Огромният успех на интернет-сайтовете за обмен на видеоинформация като YouTube, или за социализация - от рода на MySpace или Second Life - превърнаха интернет в широка сцена, където всеки може да споделя с милиони непознати факти от живота си, свои мечти и творчески идеи.
Интернет компанията Google похарчи без да й мигне окото 1,65 млрд. долара за покупката на YouTube - сайт с голям успех, където всеки може да помести свои видеоклипове - от интимни изповеди до откъси от телевизионни предавания.
Сайтът MySpace се опитва в момента да пробие в Китай и започна да предлага услуга, която позволява на музиканти любители да покажат своите произведения на личните си страници в Мрежата.
Интернет порталът Yahoo! пък купи сайта Bix, който организира конкурси за търсещи изява певци, танцьори, актьори, фотографи и други любители, които претендират, че притежават талант и искат той да стане обществено достояние.
Yahoo! събра от потребителите на интернет купища снимки, видеоматериали и текстове, които постави в запечатана "капсула на времето". "Капсулата" бе заровена близо до сградите на компанията в Силиконовата долина, Калифорния, с намерението да представи на поколенията частица от живота на планетата през 2006 г.
През това време се наблюдаваше бум на "населението" във виртуалния свят на Second Life ("втори живот") - уебсайт, в който всеки може да моделира свой "аватар" ("превъплъщение" на санскритски), свое графично alter ego, т.е. друго "аз", което дава право на всякакви фантазии - да смениш пола си или пък да се идентифицираш с животно.
Second Life е свят със собствена валута и своя икономика, които имитират реалния свят, и дава възможност на потребителите да имат собствено жилище, работа или да се срещат с непознати в нощно заведение.
Друго явление, което набира скорост, са блоговете. Специализираният сайт Technorati наброява вече над 50 милиона страници, позволяващи на авторите си да представят публично своите идеи, мнения, информация или клюки.
"Наблюдават се повече активно участващи създатели на информационно съдържание, отколкото пасивни потребители", обяснява Кои Чешър, асистент - специалист по интернет в университета Бъркли.
"YouTube, MySpace, FaceBook, както и онлайн енциклопедията Wikipedia, която непрестанно се обогатява от ползващите интернет - всички те се направляват от потребителите. Хората не прибягват до интернет само, за да търсят информация, а и за да направят известно създаденото от тях съдържание", казва той.
Чешър не смята, че тази тенденция, наречена още "Web 2.0", засилва егоцентризма.
"Хората не стават по-нарцистични, те просто получават една алтернативна възможност да се самоизразят или да бъдат някой друг - например една жена в интернет да бъде мъж.
Увеличаването на броя на хората, които се изявяват в Мрежата е резултат от появата на по-напреднала и евтина технология, както и на по-задълбоченото опознаване на интернет с годините.
"Това е съвършено съчетание: повече потребители - по-голямо вдъхновение да си служиш с все по-изкушаващи средства за изразяване", смята преподавателят от Бъркли.
"Преди петнайсетина години някой е имал блестящата идея да позволи на хората да споделят свои видеоматериали, но тогава това не можеше да се осъществи. Днес достъпът до високоскоростен интернет, търсачките и интернет-навигаторите са нещо обичайно", подчертава той.
Според него развитието на интернет е резултат от взаимодействието между обществени фактори и технически прогрес. "Никой от двата вида фактори няма превъзходство над другия: това е процес, който осъществява връзката между технологията и нуждите, желанията и възторзите на публиката", обяснява Чешър.
Много са известните представители на Бъркли, които признават, че никога не са си и представяли онова, което е интернет днес, казва той. /БТА/