С какво училище в Ихтиман привлича младите
С какво училище в Ихтиман привлича младите / www.sou-ihtiman-bg.com
С какво училище в Ихтиман привлича младите хор?
31535
С какво училище в Ихтиман привлича младите хор?
  • С какво училище в Ихтиман привлича младите хор?

Повече от 500 млади предприемачи, еколози, експериментатори и много други възпитаници на СОУ Христо Ботев в Ихтиман се занимаваха активно с бъдещето на малкия и средния бизнес, природата, естествените науки, спорта и изкуството в рамките на проекта „Училището - територия на реализираните възможности", финансиран по оперативната програма. Проектът започна през октомври миналата година и беше официално завършен в края на юни, разказа Иванка Пелтекова, директор на училището и ръководител на проекта. Общата му стойност е 189 798 лева, като с тези средства е организирана дейността на 13 клуба по интереси и е закупено нужното оборудване за провеждане на заниманията. Най-големият клуб е събирал около 100 ученици с интерес към предприемачеството, а в най-малкия клуб са участвали децата от предучилищна възраст с интерес към танците.

Как се появява идеята за училищните клубове и откъде ръководството на училището научава за схемата „Да направим училището привлекателно за младите хора", разказва Иванка Пелтекова.

„В днешно време тези, които се интересуват от проекти, имат големи възможности да разберат за тези схеми - на първо място от Министерството на образованието и дирекция „Европейски фондове и международни програми и проекти", специализирани сайтове, които са изготвени и от учители, регионалният инспекторат по образование също подсеща директорите за тези възможности".

Какво ви мотивира да кандидатствате с този проект по тази схема?

„Сигурно си спомняте, че в първите години от демократичните промени в България към училището се обръщаха големите хора на страната ни с призив все пак да учим децата, и че учителите имат една и съща цел през цялото време - да преподават учебния материал. Оказа се обаче, че това не работи, и децата ни го показваха с всички години, които изминаха, че те искат много да участват. Възможностите не са чак толкова големи и в крайна сметка се оказа, че ако човек е по-активен, той може да намери финансиране на извънкласните дейности на децата и да направи такава схема, че всички в училище да се чувстват добре и наистина училището да става привлекателно".

И сега към същността на този проект - кои са основните дейности, които се реализират по него?

„В проекта има 10 дейности, сред които подготовка за стартиране на проекта, сформиране на екипа, оформяне на клубовете, организирали сме 4 семинара под надслов „Не на агресията", два семинара за предприемачество, лагер, пленер. Всички тези дейности са донесли радост на всички и само преди броени дни имах удоволствието да съобщя пред колегите на последния педагогически съвет, че това беше може би най-живата и най-пълната учебна година, която в последно време сме преживели, защото положителният заряд, който даде този проект на децата и на преподавателите, е нещо много важно за нас. Сформирахме 13 клуба по интереси, като предварително се допитахме до нашите ученици, преподавателите им знаеха предварително кое дете желае да рисува, кои обичат да танцуват, кои са потенциалните ни бъдещи еколози. Родителите също си казваха мнението години наред, че искат децата им да участват в нещо, да ги ангажираме, защото от друга страна има и много жар-преподаватели, които не се спират и непрекъснато мислят нещо за децата, а това беше една чудесна възможност всички да се изявим".

За кой от клубовете имаше най-голям интерес?

Ние предложихме клубовете по възрастови групи. Да започнем от най-малките, това са децата от предучилищната група, на тях предложихме спортни танци. Учителките им се допитаха до тях и до родителите им, и се оказа, че най-много харесват латино танците, това може би е повлияно и от телевизионните формати, и нямаше нито едно дете, което да се откаже да участва в такива клубове. В другите класове от началния курс предложихме клубовете Млад художник и Екология, за да започне интересът им към природните науки, на които за съжаление няма отделено голямо място и децата нямат възможност покрай тежката теория, която изучават, да се насладят на удоволствието от това, колко може да бъде интересна химията, биологията, физиката. На тези деца предложихме две групи Млад експериментатор, и една прекрасна лаборатория по химия, оборудвана с всички необходими техники, химикали, инструменти, това страшно привлече интереса на децата. Те имат и много нови идеи, като например да изследват храните, които традиционно ядат и да установяват кое е полезно и кое е вредно за тях. Работата беше много интересна, почти като на игра, но в същото време на децата се предлагаше и много наука във всичко това. Бих откроила клуб Екология - по време на работата си в него 100 деца, ученици от 5-ти до 12-ти клас, се запознаваха с Наредба номер 1 за реда в община Ихтиман, изучаваха символите на Европейския съюз, периодите на присъединяване, символите на държавите-членки, посетиха Европейския център в София, организираха много конкурси за есета, плакати, развълнуваха се много от съдбата на децата в Хаити по време на разрушителното земетресение и предприеха кампания за подпомагане на пострадалите деца, направиха табло, призоваваха по време на родителските срещи и в часовете на класа за отзоваване с есемес в инициативата. И това е положителното в нашия проект, че подтикнахме децата освен игри и чатове, да се интересуват повече от важните неща на нашия ден и да бъдат активни граждани".

Може ли да откроите някои от постиженията на децата по време на клубните дейности, с които те, а и самата вие, се гордеете?

„ Като директор се гордея с това, че училището ни изключително много се рекламира в целия Ихтиман, тъй като ние сме един от малките градове и за нас се пише само когато се случи нещо лошо. В случая се радвам ,че нашите съграждани реагираха положително на дейността по нашия проект, и това дори съживи живота в нашия град. Във връзка с проекта, за нашите танцуващи и рисуващи деца вече имаме и по-сериозни материални придобивки, вече имат нови носии, за спортните танци са ушити екипи, имаме огромен телевизор, който остава в нашия информационен център и децата могат да гледат презентации и филми. Навсякъде, където е споменат нашият проект, той се възприема наистина като една добра практика и е повод за любопитство, затова че децата на Ихтиман имат с какво да уплътнят своето време".

Как ще се развиват тези допълнителни занимания, след като периодът на проекта вече е изтекъл?

„Това сега е големият въпрос, защото всички деца започват да питат какво става оттук-нататък. Във връзка с това информационният център, който беше създаден по проекта, продължава да работи. Там децата от нашето училище ще правят анкети и ще обобщават желанията на децата в какви дейности искат да участват. Ние не спираме дотук, ще кандидатстваме и по следващите схеми, ще направим всичко възможно да дадем възможност на децата да продължат да се изявяват, ще си сътрудничим с родителите и продължаваме напред".