/ Mercedes
Mercedes представи EQA и EQC, през есента очакваме и върха на острието – лимузината EQS
„Дано да живееш в интересни времена” е проклятие на над 25 века. С радост бих си спестил (ако можех) последната една година, с още по-голяма радост бих си спестил очакваните икономически последици от пандемията. Но за нищо на света не бих искал да пропусна най-голямата революция в автомобилната индустрия след 1913 г., когато Хенри Форд качва Model T на поточната линия.

Вероятно мъдростта на Конфуций преди няколко години наистина е звучала като проклятие за повечето автомобилни компании, но за мен тя е благодат, защото ставам свидетел най-интересния процес за последните 22 години, през които следя и пиша за автомобили.
 
А сред любимите ми такива, както и на стотици хиляди българи, е Mercedes-Benz. Няма да използвам добре известната българска поговорка по адрес на марката, но е факт, че темата Mercedes винаги е била лесна за отразяване.

Такъв е и случаят с електрическите EQA и EQC, които вече имах възможността да тествам лично. Компактният градски електромобил EQA носи всички предимства на малкото SUV, съчетани с ефективна задвижваща система. Автомобилът има пряка родствена връзка с GLA и не прави компромис с нищо, което е характерно за един Mercedes. 

ф
Mercedes

Компанията ще предлага модификации с мощност от 140 до 200 kW, като възможният пробег на електричество ще достигне до 500 км по цикъла WLTP. Пазарно моделът стартира във версията EQA 250, задвижвана от асинхронен електромотор на предната ос, генериращ мощност от 140 kW (190 к.с.) и максимален въртящ момент 375 Нм. EQA 250 ускорява от 0-100 км/ч за 8,9 секунди, а максималната скорост е ограничена на 160 км/ч.

Моторът се захранва от литиево-йонна батерия с използваем капацитет от 66,5 kWh, която осигурява пробег на модела до 426 км по цикъла WLTP при комбиниран разход от 15,7 kWh/100 км. Батерията е съставена от пет модула, разположена под пътническото отделение, по средата на автомобила. С цел да се избегнат шумът и вибрациите са взети специални мерки за изолирането на електрическото задвижване от шасито и купето чрез множество демпфериращи елементи.

Mercedes

Батерията е част от интелигентната система за топлинно управление на EQA. Ако се активира навигацията с Electric Intelligence, батерията може предварително да се подгрее или охлади по време на движение, за да се гарантира, че ще е в оптимален температурен прозорец, когато достигнете бързозарядна станция.
Всичко това помага да се намали времето на зареждане. А то с т.н. Wallbox в домашни условия е 5,45 ч (от 10% до 100%), а на обществена бърза станция (макс. 100 kW) батерията се зарежда от 10 до 80% за 30 минути.

За оптимизиране на пробега помага и системата ECO Assist, която предлага процес на рекуперация, който е оптимизиран спрямо пътната ситуация. Моделът дава възможност сами да изберете измежду пет режима на рекуперация, което става от волана. Но може да оставите тази задача и на ECO Assist, който се уповава на навигационните данни, разпознаването на пътните знаци и информацията от системите за интелигентна безопасност (радар и стерео камера). По този начин системата взима предвид профила на пътя, ограниченията на скоростта и разстоянието спрямо движещите се отпред автомобили, за да оптимизира скоростта на движение и силата на рекуперация.

EQA стандартно идва със стоманени пружини и многоточково задно окачване, което оптимизира не само пътното поведение, но и прецизността на кормилното управление. За по-претенциозните клиенти има опция за адаптивни амортисьори, които допълнително прецизират управлението на модела.

ф
Mercedes

Интериорът е изпълнен в типичния за Mercedes луксозен начин. Приборното табло и дисплеят на MBUX системата са свързани в един общ екран. Единствената разлика със стандартния автомобил са различните графики и функции за показване на консумацията на електричество. Акцент в интериора са вентилационните отвори, които може да поръчате в цвят Rose Gold. Много интересен и точен за модела е синият амбиентен цвят (и синьото оцветяване на арматурното табло), който на тъмно стои чудесно.
 
