Председателят на парламентарната комисия за борба с корупцията Бойко Великов в интервю за предаването "Денят" на Дарик
Според мнозинството от анкетираните в България липсва воля за борба с корупцията по високите етажи на властта и има чадър за т.нар. наши хора. Не е ли това признание в изследването едно доказателство, че страната ни все още трудно може да се похвали с реално свършена работа точно в тази сфера?
Според мен има сериозни основания конкретните данни от изследването, което е направено. В същото време не можем да не отбележим, че за 2006 година бяха положени немалко усилия от различните институции, за да бъде изградена една по-стройна система за противодействие на корупцията и за противопоставянето на това явление в различните сфери на нашия живот. Според мен постепенно се изгражда тази система, която започва да дава резултати, въпреки значителните трудности, които има на различните нива във властта. И могат да бъдат дадени редица примери тук. В днешната международна конференция аз споменах някои от сериозните опити, които направихме за координация между институциите. Говорите за Съвета за координация между трите антикорупционни комисии, да уточним за слушателите, тази на парламента, на правителството и Висшия съдебен съвет. Точно така, същата координация, която изградихме през 2006 година. Това е един съвет между трите антикорупционни комисии към Народното събрание, към Министерския съвет и към Висшия съдебен съвет. Създаде се една много по-добра възможност за по-добра оперативност и ефективност в работата на комисиите. Ние в съвета всъщност даваме едно по-добро взаимодействие по три направления, по които работи и съветът. Поставиха се на обсъждане не малко законопроекти, които са били предварително поставени в съответните комисии и бяха изразени становища. Тук бих могъл да споделя някои от тези становища, които бяха изразени от съвета за координация. Имам предвид по Закона за нотариусите и нотариалната дейност, по Закона за частната охранителна дейност, Закона за обществените поръчки. Една доста интензивна работа от страна на съвета за координация по отношение на законодателството. Предмет на обсъждане в този съвет са и важни теми с обществено значение, теми, които по една или друга причина са били обсъждани в една от трите комисии и са поставени на вниманието на съвета за координация. Тук бих могъл да представя някои въпроси, свързани с усвояването на европейските фондове, работата на Държавната агенция, Държавен резерв за военновременни запаси, също така завишаване на мерките за контрол по отношение на средствата, които са отпускани за наводненията в един по-отминал период. Г-н Великов, със сигурност може да ни дадете много примери. Сигурна съм, и вие знаете, медиите оценяват вашите усилия и конкретно в парламентарната антикорупционна комисия, и в опита ви наистина съвместно с трите комисии да съгласувате законопроекти, да разглеждате важни корупционни практики, които да бъдат избягвани в страната под една или друга форма, независимо законодателна или предмет на решение на правителството за някакви мерки. Но бихте признал като откровен политик, че тези ваши заседания са по-скоро спорадични. В някакъв момент у хората наистина се задава въпросът, който потвърждава и вашата теза, да има отделен орган за борба с корупцията не само по високите етажи на властта, но предимно за тази част от страната и работещите. Аз бих се спрял специално на този въпрос, но няколко думи още по съвета за координация, защото действително заседанията там ние провеждаме вече в една стройна система; една стройна система и те не са спорадични, както споменахте, а доста добре регламентирани от гледна точка както на проблемите, които се разглеждат, конкретните действия, които се предприемат и, разбира се, един вътрешен наш контрол за тези действия доколко и какво сме изпълнили. Тук бих искал нещо специално да споделя, казах го днес и на конференцията.Много важни са критериите и показателите, по които оценяваме противодействието на корупцията. Понякога много ефектни са отделни, конкретни актове на корупция, които се разкриват и действително те влияят и имат значение и за обществото. Но много важно е да се изгради една система за ограничаване на корупционни практики, на система от измами. Един пример само ще ви дам - ДДС.
Измамите с ДДС, корупционните схеми, които се изграждат с ДДС, водят до много сериозни загуби, които се измерват със стотици милиони. Ако се предприемат съответните действия, аз мисля, че институциите насочиха своите сили в това отношение, ние значително бихме могли да ограничим тези корупционни практики и корупционни действия, с които да дадем възможност в държавния бюджет да влязат много повече средства.
