Мутафчиев: Нямаме проблем с проекти по програма Транспорт
Мутафчиев: Нямаме проблем с проекти по програма Транспорт / снимка: Sofia Photo Agency

Министърът на транспорта Петър Мутафчиев в "Седмицата" на "Дарик" радио:

Поредни тежки катастрофи бележат седмицата. Вчера с двама загинали и 7 ранени на магистралата преди Варна. Какви мерки ще вземете през лятото, когато хората ще пътуват повече, ще има и голям трафик от Германия към Турция например?

По принцип транспортната система е една динамична система, където за съжаление се случват и подобни трагични случаи. Виждате, че и в движението по пътищата нещата не стоят никак добре. Необходими са комплексни мерки и аз смятам, че в тази посока Министерството на транспорта това, което зависи от него, го върши, комплексни мерки от няколко институции. Това е от Министерството на транспорта. Нашият ангажимент пряко е свързан с автомобилните фирми превозвачи и спазването на Закона за превозите, а също така подготовката на кадрите и следенето на техническото състояние на автомобилите на фирмите превозвачи. Разбира се, Министерството на вътрешните работи, най-вече по отношение спазване на Закона за движение по пътищата, и общото действие на Комисията за безопасност на движението, където са включени и представители на регионалното развитие, които отговарят за състоянието на пътищата, за поставянето на знаковата система и т.н.

Парламентът отказа да спре ТИР-овете, каквото предложение имаше, да ги спре със закон. А вие ще ги спрете ли със заповед?

Ако огледаме статистиката, ще видите, че участието на ТИР-овете в пътно-транспортни произшествия е минимално. То не оказва...

Тяхното участие е в изнервянето на цялата държава, която пътува зад тях.

Да, може би това създава ситуация на изнервяне на водачите, които пътуват съответно да прекарат своята почивка на българските курорти по морето. Но трябва да знаем едно - че ако създадем ситуация със спиране на товарните автомобили, без да сме осигурили през тези няколко дни, в които те не могат да пътуват, паркинги за това, ще създадем повече условия за пътно-транспортни произшествия. Затова аз съм предложил и на борда на директорите на фонд "Републиканска пътна инфраструктура", съответно на фонда, да определи местата, където трябва бързо да бъдат изградени такива паркинги и тогава ще...

Това няма да стане това лято. Тоест няма да има...

За съжаление не може да стане.

...дори отклоняване, както правят някои години, да не минават примерно през тесния участък край Сливен...

Това е въпрос, който трябва да го предложи Фонд "Републиканска пътна инфраструктура", министърът на регионалното развитие, и да се съгласува с министъра на вътрешните работи и с министъра на транспорта, тъй като, не забравяйте, министърът на транспорта е този, който отговаря за развитието на бранша. Най-малко аз трябва да бъда този, който ще каже - виждате ли, трябва да създадем при тази криза, която съществува в момента с цените на горивата, с проблемите с конкуренцията и със сивия сектор, дайте да създадем допълнително ограничение, като удължим пътя за доставките. Така че трябва да търсим баланс в този процес.

А съгласуват ли с вас ремонтите на пътищата, които според всеобщото мнение на българите, четох и коментари във форумите, когато дойде лято почват да ги ремонтират за морето пътищата, като наближи зимата, почват за ски курортите.

Аз съгласувам програмата на Фонд "Републиканска пътна инфраструктура".

Какво сте съгласувал?

Годишната програма за това кои пътища през тази година ще се ремонтират. Там са дадени сроковете за завършване, но графикът вече е въпрос на договореност между фонда и фирмата изпълнител. Така че надявам се всеки един... в нашата държава поехме отговорностите си и когато фондът сключва договори, той е предвиден този момент. Така че по натоварените първокласни пътища за Черноморието няма да има съответно пътища, които да се ремонтират.

Не знам дали видяхте в едно списание Би Ем Евгени Дайнов, това е световно списание. Има много хубав коментар на тема "ако бях министър на транспорт". Той каза: Ако бях министър на транспорта...