Динамичният електрически EQC комбинира всички отличителни белези на Mercedes-Benz по отношение на качество, безопасност и комфорт. Моделът е в пряко родствена връзка с GLC, чиято платформа използва. Техническите разлики с конвенционалния модел са много, като основната е монтирането на два електромотора на предната и задната ос, а между тях, под пода на автомобила, е позиционирана литиево-йонната батерия с капацитет 80 kWh. Тя се състои от 384 клетки, разпределени в два модела по 48 клетки и четири с по 72 клетки. Мощната високоволтова батерия е с максимален волтаж от 408 V и номинален капацитет 210 Ah.

За да подобрят още повече шумовия комфорт, пакетът батерии е изолиран с гумени демпфери на две точки: където пакетът се свързва с подрамата и където подрамата се свързва с шасито. Резултатът е един изключително обезшумен интериор.

d
Mercedes

И ако при EQA не може да се търси сериозна динамика, то тук ситуацията вече е коренно различна. Предният електромотор е оптимизиран за възможно най-добрата ефикасност в ниския до среден диапазон на натоварване, докато задният мотор определя динамиката. Сумарната мощност на двата възлиза на 300 kW (408 к.с.), максималният въртящ момент е 765 Нм. Това значи, че този голям и тежък SUV може да ускори до 100 км/ч за 5 секунди, като в същото време осигурява пробег до 420 км по цикъла WLTP.
Стандартно EQC е оборудван с бордово зарядно устройство с водно охлаждане и капацитет 7,4 kW, което прави възможно АС зареждането на обществена зарядна станция или в дома. Зареждането на EQC в домашни условия от 10 до 100% отнема 7:30 часа. На бързозарядна станция (до 110 kW) зареждането на батерията от 10 до 80% отнема около 40 минути.
 
Целият този технологичен арсенал е пакетиран в една изключително атрактивна визия, концентрирана върху новия прочит на характерната предница на Mercedes EQ. Традиционно електромобилите не се нуждаят от радиаторна решетка, един от най-разпознаваемите елементи в дизайна на всеки модел. Но тук двата алуминиеви ламела, върху които е позиционирана огромната трилъча звезда, осигуряват познатата визия на Mercedes, интерпретирана по по-различен начин. Изключително елегантен е задният светлинен подпис с минаващ през цялата дължина светеща линия, каквато имаме и в предната част.

d
Mercedes

Не по-малко елегантен е интериора в модела. Да, не се забелязват драстични разлики с конвенционалните модели на марката, но луксозното изпълнение, скъпите материали, високите технологии, абсолютната тишина и безопасност са на нивото, заради което Mercedes печели клиентите си повече от век. EQC се предлага в нива на оборудване Electric Art (в който изобилстват детайли в цвят Rose Gold) и AMG Line (залагащ на по-спортното излъчване, както и нови AMG джанти с размери 20 и 21 инча).
 
Адаптивното окачване допълнително допринася за усещането, което човек има на борда на EQC. Цялата информация за пътуването и всички останали функции водачът получава от два 10,25-инчови дисплея, монтирани под едно стъкло. При управлението той разчита на пет програми за задвижване, всяка с различни характеристики: COMFORT, ECO, MAX RANGE, SPORT и INDIVIDUAL.

Благодарение на приложението Mercedes Me цялата необходима информация за състоянието на електромобилите Mercedes EQ и заряда на батерията е на разположение в смартфона на техния собственик. Чрез апликацията може да се провери налягането в гумите, да се активира предварително климатичната система и дори да се отключат и заключат вратите от разстояние. Приложението показва след колко точно минути EQ автомобилът ще е напълно зареден, а известяваща нотификация информира притежателя, когато това стане факт.

Цената на EQA за България започва от 105 600 лева (с ДДС), като в нея са включени линия Progressive, широкоекранен медиен кокпит, пакет паркиране с камера за заден ход, светодиодни светлини, амбиентно осветление с 64 цвята и други.

Стартовата цена на EQC e 145 800 лева (с ДДС), като спецификите в оборудването се характеризират с включени AMG линия в интериора и екстериора, безжична система за зареждане на мобилни устройства, камера за заден ход и други.

Като предимство за собствениците на електромобили, от „Силвър Стар” добавят за EQ автомобилите сервизен пакет обслужване за 5 години, услугата от врата до врата, удължена гаранция за 5 години или 100 хил. километра пробег, а също и възможност за закупуване на оригинална зарядна станция Mercedes Wallbox и монтирането й от оторизиран експертен екип.
Можете да заявите пробно шофиране за моделите EQA и EQC тук.