Овчаров: В енергетиката да води интересът на България, а не това на коя велика сила да угодим
Овчаров: В енергетиката да води интересът на България, а не това на коя велика сила да угодим / снимка: БГНЕС

Най-простата, най-евтината и най-бързата опция за изграждане на нова ядрена мощност в България това е връщането в експлоатация на спрените 3 и 4 блок на АЕЦ „Козлодуй" след тяхното модернизиране. Това заяви в интервю за Дарик бившият икономически и енергиен министър Румен Овчаров.

Като втори разумен и бърз вариант той посочи изграждането на двата блока в „Белене". Ако не бързаме много и можем да почакаме три-четири години, тези два реактора биха могли да бъдат изградени и в „Козлодуй", коментира Овчаров третия вариант. И като четвърти вариант, ако преценим след като сме изградили тези два блока, че имаме нужда от нови мощности, тогава вече провеждаме нови търгове и конкурси и търсим каква да бъде тази нова генерираща мощност, която не е задължително да е ядрена, допълни бившият енергиен министър.

Той е категоричен, че по който и от възможните варианти да се работи задължително трябва да бъде извършена процедурата, която да позволи удължаването на живота с 20 години на настоящите 5 и 6 блок в „Козлодуй".

Овчаров смята, че настоящият му колега Драгомир Стойнев има право да води разговори с американската компания „Уестингхаус", но не и преговори, при които да поема ангажименти . Трябва да се откажем от този си слугински подход - на тези да дадем едното, на другите - другото, вместо да ги накараме да се състезават така, че да е изгодно за България, заяви Румен Овчаров по повод интересите на Русия и на Съединените щати в енергетиката ни.

С реална оферта, с идея за реактор, който да балансира везните на интересите ни като държава между Русия и Америка, или с нещо различно, примерно нова медийна дъвка, която да прати цялото наше медийно внимание в една посока, се завърна министър Драгомир Стойнев от Щатите? Вие как прочетохте онова, което дойде като новини след тази визита?

Как да ви кажа, не че бях изненадан, това се чакаше. Визитата е отдавна подготвена, първо. Второ, и апетита на „Уестингхаус" , даже официална декларация от страна на ръководството на „Уестингхаус", за това, че те ще изграждат новия реактор, новия 7-ми блок в АЕЦ "Козлодуй", бяха направени още миналата година, когато така наречената компания "Нови мощности АЕЦ "Козлодуй", по времето на ГЕРБ, проведе един конкурс за избор на консултант, който трябваше да избере от двата варианта. Единият беше в дострояване, построяване на 7-ми блок, използване на реактора, вече изграден за 1-ви блок в Белене, с американско ядрено гориво и американски системи за управление, и японска турбина. Нещо, което аз тогава нарекох Франкенщайн, което не съществува никъде. И вторият вариант беше изцяло нов реактор с мощност 1200 мегавата, какъвто е точно "Ей и Ес" 1000 - американският проект на „Уестингхаус". И тогава Ив Браше, вицепрезидентът на „Уестингхаус" в САЩ, не в България, директно си заяви, че „Уестингхаус" е избрана да го построи.

Това е преди година?

Това е преди година - май месец 2012 година. Така че тук няма някаква новина за тези, които следят събитията. Друг е въпросът дали това е правилното и нормалното решение, което трябва да се случи по този въпрос.

Да не търсим някакви по-скоро политически знаци само месец след подписването за Южен поток, държавата ни да доказва добра игра и на двата терена?

За съжаление, ние най-после трябва да започнем да играем на терена на България, да гледаме собствения си интерес, а не непрекъснато да задоволяваме един или друг геостратегически апетит, на която и да била Велика сила, и то за наша сметка. Спряхме "Белене", заровихме 3 милиарда в земята, за да удовлетворим едната Велика сила, после давахме Южен поток, потвърдихме неговото изграждане, нещо, което винаги съм казвал, че е изключително полезно за България, но без да става ясно колко ще бъде полезно. Защото цена от 3,5 милиарда, която ще стане 4 милиарда, за един такъв линеен проект за мен е изключително необяснимо.

Твърде висока?

Как да не е висока при положение, че цялата сухоземна част на този проект е около 1500 километра. В България са около 530 и цялата сухоземна част, оценката е за около 6 милиарда и 100-200 милиона. Само българската част е 4 милиарда. Каква е тази територия в България. Да не са Хималаите, да са се пренесли в Северна България, та ще плащаме тези пари. Не е ясен финансовият модел на проекта.

