Доц. Вълова от Педагогическия колеж изнесе доклад на eTwinning-2013
Доц. Вълова от Педагогическия колеж изнесе доклад на eTwinning-2013 / archiv.DarikNews

За втора поредна година доц. д-р Т. Вълова, национален eTwinning посланик и преподавател в Педагогически колеж Плевен, присъства на Годишната eTwinning Конференция 2013. Конференцията се проведе в столицата на Португалия - Лисабон от 13 до 16 март.

Доц. д-р Т. Вълова беше поканена от Националното звено за координация по eTwinning към ЦРЧР да изнесе доклад и презентация на тема: „Подходи за развитие на ранната грамотност". Освен основната тема, доц. Вълова представи и българското ноу-хау относно насърчаване на четенето чрез дейности и проекти в портала eTwinning. Програмата eTwinning е част от програмата „Коменски" на ЕС и всяка година получава финансиране в размер на близо 10 млн. евро. Тя не финансира отделни проекти, а предоставя инструменти и помощ за преподаватели и ученици, като например портала eTwinning, и професионални семинари за преподаватели.

Мрежата за електронно сътрудничество eTwinning представлява виртуална класна стая на Европа, в която ученици и преподаватели от 100 000 училища в 33 европейски държави участват в интерактивни проекти с помощта на Интернет.

Участниците в конференцията бяха поздравени от г-жа Андрула Василио - европейски комисар за образованието, културата, многоезичието, младежта и спорта. В приветствието си тя подчерта важността на портала за електронно сътрудничество между учители от Европа.
Пленарен доклад на конференцията изнесе проф. Боб Фрайер, бивш председател на Кампания за обучение във Великобритания, член на борда на NIACE и гостуващ професор в няколко британски университети. На конференцията в Лисабон присъства и г-н Антонио Силва Мендес, който отговоря за политиката и програмата в областта на училището и образованието за възрастни, професионалното обучение, както и за общата координация относно изпълнението на Програма „Учене през целия живот".
В доклада и презентацията на доц. Вълова бяха представени eTwinning подходи за развитие на ранната грамотност. Някои от основните теми бяха: Грамотността като феномен, Някои от основните предизвикателства пред четивната грамотност днес - Технологии и промяна, Съвременни тенденции за повишаване на мотивацията за четене и От стратегията на обучителните модули към националната стратегия.

Доц. Вълова представи мащабно изследване, проведено в пет пилотни региона, което цели да се проучат параметрите за участие в екип и съвместна дейност на учителите като членове на образователен онлайн портал. Изследването се подкрепя от НЗК към ЦРЧР. Цялостната дейност на учителите и техните ученици в портала дава възможност за развитие на компетентности, водещи при едните до насърчаване на ранен интерес към книгата и четенето, а при другите - до професионално развитие и самоусъвършенстване. Работа през последната година беше насочена именно към стимулиране и търсене на знание в портала от двете таргет-групи и мотивиране за работа в екип, чрез което да се постигнат по-добри резултати. Специално трябва да се отбележи, че смисълът на педагогическия модел е да предизвика внимание и интерес към книгата и четенето, да представи решения, полезни ресурси и стратегии, които могат да бъдат използвани в ежедневието.

Доц. Вълова беше участник в двадесетдневен обмен на иновативни педагогически практики във връзка с насърчаване на ранната грамотност в Националния колеж на Съфолк и в Тринити Колидж, Кеймбридж, Великобритания.