Да, четох го, то беше преди месец и половина.

Преди, юни месец е. Ако бях министър на транспорта, щях да взема един пенсиониран експерт от Англия да каже как там 330 дни в годината вали, а дупки няма, и един от Норвегия, който да каже как 10 месеца там има сняг, а пътищата са изчистени.

Значи, вие ми поставяте един въпрос, който пряко аз не отговарям и не знам защо така... Напоследък май министърът на транспорта почна да поема повече отговорности, от което е... Изпълнителската дейност не е функция на Министерството на транспорта, тъй като фондът никога не е бил към нас. Включително и като участник в борда на директорите аз отговарях за политиката, именно за тези програми. Но ще ви кажа едно. Хайде стига с тези комплекси. Не е въпросът английският специалист, че ние нямаме специалисти. Напротив, имаме. Въпросът е...

А какво нямаме?

Организация нямаме. Това, това е големият проблем. И другият проблем е необходимостта от средства. Не може ти 15 години да зарежеш пътищата, да не се извършва никакъв ремонт. Да, сега нещата потръгнаха добре, докато стигнахме до тази кризисна ситуация с конфликта на интереси и в момента 6 месеца фондът не работи. Но ние едната година сме ремонтирали 1500 километра пътища. Това беше докладвано съответно в Борда на директорите. А от друга страна, искам да кажа, че средствата, които бяха осигурени за тази година, приблизително щяха да осигурят около 2000 километра ремонт. За съжаление тази програма няма да може да я достигнем, изхождайки от това, че и ние спряхме определени средства, и по предприсъединителните фондове, говоря за програма ФАР. А що се касае за поддръжката на пътя, тук има преки договори, които ръководството на фонда е сключило с фирми. И тук трябва да има един добър контрол. Средства за поддържане на пътя за зимно почистване има, осигурени са. Така че отговорност трябва да носят фирмите. Така че това е до нагласата, до изпълнението, до ангажиментите, които и българският бизнес поема.

Проблемът обаче вече не е пари. Пари има. Като слушат българите за какви огромни пари става дума, че Европейският съюз е планирал да ни даде, оправдание, че пари няма, просто не минава. Какво ще направи правителството, за да спаси проектите, които са в рамките на оперативната програма "Транспорт". Става дума за проекти като автомагистралите "Марица", "Струма", връзката на "Хемус" с околовръстния път...

Дайте да се разберем в едно. Струва ми се, че понякога се създава някаква психоза "трябва да спасяваме нещо". Значи...

Цитирам Меглена Плугчиева.

Госпожа Плугчиева такова нещо не е казала. Аз го четох в един вестник, но първо автомагистрала "Хемус"...

Значи аз...

...не е в оперативна програма "Транспорт". Второ, в момента няма опасност от нефинансиране на средства по отношение на автомагистрала "Марица" и автомагистрала "Струма". За такива опасности можем да говорим, ако с подготовката на апликационните форми, на тръжната документация, която те ще представят, фондът, на Министерството на транспорта като управляващ орган, виждаме, че има проблеми в тази подготовка. Ако се създадат проблеми по отношение на търговете, които ще се проведат, и съответно на база на тези тръжни документи, тъй като, знаете, автомагистрала "Струма" е проект, който е за 600 милиона, той трябва да се утвърди от Европейската комисия, нали, този проект, ако не бъде одобрен от Европейската комисия, това може да създаде забавяне. Но да говорим сега, че трябва да спасяваме от оперативна програма транспорт проекти за автомагистралите, според мен е абсурдно.

Тоест няма никаква заплаха за тези над 840 милиона евро.