И сега на път ли сме да направим същото с „Уестингхаус"?

Ще продължа още две изречения. Не е ясна колко е транзитната такса. Вече правих тази сметка по някои от медиите. Ако използваме транзитната такса, която сега в момента Русия плаща на България за транзит до Турция, тя е около 1,8 на 1000 нормални кубически метра на 100 километра. Ако същото го пренесем за Южен поток, годишните приходи на България трябва да бъдат някъде между 500-600 милиона, само от транзитна такса. Как стават тези изкупувания за 22 години? Има прекалено много неща, които остават ей така да висят. Оставаш с впечатление, че това, което направи ГЕРБ преди една година, точно миналата година по това време, когато подписаха това инвестиционно намерение за Южен поток, и когато цената стана 3 милиарда и 100 милиона, без никой да разбере. Тогава ГЕРБ го направи изцяло кратковременна, конюнктурна полза. Намалението на цената на природния газ за доставките през 2012 - 2013, които бяха 20%, също се оказаха 4-5% по цените на парното. Този модел, който беше заложен, очевидно не се преразглежда и от сегашното правителство.

Той се препотвърди?

Да, същата логика виждам и по отношение на АЕЦ "Козлодуй". Не е лош американският реактор, никой не казва подобно нещо. Но каква е логиката да започваме да изграждаме 7-ми блок в Козлодуй при положение, че скоро ще имаме доставено оборудване за около 1 милиард за друг реактор, ще имаме платен технически проект, лицензиран на практика за около 200 милиона, ще имаме подготвена площадка. И ние тези милиарди, ще имаме изхарчени около 3 милиарда вече за самата площадка и по времето на социализма и сега, и ние тези 3 милиарда плюс оборудването ще ги заровим в земята и ще започнем да изграждаме АЕЦ "Козлодуй" 7-ми блок. Не знам, толкова ли сме богати. Ние ще станем единствената държава в света, която не произвежда ядрено оборудване, но продава ядрено оборудване и то на двойно и тройно по-ниска цена, отколкото го купува.

Неизползвано, престояло.

Неизползвано, малко престояло, и си го продаваме. И през това време си купуваме ново. И пак ще попрестои, после пак ще го продадем. Извинявайте, това е безумие.

Имахте вече възможност да коментирате доколко има мандат енергийният министър да води тези разговори за нови мощности в Щатите. Как трябваше да се случи това, за да бъде абсолютно изчистено, да няма съмнение?

Енергийният министър има право да води разговори. Той може да се среща с „Уестингхаус", може да отиде във Франция да види френския проект, така нареченият европейски проект. Може да отиде до Русия да види как там се правят реакторите. Няма лошо. Въпросът е, че той няма право да води тези преговори, още повече да поема ангажименти за това, как ще се случи едно или друго нещо. И още повече да избира кой ще го прави. Законът е достатъчно ясен. Министърът има много важни отговорности по този закон. Той трябва да изготви енергийната стратегия, да подготви енергийният баланс в една дългосрочна перспектива на страната. На базата на този енергиен баланс да направи опис на възможните нови генериращи мощности, които трябва да бъдат въведени в експлоатация. И след това вече конкурсът, който трябва да се проведе, за да се избере каква мощност ще се изгражда, трябва да бъде проведен от Държавната комисия за енергийно и водно регулиране. Никъде в закона не съществува възможност министърът да отиде да си избере някой си и да каже: ето този е, защото много ми харесва.

Гаф ли беше това, че той говореше за възлагане без конкурс?

Според мен гафът е чисто формален, защото няма такава опция по закон. И особено в днешната ситуация, когато българското общество е настръхнало за прозрачност, за обективност, за максимална ясното в това как се вземат решенията и кой обосновава тези решения, по какъв начин. Но ти да кажеш: аз отидох и ги избрах. Ей така, защото много ми харесаха. Добре, чудесно, само че на някого, че са му харесали, съвсем не значи, че то е изгодно за държавата. Те затова се правят конкурси, за да се направи обективна оценка на качествата на единия реактор, на втория, на третия реактор.

Веднага се появяват съмнения за обслужване на някакъв корпоративен интерес, въпреки че пък с това действие, поне в първите часове след връщането си от Щатите министър Стойнев като че ли пообърка и десните. И те се чудеха как да реагират на всичко това.

