Мистерията около самоличността на Елиза, на която през 1810 г. Бетовен посвети известната си композиция за пиано, "На Елиза", беше разкрита от германски музиковед, който твърди, че е открил истинското й име, предаде АФП.
Германският музиковед и специалист по творчеството на Лудвиг Ван Бетовен (1770-1827) Клаус Мартин Копиц заяви пред АФП, че това е германската певица Елизабет Рьокел, която пристигнала от Виена през 1807 или 1808 г. Тя била сестра на Йозеф Аугуст Рьокел, изиграл ролята на Флорестан в операта "Фиделио", дирижирана от самия композитор през 1806 г. във Виена.
"Елизабет последвала брат си в австрийската столица през 1807 или 1808 г. и била бързо приета в ограничения кръг" на Бетовен, разказва Копиц. В статия, която ще бъде публикувана догодина от къщата-музей на Бетовен в Бон, Копиц обяснява, че неотдавна е открил документи в архивите на катедралата Св. Стефан във Виена, според които Елизабет Рьокел била позната и с името Елиза.
"При кръщенето на първото й дете на 9 март 1814 г. тя е записана като "Мария Ева Елиза", което означава, че във Виена е била позната с името Елиза, а не Елизабет", допълва Копиц, цитиран от БГНЕС. "Известно е, че Бетовен е написал пиесата за пиано през 1810 г. и че двамата са поддържали тесни приятелски връзки. Така че, очевидно тази пиеса е била посветена на нея", заявява музиковедът и допълва, че "не е имало друга жена на име Елиза или Елизабет в живота на Бетовен по това време". "Ясно е, че Бетовен много я е обичал", отбелязва Копиц, без да е сигурен какъв е бил характерът на тяхната връзка.