В този момент няма заплаха и това, което искам да кажа, е: нека да се спре с тази спекулация. Има ясно работеща система както на вътрешен одит, така и на контрол от страна на управляващия орган над всички бенифициенти. Има ясно определени срокове, в които очакваме представянето от крайните бенифициенти на съответно документацията за провеждането на търговете и одобряването на тази документация в управляващия орган и в ЕК. Така че на този етап нямаме проблем съответно с проекти по оперативна програма "Транспорт". Има три проекта, които ние, бяха изиграни търговете във връзка със ситуацията, която се намира във фонда. Вътрешният одит на Министерството на транспорта направи проверка. Констатирахме недостатъци и отказахме да ги финансираме, като им препоръчахме те да приемат решение дали тези проекти ще бъдат отново подготвени, като се приемат забележките на одита, и до края на годината, където им е и срокът, ще могат съответно да се определят спечелилите конкурса и да започнем усвояването на тия средства, след като...

Те за какво бяха тия проекти, ако си спомняте?

Това е проектът Подкова - Кърджали. Това е проектът Околовръстно шосе, връзката с автомагистрала "Хемус".

Там...

Може би и оттам се бърка, че автомагистрала "Хемус" е в оперативна програма "Транспорт". Това са по-малките, честно казано, проекти, които ние...

Това са тези, които сами си спряхме преди няколко месеца.

Да, това са проекти, които ние не одобрихме, а не че сме ги спрели, нали. Нека да бъдем по-точни във...

Добре, а тези пари ще дойдат ли от ЕС, ако не бъдат заменени проектите или подобрени?

Значи, вижте какво, ние трябва да започнем да работим, най-вече, когато казвам ние, управляващите органи и министерствата, и всички вие, журналистите и обществото, и опозицията, да сме със знанието за следното нещо: че ние управляваме тези пари. И че не някой отгоре ни казва нещо. Ако ние изградим системата, ако имаме реалния контрол, това примерно, че ще има писма от ЕС и ще ни поставят конкретни въпроси, ние ще имаме ясните отговори. И това трябва да ни дава самочувствието - че контролът, създаден от нас, е голямото преимущество за България. Имайте предвид, че, ако някои проекти не бъдат одобрени от оперативна програма "Транспорт", ние имаме 7 резервни проекта, които... И аз съм възложил на крайните бенифициенти, защото знаете, че при нас голямата част това са държавни предприятия, железопътна инфраструктура, републиканска пътна инфраструктура и т.н., общината, софийската, нали. Ето сега очакваме до края на годината…

Тоест пари няма да бъдат неусвоени, това искате да кажете, поне във вашата програма за транспорта.

Значи, правим всичко да няма опасност от проваляне на проекти. Но имайте предвид - и практиката в ЕС сочи, че усвояването на парите са от 30 до 80 процента от това, което е отпуснато. Нашата цел е да стинем максималното. Защо? Защото след това идва един следващ период, който също трябва да знаем, че е много важен. Това е периодът, в който вече е определена супервизията, в който е определен изпълнителят. И тогава тръгват едни много сериозни взаимоотношения, където обикновено се стига и до бавене на проектите. Знаете какво стана с летището. Не успяхме да превъзмогнем този голям проблем. Тоест, когато изпълнителят не изпълнява своите ангажименти, когато се създават проблеми, когато трябва да се предоговаря и да се подписват анекси, това е една втора фаза, която също обикновено създава пречки по усвояването на парите. Затова ние трябва да сме готови в тези проекти да работим доста динамично. И това не зависи само от министъра на транспорта, от управляващите органи, а от всички, които участват в този процес.

Да приключим с автомобилите. Няма основание за обявяване криза на пазара за автомобилния транспорт.

Ами, няма. На база на статистическите данни...

До това стигат самите организации в автомобилния транспорт.

Не само самите организации. Ние се разбрахме с тях, когато представихме доклада на работната група, която аз бях назначил, че те също трябва да направят подобен анализ и отново да го представим както на браншовиците, така и на съюзите на работодателите, защото те пряко са засегнати от услугата транспорт, най-вече превоза на товари. От техния анализ и от данните, с които всички разполагаме, в момента нямаме основание да поискаме обявяване на криза на пазара.

