неандарталец
неандарталец / iStock/Getty Images
Израелски учени реконструираха скелета на праисторически човек по ДНК, намерена в пръста на 13-годишно момиче, починало преди 70 000 години, информираха световните информационни агенции. Става дума за малко известните денисовци (на английски - Denisovans or Denisova hominins), които са сродници на неандарталците, но не досега не са се радвали на достатъчно обществено внимание.

Всъщност за тяхното съществуване стана ясно едва наскоро - преди 11 години. Първите свидетелства за тях бяха открити през 2008 г. в сибирска пещера - три зъба, кост от пръст и долна челюст. Това е било достатъчно, за да бъде възстановен денисовският скелет. По реконструкцията художник е нарисувал главата и лицето на 13-годишно момиче.

Екипът на Лиран Кармел е разработил технология, с която е дешифрирал древната ДНК и генната активност. Генната активност разграничава например жабата от поповата лъжичка, макар и тяхната ДНК да съвпада.

Откриха неизвестен досега братовчед на Хомо сапиенс (СНИМКИ)

По ДНК се определя, че денисовците са имали тъмна кожа, очи и коса. Генната активност обаче разкрива по какво се е различавал видът от съвременните хора или неандерталците.

Учените са идентифицирали 56 черти, предимно в черепа, които са били различни. Това им е дало възможност да възпроизведат с 85% точност скелет на денисовец. На пръв поглед той прилича много на този на съвременния човек. Приликите с неандерталците са скосеното чело, дългото лице, широкият таз. Уникалните характеристики на денисовците са много широкият череп и голямата уста.

Екипът е повторил процеса контролно за неандерталец и шимпанзе, чиято анатомия е известна. Реконструкцията се е оказала вярна 85%.