Свръхзвуковият самолет Конкорд направи първия си полет преди 50 години. Той излетя от летището в Тулуза, в югозападната част на Франция на 2 март 1969 г., с командир пилотът изпитател Андре Тюрка. Събитието е отразено от голяма група журналисти и проследено от многобройни любопитни зрители, възхищаващи се на "голямата бяла птица", информира АФП.
От два дни журналисти се бяха събрали на летище "Бланяк", потънало в мъгла, и очакваха край пистата този първи полет. В 15.30 ч., показван пряко по телевизията, бялата машина с елегантен силует започва да набира скорост по пистата и излита. "Конкорд най-сетне полита!", коментира за Би Би Си Реймънд Бакстър, който трудно сдържа вълнението си. АФП разпространява "мълния": "Конкорд излетя".
Този ден е очакван с нетърпение след официалното представяне на тази футуристична машина на 11 декември 1967 г. По времето, когато американските мисии "Аполо" преодоляват един след друг жалоните на пътя към Луната, изграждането на европейски граждански самолет, който може да се движи със скорост, превишаваща два пъти скоростта на звука, е повод за гордост и от двете страни на Ламанша.
Рожба на споразумение между Лондон и Париж от ноември 1962 г., проектът за свръхзвуков самолет попада още от самото начало на силни турбуленции. Двете партниращи се компании Бритиш еъркрафт, днешната БАЕ системс и Сюд-авиасион, която е предшественичка на Еърбъс, имат разногласия по характеристиките на самолета: дали да бъде за далечни трансатлантически полети, както настоява Бритиш еъркрафт, или за средни разстояния по подобие на прословутите френски Каравели.
Името също е източник на спорове. Дали да е "Конкор" от английски или "Конкорд" - от френски, макар че думата и на двата езика означава "разбирателство". През 1967 г. британецът Тони Бен, държавен секретар по технологиите отсича: ще се казва Конкорд (Concorde) - за разлика от английското (Concord), при което не се произнася последната буква "д".
Години по-късно, на 10 април 2003 г., британският национален превозвач Бритиш еъруейз и френският Ер Франс правят едновременно съобщение, че спират полетите на Конкорд по-късно през годината. Мотивът е нерентабилността на Конкорд заради намалелия брой пътници след катастрофата от 2000 г., при която загиват 113 души край Париж, както и след атаките срещу Световния търговски център в Ню Йорк през 2001 г. Друг аргумент са повишените разходи за гориво и поддръжка.
Дори след спирането на Конкорд преди 15 години, все още има експерти, които вярват, че самолетът може отново да полети към 2020 г
Gulliver/Getty Images
Този ден е очакван с нетърпение след официалното представяне на тази футуристична машина на 11 декември 1967 г. По времето, когато американските мисии "Аполо" преодоляват един след друг жалоните на пътя към Луната, изграждането на европейски граждански самолет, който може да се движи със скорост, превишаваща два пъти скоростта на звука, е повод за гордост и от двете страни на Ламанша.
Gulliver/Getty Images
Името също е източник на спорове. Дали да е "Конкор" от английски или "Конкорд" - от френски, макар че думата и на двата езика означава "разбирателство". През 1967 г. британецът Тони Бен, държавен секретар по технологиите отсича: ще се казва Конкорд (Concorde) - за разлика от английското (Concord), при което не се произнася последната буква "д".
Години по-късно, на 10 април 2003 г., британският национален превозвач Бритиш еъруейз и френският Ер Франс правят едновременно съобщение, че спират полетите на Конкорд по-късно през годината. Мотивът е нерентабилността на Конкорд заради намалелия брой пътници след катастрофата от 2000 г., при която загиват 113 души край Париж, както и след атаките срещу Световния търговски център в Ню Йорк през 2001 г. Друг аргумент са повишените разходи за гориво и поддръжка.
Gulliver/Getty Images