Община Кресна иска ново публично обсъждане на Лот 2 на магистрала Струма
Община Кресна иска ново публично обсъждане на Лот 2 на магистрала Струма / Снимка: Община Кресна

Община Кресна иска ново публично обсъждане на строителството на магистрала „Струма“.
Според кмета Николай Георгиев, направеното преди две години обсъждане е било непрофесионално проведено, формално по своя характер и по същество, и то работи изцяло против интереса на гражданите и на местното регионално развитие.
„Всичко това ни дава основание отново да отворим темата и като предоставим достатъчна по обем и достъпност на изказа информация на нашите съграждани да поискаме от тях информирано съгласие за избора на вариант за изграждане на Лот 3.2 на АМ "Струма", уверява градоначалникът.
Затова Общината стартира поредица от инициативи, с подкрепата на Българска асоциация за селски и екологичен туризъм, Български ловно-рибарски съюз, Екологично сдружение "Марица 2004", Сдружение "Зелен товарен транспорт", Федерация на потребителите в България, Сдружение кластър уелнес БГ и Сдружение протект-проект, насочени към защитата на тяхното суверенното право да търсят и получават информация за изграждането на АМ "Струма", което представлява за тях законен интерес.

Чрез разпространение на печатни материали и в директна среща с гражданите, която ще се проведе на 30.06.2016 г. , водещи български учени, експерти и представители на НПО в областта на екологията, сеизмологията, строителството, товарния транспорт и психологията на личността ще разяснят на хората рисковете за община Кресна, свързани с прибързано взетото преди много години решение за изграждане на дълъг тунел през Кресненското дефиле.

За жителите на община Кресна, а и за хората от Благоевградска област би било изключително важно да научат, че при избора на вариант с 15 км  тунел не са били отчетени редица рискове от екологично и чисто човешко естество, смятат от Община Кресна.

Не е помислено за ефекта от депонирането на огромната по обем изкопна маса от тунела, която ще образува земен насип с размерите на пясъчните сипеи "Мело" и може да промени до неузнаваемост ландшафта на Кресна. Още по-лошо е, че в тази маса от скали и пръст ще има сериозно присъствие на радиоактивни елементи с директно отражение върху живота и здравето на хората, за което ще разкажем в отделен материал.

Не е помислено за ефекта от ежедневното преминаването на тежкотоварна техника и самосвали с изкопната маса по главен път Е-79 в района на Кресна, което буквално ще го унищожи, а средства за реновирането му в проекта за изграждане на АМ "Струма" липсват. Така, за години наред, дребните търговци в Кресна и село Долна Градешница ще бъдат лишени от поминък, а той дава хляб на повече от 30 % от местното население.

Не е помислено и за изключително неблагоприятния геоложки строеж на масива и преминаване на трасето на дългия тунел през най-високата сеизмична област за България – 9 степен.

Не е помислено за тежките екологични последици от дренирането на един бъдещ 15 км тунел, което буквално ще обезсуши трапецовидната зона над него, причинявайки екологична катастрофа за растителните и животински видове по цялата му продължителност.

„Накрая, но не по значение, изграждането на дълъг тунел през дефилето ще струва на българските данъкоплатци близо 1 млр. лв. повече, без да слагаме в сметката, че строителството му може да продължи дълго след изтичане на програмния период и така България да загуби евросредствата за неговото изграждане“, смята кметът Николай Георгиев.