Точно в един
Точно в един / netinfo

Добър ден, дами и господа! И добър и някак по-спокоен, защото сме спокойни за националната сигурност. Вие кажете дали това спокойствие е с 20 десети от процента по-високо – толкова, с колкото като процент от Брутния вътрешен продукт коалиционните партньори увеличиха парите за армията.

И пак вие кажете дали така всъщност не намалява коалиционната сигурност, след като решено бе с по-висок акциз за горивата да се осигури по-добре армията. И кой да гарантира по-добре и националната и коалиционната сигурност, и да опере пешкира на народното недоволство заради по-скъпите горива от Международния валутен фонд.

Ами, да, като богът от небесната колесница в античната литература, появява се името на Фонда като причина и оправдание, за да вдъхне здрав смисъл на решението да скочат акцизите. Друг е въпросът присъства ли изобщо Фондът в този сюжет. А и знаем, че той не поставя условия, а дава препоръки. Само се сетете за примерите, че не ги послушахме нито да не вдигаме минималната заплата, нито да не сваляме корпоративния данък. Но да оставим въпроса за тънката граница между обясненията и оправданията. Дайте да погледнем фактите. И горивата.

Лошото на горивата е, че се калкулират навсякъде. Бензинът ще скочи с около 10 стотинки на литър. Само дето кой ти гледа литъра – мерната единица е резервоарът на твоя автомобил и тежестта му върху бюджета на семейството ти. Ще го видиш този акциз изписан и в цената на билетчето за градския транспорт, сигурно и на брояча на таксито, задължително в междуградския транспорт, в новата цена на хляба, а и на всяка една друга стока, която стига от точка А до точка В. Бензинът е и основна инфлационна стока, макар и днес да е твърде рано да гадаем за точния ефект от поскъпването върху инфлацията.

И се връщам на причината за решението акцизът да вземе година и половина от плана си за увеличение само за една. Отговорът – да не се отвори дупката в бюджета. Приходите ще намалеят, защото от догодина стоките от ЕС няма да се облагат с ДДС и защото правителството и парламентът дадоха най-ниския корпоративен данък в Европа – 10% . А това си има своята цена.

Ако намаляването на данък печалба ще донесе повече плюсове, отколкото минуси, не е сигурно какви ще са загубите от ДДС. Прегледът на вариантите да не зейне дупка в бюджета показаха, че вариантът май е само един – по-високи акцизи за горивата.

Не стана много ясно защо управляващите видяха надеждно успокоение за масите, че увеличението е за да се доподсигури армията. И защо в обясненията беше впрегнато името на МВФ. Със сигурност много по–успокояващо би прозвучало, че по 10 стотинки от всеки литър бензин ще отиват догодина в здравеопазването и представата на всеки българин, че така ще направи малко по-възможен един поне опит на бездетно семейство да зачене ин витро или още едно животоспасяващо лекарство да стане безплатно.

Но да оставим възможните оправдания за гарантиране на националната и коалиционната сигурност. Защото до тук всъщност говорихме за нуждата от отговорни решения с ясни аргументи и отговорните им обяснения.