Идната седмица ще се проведат 72-часови проби за тестване работата на машините и съоръженията на новото регионално депо за отпадъци край село Стожер. Това съобщи за Дарик ръководителят на проекта Теодора Петкова. До депото ще се извози отпадък, който ще премине през инсталацията за сепариране и пресата за пресоване. Цялото оборудване на депото ще бъде тествано, за да е сигурно, че работи добре, обясни Петкова.
Депото е част от проекта "Изграждане на регионална система за управление на отпадъците в регион Добрич", който включва още довеждащата до обекта инфраструктура - електропровод и път с дължина близо 6 км, както и две претоварни станции - в Тервел и Балчик. Системата трябваше да заработи в началото на тази година, но строителството е забавено. Към договора за изпълнение е сключено допълнително споразумение, с което сроковете за завършване са изтеглени за първите месеци на тази година. Удължаването на сроковете няма да доведе до оскъпяване на проекта, увери Петкова. Той е на обща стойност близо 39 млн. лева, от които 37 млн. лева са осигурени безвъзмездно по Оперативна програма „Околна среда”.
По думите й причините за забавянето са обективни. Оказало се например, че на терена за депото в Стожер има повече наноси от посочените в първоначалната проектна документация. Разминаването се дължи на това, че предпроектните проучвания са правени през 2005-а година, а строителството на депото започна едва в средата на 2013-а. При изграждане на претоварната станция в Тервел пък се наложило повдигане на електрическите стълбове. Очаква се този обект да бъде готов до края на март. До месец - месец и половина ще приключат строителните дейности на площадката в Стожер и на довеждащата инфраструктура. Претоварната станция в Балчик вече е готова и в момента се избира оператор за обслужването й.
Новата система за управление на отпадъците ще обслужва всички общини в Добричка област и шуменската Никола Козлево. Общините от централния район ще извозват отпадъците си директно на депото, а останалите ще ползват двете претоварни станции. Разходите за транспорт трябва да бъдат заложени в общинските бюджети.
Петкова припомни, че общините плащат отчисления за депонираните отпадъците. Таксата за тази година е 28 лева на тон, догодина ще бъде 36 лева/тон, а до 2020-а ще достигне 95 лева/тон. Отчисленията се плащат само за отпадъците, които влизат в клетката за депониране. Ако успеем да разделяме добре на входа на системата, финансовото обременяване на всяка община ще бъде по-малко, коментира Петкова. Тя даде пример с община Добрич, която събира годишно от 35 до 38 000 тона отпадъци. Целта е още през първата година поне 30% от това количество да бъде сепарирано и компостирано.
Теодора Петкова призова хората да ползват и съществуващата система за разделно събиране. Тя припомни, че община Добрич вече ще работи с нов оператор - фирма "Екоколект", която ще постави нови контейнери на всички 130 точки за разделно събиране в града. Заради подмяната обаче ще има период от една - две седмици без контейнери. Петкова призова добричлии, ако имат възможност през това време да задържат разделно събраните отпадъци по домовете си.