Това наистина е забавно, защото видях, че някои от най-яростните критици на АЕЦ "Белене" и на референдума, сега изведнъж станаха големи защитници на атомната енергетика. Надявам се това да не е мотивирано единствено от промяната на собственика или на доставчика на ядреното оборудване.

Сега, покрай седми реактор в "Козлодуй" много хора могат да кажа защо пък да не дадем нещо на руснаците. Тези новини, които дойдоха от Америка, имат ли нещо общо с проекта "Белене"?

Трябва да се откажем от този си слугински подход - на тези ще им дадем едното, на другите ще им дадем другото. Вместо да накараме и едните, и другите да се състезават, да го направят така, че на нас да ни бъде максимално изгодно, ние се състезаваме какво повече да дадем на едните и на другите. То просто не е сериозно.

Винаги съм симпатизирала на стратегическото мислене, но пък мнозина с основание тези дни казват "енергетиката ни е пред катастрофа, а ние се занимаваме със спорове за нов, седми блок" и така нататък.

Да, прави са. Енергетиката ни е пред катастрофа и затова цялата тази мегаломания, която е обхванала някои от деятелите в сектора, на мен ми изглежда доста смехотворна. Сега ще изграждаме блокове в "Марица-изток", ще изграждаме два реактора в "Козлодуй" и още два реактора в "Белене"... Въобще просто не мога да си представя как ще се случат тези неща, при положение че през последните десет години не сме изградили нищо. Само ги започваме и ги оставям до под крушата тези неща. Опциите не са толкова много и са достатъчно ясни, ако искаме да ги подредим от гледна точка на здравия разум.

Говорим за опции за нови ядрени мощности.

Да. Вече е време да седнем да разсъждаваме от тази гледна точка - здравия разум и интереса на България. Най-простата, евтина и бърза опция за изграждане на нова мощност в България, ако приемем, че има нужда от такава мощност и ако приемем, че анализите на HSBC - те поне в тази част не бяха манипулирани от ГЕРБ: за необходимостта от нови мощности на страната след пет-шест години, за нуждата от нови мощности в региона след 2020 година. Ако приемем, че това е вярно, значи най-бързият начин за въвеждане на нови мощности това са въвеждане обратно в експлоатация на трети и четвърти блок. Някой ще каже "Ауу, договорът с Европейския съюз". Да, така е, само че тези реактори бяха спрени поради един запис в меморандума от срещата на тогавашното Г-7 в Мюнхен през 1992 година. Там беше казано, че реакторите от този тип, макар че нашите реактори не са точно от този тип, не могат да бъдат доведени до приемливо ниво на безопасност на разумна цена. Сега можем да кажем и има големи компании, които ще го потвърдят, че тези реактори могат да бъдат доведени...


След обновяване вероятно.

Да, след определена реконструкция, не много голяма. И ние ще имаме след две години...


Виждате ли български политици, които могат да се преборят за това?

Не, не ги виждам, но това не означава, че не трябва да си казваме опциите. Втората опция, която е разумна и най-бързо реализирума, е тази с изграждането на първи и втори блок в Белене. Площадката е готова, голяма част от оборудването е готово, техническият проект е готов и лицензиран. Голяма част от процедурата по лицензирането е готова, така че там изграждането може да стане най-бързо. Ако не ни е необходимо толкова бързо и можем да почакаме три-четири години, тези два реактора могат да бъдат изградени и в Козлодуй и седми и осми блок да бъдат тези реактори. Още повече че на Козлодуй ще се съберат така да се каже представители на една технология - реактори от типа ВВЕР.


Ако е трудно да отворим нещо, което вече е затворено, по презумция това е по-трудното, защо никой не говори - аз може би греша и се говори, но в професионалните среди, - какво се случва с процедурата по удължаване на живота на пети и шести блок? Имам чувството, че много се закъсня с това.

Ще стигна и до там. Едва четвъртият вариант е ако приемем след като сме изградили тези два блока, че имаме нужда от нови мощности, тогава провеждаме нови конкурси и търгове и търсим какво да бъде тази нова генерираща мощност. Тя може да бъде на въглища, можем да използваме комплекса "Марица-изток", макар че вече стана много претоварен той, тя може да бъде на газ, ако опцията е икономически изгодна, тя може да бъде и нов реактор. И това може да бъде и "Уестингхаус", може да бъде и френски реактор, това може да бъде и някоя от новите модификации на руските реактори. Това е елементарната логика. Задължително условие обаче е срочно провеждане на програмата за модернизация и реконструкция на пети и шести блок.

