/ iStock/Getty Images
Снимката е направена от новия космически телескоп "Джеймс Уеб"
Дебютната цветна снимка на галактически куп, направена от новия космически телескоп "Джеймс Уеб", показва съвсем младата Вселена преди повече от 13 милиарда години, съобщиха световните информационни агенции.

Изображението беше представено от президента Джо Байдън и ръководителя на НАСА Бил Нелсън в Белия дом. То е уловило галактическия куп на 4,6 милиарда години, наречен SMACS 0723, чиято обща маса действа като "гравитационна леща", изкривявайки пространството, за да увеличи значително светлината, идваща от по-отдалечени галактики зад него.

Поне едно от слабите, по-стари светлинни петна, които се появяват във "фона" на снимката - композиция от изображения с различни дължини на вълните - датира отпреди повече от 13 милиарда години, каза Нелсън. Това го прави само с 800 милиона години по-младо от Големия взрив - теоретичната точка, която е поставила началото на разширяването на познатата ни Вселена преди около 13,8 млрд. години.

"Това е нов прозорец към историята на нашата Вселена", каза Байдън преди представянето на снимката. "И днес ние ще да зърнем първата светлина, която е блеснала през този прозорец: светлина от други светове, обикалящи около звезди далеч отвъд нашата. Това е изумително за мен."

Галактическият куп SMACS 0723 според НАСА предлага "най-подробния изглед на ранната Вселена  досега." Това също е най-дълбокото и най-ясно инфрачервено изображение на далечния космос. Хилядите галактики са заснети в малък участък от небето с размерите на песъчинка, държана на една ръка разстояние от човек, стоящ на Земята, каза Бил Нелсън.

"Това, което виждаме днес е ранната Вселена", каза астрономът от Харвард Димитър Съселов (който е роден в България - бел. ред.)  след представянето на снимката в интервю по телефона пред Асошиейтед прес.

Съселов и колегата му Чарлз Алкок първо помислили "Виждали сме вече това". След това се вгледали по-внимателно и осъзнали, че снимката не само е красива, "но и си струва цялото чакане" заради дълго отлагания проект.

Най-далечният изглед от Космоса "не е рекорд, който ще се задържи дълго", каза Клаус Понтопидан от научния екип на телескопа на пресконференцията.

Специалистите ще използват "Джеймс Уеб", за да стигнат още по-далече в Космоса.

На представянето на снимката присъстваше и вицепрезидентът Камала Харис, която председателства Националния космически съвет на САЩ.

НАСА публикува списък с пет космически обекта, избрани за дебюта на телескопа "Джеймс Уеб". Останалите ще бъдат представени днес в космическия център "Годард". Те са познати на специалистите. Сред тях са два огромни облака газ и прах, резултат от звездна експлозия, които са били инкубатори на нови звезди - мъглявината Карина и мъглявината Южен пръстен. Сред тях са и галактически купове, наричани Квинтетът на Стефан, открити през 1877 г.

НАСА ще представи и първия спектографски анализ на екзопланета, направен от телескопа "Джеймс Уеб". Тя е на разстояние над 1100 светлинни години и е приблизително с масата на Юпитер.

Новият телескоп на НАСА на стойност 10 милиарда долара беше изстрелян през декември миналата година. Той е най-голямата и най-мощната астрономическа обсерватория, изпращана в космоса. "Джеймс Уеб" ще търси светлина, излъчвана от първите звезди и галактики преди близо 14 милиарда години, и ще следи за възможни признаци на живот. Разположен е на 1,6 милиона километра от Земята и е смятан за наследник на "Хъбъл".

Погледът на телескопа "Хъбъл" стигна на разстояние 13,4 милиарда години.

Сътрудници на НАСА за телескопа "Джеймс Уеб" са Европейската и Канадската космически агенции.