Сега този проблем с нова сила излиза във връзка с приемането ни в ЕС, защото се отварят допълнителни възможности за източване на ДДС и за измами с ДДС. Давам само един пример в това отношение. Бих могъл да продължа и с други. Примерно въпросът с лекарствените продукти. Сега знаем, че много тежки са обсъжданията по този законопроект, но и там ние констатирахме сериозни условия, които се създават за корупция, а пазарът за лекарства, знаете, че надхвърля 2 млрд. Така че когато говорим за конкретна ефективност от действията трябва да я измерваме и с възможността да ограничаваме корупционни условия и тогава резултатът би бил значителен, имам предвид за държавата. Без да подценявам, пак казвам, конкретните разкрити актове на корупционни действия и корупционно поведение. А колкото до специализирания орган. Разбирам идеята ви, че тъкмо вашият съвет между трите комисии може да извършва тази една превантивна дейност срещу корупционните практики. Но бихте признал, че зейва една огромна дупка, когато се заговори за действия. За тези конкретни случаи, за които говорите. Всички в България говорят за корупция и то по високите етажи, а до момента няма нито едно известно име, което да е с присъда за подобно деяние. Тъкмо затова ви попитах за този специален или може би отделен орган, който трябва да заработи и у нас по подобие на съседите ни от Румъния. Румъния не е инициатор в изграждането на подобна структура. Тя се дава непрекъснато като пример, въпреки че има други държави, които далеч преди Румъния са използвали един специализиран орган. Аз заявих своята позиция днес, че е необходимо изграждането на един такъв специализиран орган, който да работи по високите етажи на властта и да има специална насоченост по отношение противодействията на корупцията. И, разбира се, затова специално е необходимо, и принципната ни позиция е била, че трябва да има консенсус.Трябва да има консенсус - на първо място между политическите сили и между отделните власти, когато се приема и се утвърждава един такъв закон, който би регламентирал действията на една независима институция, която би могла да работи по високите етажи на всички власти, без да ограничаваме една или друга власт.
Отчитайки разделението на властите, но в същото време имайки предвид сериозните проблеми, които съществуват в различните етажи на властта с корупцията според мен е възможно един такъв орган да доведе до по-значими резултати и в конкретните вече действия, свързани с разкриване на корупционни актове и корупционно поведение по различните етажи във властта - и в изпълнителната, и в законодателната власт, в съдебната власт.
Според мен бихме имали резултати от един такъв орган, но пак повтарям, без един консенсус между институциите, без един консенсус между политическите сили, той много трудно би могъл да бъде реализиран на практика, защото днес няма да бъдат малко противниците на един такъв закон, отчитайки че различните институции имат своите правомощия и биха могли да работят по тези проблеми. Сондирали ли сте поне в рамките на тройната коалиция нагласите на вашите партньори, имате ли лична надежда, че скоро би могъл в България да се появи например един закон за борба с корупцията? Не бих искал да бъда песимист относно възможността да бъде реализиран такъв закон, имайки предвид позицията на президента на републиката, която беше заявена няколкократно в негови изявления. Тук бих могъл да спомена и позицията на главния прокурор в това отношение. Тези позиции ми дават основание за известен оптимизъм по отношение и на политическите сили. Убедил съм се за тази повече от една година, в която работим в комисията, че в политическите сили би могло да се намери политическа воля, за да се постави достатъчно категорично този въпрос и да намери своя отговор. Според мен бихме срещнали подкрепа и от европейските структури, защото по този начин бихме могли да направим по-ефективна борбата с корупцията и, надявам се, по-резултатна. Като казахте европейските структури, у нас са евроексперти от мисията на Еврокомисията - те ни оценяват за всичко онова, което сме свършили от октомври до края на март. Имат ли те срещи с парламентаристите, вие страна ли сте, имали ли сте вече лична среща с тях? Утре предстои среща на комисията с представителите от Европейския съюз, които извършват мониторинга в страната. Разбира се, ние ще споделим нашите виждания относно работата на комисията, работата на съвета за координация, съществената помощ, която получаваме от гражданския консултативен съвет към комисията. Разбира се, ще споделя и мнението, което е заложено, тук обръщам внимание на това, и в отчетния доклад на Комисията за борба с корупцията към Народното събрание в пленарна зала, когато беше приет този... Помним този доклад, да. Така че, имайки предвид гласуването на този доклад, не бяха изразени възражения по негови отделни части, включително и по тезата за изграждането на такъв орган. Но, разбира се, това е въпрос на допълнителни консултации между политическите сили и естествено върху един законопроект, който има своите достатъчни основания. Тоест можем да кажем, че и те ще имат възможност да изразят становището си по една такава идея за създаването на един такъв нов специален орган у нас? Надявам се. Необходимо е конкретизиране на тази идея вече в законопроект, който да бъде представен, за да могат политическите сили и държавните институции да заявят своето мнение и своето отношение. Надявам се да не затънем в законодателните дебри и в един сравнително кратък срок да се опитаме да представим един такъв законопроект. По него, както разбирам от думите ви, поне се мисли, ако не се работи все още? Не, тук, аз съм го отбелязал и ще го кажа и пред вашите слушатели, правим проучване в момента на всички законопроекти на европейски и не само на европейски държави, в които има специални закони за борбата с корупцията и има изградени специализирани органи. Има няколко варианта, които се обсъждани в един по-ранен етап на подобен закон за борба с корупцията, но, които в една или друга степен не съответстват на нашите реалности. Така че имаме една база, върху която работим, от информация данни.