Boeing reports the Starliner spacecraft is in a good orientation to recharge its batteries after launch. The capsule failed to perform its planned orbit insertion burn.
— Spaceflight Now (@SpaceflightNow) December 20, 2019
Boeing says Starliner is in a “stable orbit” but has offered no additional details. https://t.co/ndulUVMR02 pic.twitter.com/Sar9BmwZ2H
Той се извършва без астронавти, като на борда е поставен манекенът Роузи. Полетът е репетиция за пилотирания му дебютен вариант, предвиден за 2020 г. „Старлайнър“ ще достави на борда на космическата станция коледни подаръци за 6-членния екипаж и стотици семена от дървета, подобни на тези, които летяха на борда на „Аполо 14“ за Луната.
Starliner separation confirmed. Boeing's new human-rated spaceship is flying free of the Atlas 5 launcher after reaching space for the first time. https://t.co/ndulUVMR02 pic.twitter.com/8OiCtlKAK0
— Spaceflight Now (@SpaceflightNow) December 20, 2019
По план полетът до Международната космическа станция ще трае един ден, преди да бъде осъществено скачването с орбиталната станция. Малко по-късно обаче се появи информация, че космическа капсула все още не е на подходяща траектория към МКС. Двигателите за набиране на височина не са се включили както е предвидено. „Боинг“ съобщи, че орбитата е „стабилна“, но не както е предвидено. Корабът обаче е под контрол и екипът обмисля следващите маневри, съобщиха АП и АФП.
NASA Administrator Jim Bridenstine says the Starliner spacecraft consumed more fuel than anticipated due to a problem during the orbit insertion burn. He says this precludes a rendezvous with the International Space Station. https://t.co/ndulUVMR02
— Spaceflight Now (@SpaceflightNow) December 20, 2019
НАСА предаваше пряко изпитателния полет. Всичко след изстрелването от Флорида вървеше по план, разкачването с ракетата „Атлас V“ беше нормално, но половин час след началото на полета беше съобщено за проблема. НАСА веднага спря прякото предаване с обещанието за допълнителна информация по-късно.
Изпитателният полет се извършва без астронавти, като на командирското място е поставен манекенът Роузи, снабден с много сензори, за да отчитат налягането, което би изпитал човек. Полетът е репетиция за пилотирания дебютен вариант, предвиден за 2020 г. Той трябва да провери основните системи на космическия кораб. Освен това „Старлайнър“ е натоварен с коледни подаръци за 6-членния екипаж и стотици семена от дървета, подобни на тези, които летяха на борда на Аполо 14 за Луната.
Местата в капсулата са седем, но обикновено в нея ще летят четирима или петима астронавти. Височината й е 5 м, а диаметърът 4,5 м.
Спейс Екс изстреля космическа капсула с манекен към МКС (ВИДЕО/СНИМКИ)
Капсулата беше изстреляна с помощта на ракетата-носител „Атлас V“ малко преди изгрев от военновъздушната база в Кейп Канаверал. Полетът до космическата станция по план е един ден. Следва скачване. По график „Старлайнър“ трябва да се приземи на полигона Уайт сендс в щата Ню Мексико на 28 декември.
Това е шансът на „Боинг“ да догони конкурента „Сейс Екс“, който също има договор с НАСА и направи успешен подобен изпитателен полет през март. „Спейс Екс“ трябва да тества само аварийните системи, преди да изстреля капсулата „Дракон“ с двама астронавти вероятно през пролетта.
Ще изпраща ли НАСА астронавти в Космоса без помощта на Русия? (СНИМКИ)
Ако изпитателният полет на „Старлайнър“ е успешен, „Боинг“ ще може да изстреля капсула с астронавти през лятото. Директорът на НАСА Джим Брайдънстайн каза вчера, че подобна конкуренция е необходима за намаляване на цената и насърчаване на иновациите.
Независимо коя от двете компании ще направи първия пилотиран полет, с него американски астронавти ще полетят от родна земя за първи път от девет години. След като совалките бяха изтеглени от употреба, НАСА разчита за превоз до МКС на руските кораби.