Затова никой не говори.

Това е нещо, за което някога съм говорил много. Нещо, което закъсня по времето на ГЕРБ с почти година и половина. Сега тя отново закъснява, надявам се с дни, защото трябваше до ноември да бъде обявено официалното искане и може би това ще стане след няколко дни. Срокът е инструктивен.

Наваксваме това закъснение.

Да. Но това е задължително. защото тези реактори могат да бъдат експлоатирани още двадесет години след изтичане на тридесет годишният им първоначален ресурс.


Да очакваме ли Русия да ни даде подкрепа за тези още двадесет години, защото срокът за удължаване на живота може да бъде и много по-малък и мнозина бяха онези, които изразиха съмнения, че руснаците може да ни го върнат един вид за "Белене", като ни откажат удължаване на живота на двата блока.

От чисто политическа гледна точка важният проект за руснаците е "Южен поток". Проектът "Белене" е български проект. Голяма част от българските политици и така наречени псевдоексперти не иска да схване, че това е наш проект. Ние харчим наши пари и този реактор ще бъде на българска територия и мажоритарна българска собственост. Русия, ако трябва да бъде честен, нейното си го взе. Тя си купи едно секънд хенд оборудване на тройно по-ниска цена, монтира си го като ново, печалбата си я прибра. Сега най-вероятно ще ни осъди в арбитража, защото няма как да поръчаш едно оборудване, да платиш аванс и накрая да се правиш на интересен и да не искаш да го вземеш. Така че Русия си взе нейното по проекта "Белене". Ние сме губещите.

Това качва ли ни шансовете за удължаване на живота на пети и шести блок? Доколкото знам зависи от руската страна.

Зависи, разбира се. Без официална позиция на главния конструктор особено по корпусите и по голяма част от основното оборудване, не може да се удължи ресурсът на реакторите. Но си мисля, че Русия все пак е един сериозен играч, където професионализмът поне по отношение на този въпрос при всички случаи ще надделее.


Би имала интерес от това те да работят още двадесет години.

Естествено.


Това е максималният срок, който можем да...


Възможно е след това и допълнително удължаване. Тук не е сложен крайният срок.


Няма да влизаме в онези болни теми, които с днешна дата тормозят енергетиката ни, защото там са много сериозни проблемите. Вие бяхте казал, че очаквате конкретни стъпки, не знам дали ги виждате от министър Стойнев и екипът му.


Не, за съжаление не ги виждам. Напротив, нещата стават изключително тежки, не само защото НЕК е фалирала компания; не само защото взаимните задължения в отрасъла са вече над 6 млрд. лева; не само защото и БЕХ започва да затъва в тресавището на дълговете. Имам предвид 500 млн. евро взет кредит и 620 млн., които ще бъдат взети за "Южен поток". Да, с тези 500 млн. евро сега ще се позакърпи положението за зимата, ще се направят някои разплащания насам-натам, но не виждам никакви стъпки по отношение на финансова стабилизация на отрасъла.

Снегът може и да понамали броя на протестиращите по улиците на България, но не връща нито доверието в институциите, нито в правителството. Дават ли си сметка хората в левицата, които в момента са на отговорните места и вземат важните партийни решение, накъде върви БСП с този кабинет и с тези партньори в парламента?

Доколкото знам в момента партньор на левицата е ДПС, ако можем да говорим за сериозен партньор.


Има и още един неформален.

Не, той трудно може да бъде наречен неформален. То е просто "брак по сметка". В този смисъл има общ интерес - да бъде държан Бойко Борисов далеч от властта. И в това се състои подкрепата от страна на Волен Сидеров и Атака. А иначе ако има нещо позитивно, то е, че вече партньорството на БСП с ДПС не се приема така негативно, както се приемаше преди шест-седем години.

Свикнахте си.

И ние си свикнахме, пък и хората като че ли, сблъсквайки се с други проблеми, вече го приемат малко по-нормално. Между другото онзиденшният митинг, ако може да бъде запомнен с нещо, то това са две неща според мен. Първо, аз такъв митинг през последните двадесет години не съм виждал като численост. Второ, този митинг и това, което се случи на него, дава знак, че между БСП и ДПС вече може да има стратегическо партньорство, което се базира не на личните интереси на този или онзи лидер, не на корпоративни интереси на определени групировки, а на чисто политически взаимоотношения между две равностойни политически формации.


