Защо не чете младото поколение?
Защо не чете младото поколение? / Sofia Photo Agency

Автор: chrisbrown, блогър в Log.bg

Защо наистина? Защо отвсякъде се чуват притеснените гласове на застаряващи интелектуалци, чиято единствена функция вече е да се оплакват и да хулят, понеже отдавна са излезли от мода и не могат да налагат мнението си относно бъдещето. Защо сума ти родители и учители, между всички проблеми на децата си, са се загрижили и за това, че отрочето и възпитаничето им не е прочело и една книжка? Защо... Ясен е въпросът. Ами отговорът?

Да, интеренет е виновен. Да, родителите са виновни. Да, съвременното общество е виновно. И най-важното! Какво точно могат да четат тези деца? Класика? Нали класиците са тези, за които всички говорят, но никой не чете. Цинично, но факт, отнасящ се за масата. Тези въпросните класици трудно биха могли да се вместят в понятието "интересен" или пък "вълнуващ" за днешния младеж. Проблемът не е в него. Просто светът се променя. И макар тези класики да са такива, защото са непреходни, може би се налага четенето им да бъде отложено с някоя и друга година, за да израсне достатъчно съзнанието на потенциалния четец (Достоевски не може да се чете на 12, че и по-късно). И тогава ни остава съвременната литература. И става тежко.

Куцо, кьораво и сакато в днешно време пише книги. Че го и публикуват. Вече, за да си намериш нещо свястно в една книжарница, трябва да минеш поне 25 боклука с лъскави корици, а може и повече, и с малко късмет можеш да си намериш нещо сносно за четене. Колко 15-годишни си представяте да избират с часове книга, за която нямат гаранция, че няма само да загубят 10 лева? Колко от съвременната литература е нещо различно от продукт, запълващ лавиците и пълнещ джобовете на издателите?

И после децата ни не четели? Ами нашето консуматорско общество си го причини само. Искахме избор и го получихме. Само, че забравихме да си поръчаме и качество, заедно с количеството. Но това не ни пречи и не бива. Ще помрънкаме още малко, пък после ще отидем да си купим новото кисело мляко от рекламата. За него поне знаеш на какво трябва да има вкус, за разлика от романът, който често напомня на брътвежите на шизофреник с дислексия.