Забележителен концерт представи Плевенска филхармония пред своята публика този четвъртък. В него участие взе пианистката проф. Жени Захариева, която изпълни Концерт за пиано и оркестър No.9 от Моцарт и известната вече на плевенската публика Римма Сушанская, под чието диригентство премина концерта. В програмата беше включена и 41-ва Симфония от Моцарт. В края на концерта за пиано, овациите на публиката предизвикаха изпълнението на закачливата пиеса "Сандвич" от В.А. Моцарт.
Последният път, когато световноизвестната пианистка проф. Жени Захариева гостува на публиката в Плевен беше през ноември 2012 г., когато заедно с Плевенска филхармония изсвири Концерт за пиано No.1 от Равел, а за първи път именитата пианистка е свирила в Плевен през 1969 г. когато след като става лауреат на международния фестивал "Маргарита Лонг и Жак Тибо", получава за награда възможността да свири Концерт за пиано от П.И. Чайковски с Плевенска Филхармония в "Лауреатски дни Катя Попова" под диригентството на Руслан Райчев.
Професор Жени Захариева сподели пред Дарик впечатленията си от поредното гостуване на Плевенска сцена:
"Спомените ми за Плевенска филхармония са много ярки и сега си мисля, че оркестърът беше, е, и ще си остане една запазена марка, не само за българската музикална общественост. Това е един оркестър, който има славата далеч извън пределите на България". Проф. Жени Захариева посочи международния фестивал "Лауреатски дни Катя Попова", който се ползва с голям авторитет и много млади лауреати от музикални конкурси в Европа, където тя е член на жури, проявяват интерес за участие в лауреатските дни в Плевен.
"Плевенска филхармония е имала шанса винаги да бъде ръководена от много добри диригенти и оркестърът свири с едно прекрасно професионално майсторство", каза Жени Захариева и уточни, че в големите симфонични творби проличава, какво е нивото на отделните групи в оркестъра като щрайх, духачи, ударни инструменти, което според нея е прекрасно и добре изравнено.
Споделяйки впечатленията си от Плевенска филхармония, проф. Жени Захариева отбеляза и практиката, оркестърът да посещава по-малки градове в региона, което дава възможност на хората да се докоснат на живо до това изкуство.
"Идеята да се разпространява музикалното творчество в по-малките градове е прекрасна и аз адмирирам това, което прави ръководството на филхармонията и искрено се надявам, че тя ще запази това темпо в своето развитие".
- Вие сте посланик на българската култура във Франция, в Германия сте отличена за високи заслуги в областта на клавирното творчество. Сега излизате на сцена с друга известна на музикалния свят дама. Какво ще кажете за контактите с хората в бранша?
"Много се радвам, че отново имам шанса да свиря с Римма Сушанская, която е ученичка на Давид Ойстрах и тук е важно да кажем, колко е различен и значим моментът, когато един инструменталист хване диригентската палка. Тогава се случва нещо съвсем друго и това предизвиква едно съвсем различно отношение у самите оркестранти - един съвсем естествн резултат от това, когато диригентът е тръгнал от действащ инстументалист към изкуството да водиш оркестър.
Диригентското изкуство изисква една по-особена подготовка и по-скоро една зрялост, която не би могла да се култивира в ранните години, без да си бил в контакт с някакъв инструмент и затова за мен е голямо удоволствие да свиря именно с Римма Сушанская като диригент на Плевенска филхармония".
Пианистката посочи, че Плевенска филхармония е била често ръководена от великолепни български диригенти като Георги Нотев, който поддържаше и филхармонията и операта в Плевен. Слави Ушев - възпитаник на Петербургската диригентска школа. Йордан Дафов, който беше главен диригент и художествен ръководител на оркестъра в продължение на три сезона.
Проф. Жени Захариева изрази дълбокото си уважение към починалия в края на октомври 2013 година главен диригент на Плевенска филхармония маестро Цанко Делибозов.
„Един прекрасен музикант с много точни изисквания и с ярък и понякога новаторски подход към класическите интерпретации...".
- Как оценявате случилото се след реформата в страната по отношение на симфоничните оркестри?
„Радостно е, че когато се състоя така наречената реформа в симфоничното дело преди няколко години, именно кметовете на три града в страната казаха, че трябва да се запази филхармонията в нейния нормален, а не съкратен състав, каквото беше предложението на Министерството на културата и кметствата поеха част от финансирането на оркестрите".
Проф. Жени Захариева каза, че това е един много достоен жест и изрази надеждата си, че едно от най-ценните неща в България - постиженията в областта на културата ще се състои, именно по причина на това, че те са неотменна част от бъдещето на България.
"Устойчивото развитие на страната не може да се състои без да има културни хора и искрено вярвам, че плевенската общественост, която цени оркестъра си и Музикалното училище, което присъства на концертите и е една марка на града с многобройните си ученици, които участат в международни и национални фестивали, ще запазят духа на културата по онзи неповторим и характерен само за Плевен начин.