Това е на терена на политиката, но в общественото съзнание като че ли не е изчистено съмнението за лични и задкулисни интереси първо, и второ, в средите на левицата съм сигурна, че има сериозно недоволство от това какво има като властови ресурс ДПС.


Естествено, че винаги има такъв проблем, но няма как, когато има коалиционно управление. Ние не сме станали Германия още, където всичко се разписва предварително, водят се двумесечни преговори с конкретно разписване на всеки ангажимент.


Това щях да Ви питам, кога ще доживеем? Ето Меркел успя, стиснаха си ръцете, вече знаят колко ще е минималната почасова ставка за работната заплата.

Да, конкретните ангажименти са разписани. Но все пак става дума за Германия.

А ние тук?


Е, ние още не сме Германия.

Всичко онова, което дават като заявки депутатите в парламента - предстои второ гласуване на бюджета с известните социални мерки, насочени към най-бедните българи. Не се ли измества на заден план нуждата от повече стимули за бизнеса и икономиката? Като че ли това все още не се задава.


Основното, което липсва в момента на бизнеса, е политическа и институционална стабилност. Никакви други стимули в момента няма да доведат до коренна промяна. Единственото, което може да доведе до промяна, е стабилизация на политическата ситуация и възможност на институциите да си вършат работата. Аз казвам какво липсва на бизнеса. Не давам решенията за това как това да се случи. Ще дам пример: през 2008 година България беше единствената страна, която не само не влезе в кризата в дълговите капани в целия регион, а напротив имаше едни от най-големите ръстове. Тогава и Румъния, и Унгария, и Сърбия се ползваха с така да се каже помощните пакети на МВФ и ЕС, Гърция беше на прага на колапс. Сега в момента Румъния расте с 4,5 на сто на годишна база за третото тримесечие на тази година. Румъния, която беше затънала, която влезе в режим на помощи и надзор от МВФ. И това се случва през последната една година, откакто новото правителство прекрати политическата междуособоца с президента, стабилизираха обстановката, икономиката тръгна. Защото няма причина да не тръгне. Според мен това е необходимо и на България. Без да разберем тази работа, можем да си протестираме и да си казваме, че тези са такива, а онези - онакива, това няма да ни помогне.


Политическата ситуация може ли да се успокои, ако се каже, че на база резултатите от евровота, ще направим избори. Дата за нови парламентарни избори би ли успокоила хората?

Чух тази теза, че ако кажат, че БСП и ДПС губят подкрепа, те ще трябва да направят нови избори. Обикновено предсрочни избори се правят в обратната ситуация - тогава, когато водещите партии имат шанс да запазят статуквото. Спомняме си как Мейджър изтегляше изборите почти с година по-рано.


Да, тук имаше съвети след 2007 година да направим също избори.

Не виждам логика в ситуация, в която БСП губи избори, изведнъж се сеща да си проведе изборите. Да, това за ДПС сигурно е приемливо с техния стабилен електорат. Те няма какво да изгубят в едната или другата ситуация. Но точно когато започнем да губим доверие, тогава да проведем избори, според мен е доста наивно. Още повече че за мен знакът, под който трябва да се проведат изборите, е друг и това е когато имаме достатъчно ясни гаранции, че е невъзможно връщането на кръга около Бойко Борисов на власт.

Тогава едва левицата би трябвало да си позволи лукса да има избори.


То няма да бъде лукс. Тогава ще бъде разумно и полезно за страната решение.

А ако улицата все така продължи с известни затишия да вдига обществения градус? Този план винаги трябва да...


Съгласен съм и даже онзи ден, като гледах поредния изблик, извинявайте, ама вече за трети път едни и същи хора, с едни и същи лозунги, с едни и същи песни даже, се опитваме да сваляме правителства и да дестабилизираме страната. Не е ли ясно, че дестабилизацията не води България към успех. Правилата не са правила, когато се пренаписват всеки път, когато си недоволен от нещо.


Факт е това. Въпросът е доколко съумява и политическата класа с това, което се случва в момента, да се движи държавата напред. Защото ето, правителство има, но икономиката не мърда, а напротив.

Да, затова аз бих казал, че бюджетът е добър, защото той за първи път има ресурс, който би трябвало да стимулира инвестициите в България; бюджет, който би следвало да започва да решава социалните проблеми на хората. Така че знаци има.