Студенти от II и III курс, специалност Начална училищна педагогика, заедно с доц. д-р Теодора Вълова, заместник-директор на Плевенския педагогически колеж, участваха в поредното издание на образователния форум "Училище за родители", който се състоя в НУ"Христо Ботев" - Плевен.
Доц. д-р Р. Димкова, директор на колежа сподели „Събитието има своето важно място по време на текущата педагогическа практика на нашите студенти, защото диференцира проблемните области и конкретните негативни прояви, затрудняващи процеса на сътрудничество между учители и родители. Форумът е добър начин за продължаване на практиката, осъществявана в реална учебна среда под ръководството и с подкрепата на базовите учители заедно с колежанските преподаватели. Това налага работа в екип и е доказателство за добро взаимодействие между колежа и базовото училище".
Събитието се проведе в базовото за колежа Начално училище „Христо Ботев". Темата, по която споделиха опит родители, студенти, психолози и педагози, беше „Адаптацията на ученика в първи клас". Форумът, проведен по време на Текущата педагогическа практика за студентите, имаше за цел да фокусира вниманието на участниците върху специфичните особености и характера на взаимодействие между училището и семейството.
Темата придобива все по-голяма актуалност, предвид задълбочаващата се социална фрагментация и изолация, които предизвикват отчуждение, водят до намаляване на желанието за общуване и задълбочават апатията сред учениците. Това се пределя като една от основните причини за ранното отпадане от училище и за понижен интерес към ученето.
Участието на студентите в дискусията открои няколко важни въпроси относно планирането на целенасочени управленски дейности за разширяване на връзките между трите общности - ученици, родители, учители, между които ефективното взаимодействие, активно участие на родителите, както и разпределението на отговорностите.
Според доц. д-р Вълова реализирането на такова взаимодействие в страните от Европейския съюз е нормална практика и е показател за добро училище. Липсата на нормативна база, която да улесни и стимулира взаимодействието между училищната и семейната общност, е причина за пасивност и лишава родителите и семейството от реални стимули за участие в училищния живот. Училището би стрябвало да е инициатор на такъв формат на взаимодействие, което играе позитивна роля за личностно формиране и успешния преход на първокласниците към училищното обучение.