Три малки общини, разположени по долината на река Златна Панега - Луковит, Ябланица и Червен бряг обединиха усилията си, за да създадат и наложат на туристическия пазар в Бълагрия, най-новият туристически маршрут „Магията на долината на Панега".
Общият продукт интегрира в едно цяло уникалните природни карстови образувания по долината на река Панега с културно-историческото наследство в региона, и разнообразните възможности за алтернативен, приключенски и спелеоложки туризъм.
На територията на трите общини са разположени над 50 защитени местности - природни забележителности и резервати, при наличието на разнообразни историко-археологически ресурси. Тук се намират повече от 40 древни поселища, светилища, некрополи, останки от крепости и друг тип съоръжения от античния, тракийския /Луковитското сребърно съкровище/ и римския период, както и от Средновековието.
Туристическият маршрут „Магията на долината на Панега" беше представен на журналисти и представители на туристически агенции и туроператори по време на еднодневен тур, проведен в края на миналата седмица.
Походът стартира от най-големия карстов извор на Балканите в околностите на град Ябланица, където извира река Златна Панега.
Той продължи с посещение на уникалните природни феномени в Карлуковското карстово плато край Луковит и завърши сред уникалните природни забележителности „Тектонски гребен Калето" и природната забележителност „Реселешки кукли", които са част от дългия карстов каньон, образуван преди 70 млн. години в района на село Реселец, община Червен бряг.
Относно природната забележителност "Реселешки кукли", секретарят на община Червен бряг Антоанета Костадинова припомни, че по реализиран вече проект те могат да се наблюдават в реално време в интернет, чрез високотехнологични панорамни камери, монтирани на планинското възвишение "Калето". До тях пък води еко пътека, реализирана също по европроект на стойност 935 000 лева осъществен от Община Червен бряг.
Кметът на Луковит Иван Грънчаров сподели: „Решихме да покажем на България и пред света, че тук има нещо много красиво, защото съм убеден, че многото хора, които преминават през града не подозират какво има край него".
Към това, кметът добави и коментар за чистотата на водата в река „Златна Панега", от която черпят вода за пиене общините Луковит и Червен бряг.
„Целият проект е насочен и нашата идея е по някакъв начин да дадем възможност на частния бизнес да се възползва и да се научи, че както общините се обединиха, така и те са зависими един от друг", сподели зам.-кметът на Луковит Цветенка Хаджиева и добави, че стремежът е парите на хората да останат в общините. „Така всеки ще има полза от това - и магазинчета и ресторанти и хотели. Това е крайната ни цел".
Относно възможностите за определяне на различни маршрути за пешеходен или велотуризъм, както и места за нощувки като къмпинги, Цветинка Хаджиева каза: „Ние дълго се подготвяхме за проекта и идеята ни беше да осигурим на хората, които и досега влизаха в нашите общини места, където да могат да останат и да преспят. В Луковит има един изключително добър хотел, който много добре работи в сферата на туризма, но има различни сегменти туристи и ние искаме да предложим възможност за всички".
Тя добави, че по данни на фирмите, които имат хотели и плащат туристически данък, през 2011 г. в Луковит са регистрирани 11 688 нощувки, а през 2013 г. те са вече 12 323. "През 2012 г. гостите само в град Луковит са били 9978, които са престоявали в града главно през уикендите и то благодарение на пакетите, които предлага хотел „Дипломат Плаза“ в Луковит. С този проект ние ще се опитаме да задържим хората и да им покажем, че има какво да видят тук и могат да си изкарат едно хубаво и ползотворно време тук“.
Кметът на Луковит Иван Грънчаров обяви конкурс за лого на туристическия продукт „Магията на Панега", чията цел е да създаде визуална идентичност на проекта, който обхваща Луковит, Червен бряг и Ябланица и условията за участие в него ще бъдат публикувани на сайтовета на трите общини.
Крайният срок за изпращане на предложенията за лого е 17:00 часа на 4 декември 2013 година.
Иван Грънчаров изрази надежда в конкурса да се включат много участници с достатъчно добри предложения, предвид важността на логото като определящо идентичността на самия проект.
На журналистите и гостите на пресконференцията бяха раздадени и комплекти, съдържащи по един от хранителните символи на трите общини - Ябланска халва, позната и извън пределите на страната. Другият продукт е Реселешкият лук, който се слави с това, че е сладък и не люти. Третият продукт е катък, наричан в Луковитско крокмач.
Общият бюджет на проекта „Магията на долината на Панега" - маркетинг на туристическа дестинация Луковит - Ябланица - Червен бряг" е над 460 000 лева и трябва да приключи на 20 февруари 2015 г.
Водещ партньор по проекта е Община Луковит, а партньори са общините Ябланица и Червен бряг.