаи две. Плащанията ще се разпределят автоматично в зависимост от датата на плащане на задълженията, отразени в индивидуалната данъчно-осигурителна сметка на всеки клиент – физическо или юридическо лице.

По груби сметки това ще спести около 50 млн. лв. на фирми и граждани от по-малко платежни нареждания и посещения до офисите на НАП или банковите гишета за плащане на данъци и осигурителни вноски.

Тази новост предполага мащабни промени. С единната сметка ще се отговори на едно от най-масовите оплаквания от граждани и фирми – въпреки преведени средства за данъци и осигуровки да стоят задължения в системата, поради неправилно попълнен код за вид плащане, грешно посочен документ в платежното и т. н. На практика сега, дори и декларираната сума да съвпада до стотинка с преведените средства, ако е допусната грешка в платежното – фигурирате като длъжник, а плащането стои неуточнено, докато не ви потрябва удостоверение за липса на данъци, например и не посетите офис на НАП.  Това вече няма да е така.

От сряда вече е достъпна нова, ключова електронна услуга – „Справка за задължения”. Всеки, който има ПИК или електронен подпис може да провери какви задължения и извършени плащания има в системата на НАП.

До момента в страната има издадени над 40 000 ПИК, а в Русенска област те са 2016 бр. Над 200 000 други клиенти подават документи с електронни подписи към НАП, а в офиса на НАП в Русе това правят 10 041 клиенти. НАП съветва притежателите на ПИК и електронен подпис да проверят чрез тях дали в информационната система на агенцията фигурират техни задължения, за които не знаят, и, ако има подобни случаи, да се свържат с приходната администрация. Потенциалните проблеми са два:

Има плащане, но не е обвързано със задължението, поради грешен код за вид плащане или друга техническа грешка – отстранява се с посещение в офис на НАП

Има задължение, за което клиентът твърди, че има плащане, което не е отразено в системата – трябва да се докаже с платежен документ – вноска бележка от банката за нареденото плащане