Железопътният транспорт. През седмицата се появиха и там съобщения.

Започнахме ги, по всички видове транспорт.

Вие сте от най-благодатните министри за разговор. Всичко движещо се е във вашия ресор. Санкции заради неосигурена конкурентоспособност на жп транспорта, пишат вестниците, че заплашват България, впрочем заедно с други държави от ЕС.

Двадесет и три, но не става дума за санкции.

Че там са и Франция, Германия, Испания. Какъв е проблемът с жп транспорта в Европа, та и ние сме в тоя проблем?

Ще ви кажа. Проблемът е много голям и това, което мога да кажа, е, че по отношение на структурирането на железопътния транспорт ние сме едни от страните, които сме най-напред. Но кои са нещата, които са поставени? Значи, има процедура, знаете, в която се казва, изпълняват... дали директивите са, така, вложени изцяло в законодателството на страната. Дали законодателството на страната отговаря на изискването на тези директиви? Тук обаче обикновено има много тълкувания, разбирате, защото става дума и по отношение на начин, по който е изразена позицията, правомощията на отделните институции. Процедурата е следната. Най-напред се задават въпроси, когато се прави проверка по изпълнение на някоя директива. Това е първи железопътен пакет, така се нарича за железопътния транспорт. След като се попълни един голям въпросник от всички институции, включително от частни железопътни компании, от държавната, от железопътна инфраструктура, от администрацията, сядат експертите на дирекция "Транспорт и енергетика", правят си анализа и казват, а, според нас...

На Европейската комисия.

Европейската комисия. Според нас тези и тези държави, това е един общ мониторинг на всички, тука имат проблеми. И на 23 страни от, общо от членките в ЕС, те са установили проблеми. Какви са? Задават ни допълнително въпроси и казват така...

...те остават тия, дето нямат влакове, малко примерно.

Примерно. И казват така. Уважаеми господа, до 2 месеца трябва да отговорите на нашите въпроси след нашия анализ. Ако не, ние тогава ще започнем процедура за...  т.е. процедура, че вие не спазвате европейското законодателство. И кои са въпросите, които ни поставят? България, на България са поставени три въпроса. Единият въпрос касае инфраструктурните такси. Трябва добре обаче, аз четох превода и не ми стана точно ясно къде е проблемът, защото те говорят, че инфраструктурните такси не отговаряли на разходите, които железопътната инфраструктура...

Това какво значи, таксите, за да мине един влак по релсите?

Таксата, която плаща БДЖ. Значи, БДЖ плаща 150 милиона. Само около 2 милиона събираме такси от останалите превозвачи. Тази такса трябва да бъде разходоориентирана. Тоест в нея трябва да влиза текущият ремонт, работните заплати, разходите за електроенергия и материалите, и т.н., и т.н. При нас таксата е ниска. И искам да ви кажа, че примерно около 80 процента и повече от 80 процента отива за работна заплата, независимо че работните заплати са ниски.

А тогава какво иска Брюксел, да я понижаваме още?

Ами Брюксел казва, че не е доказано, че е наистина разходоориентирана. Ние, между другото БДЖ таксата е единствената, която има ДДС. Може би и това да е проблемът, защото там се говори за добавки, данъчни добавки. Може би трябва да помислим, нали, тоест, ако се увеличава, да бъде за сметка на ДДС. Няма примерно винетка, която да се облага с ДДС. Това е неравнопоставеност между отделните видове транспорт.

Те точно това обясняват, че по-конкурентни са автобусите, защото, ето от това, което вие обяснявате, излиза, че България е направила... хем няма хубави пътища, хем залага на автобусите.

Аз 4 години, 1 година като депутат и 3 години като министър, говоря точно това, че в закона за железопътния транспорт неправилно сме обложили таксите с ДДС. Имаме сериозен спор с финансистите в тази посока. Винаги съм давал пример, независимо че аз съм министър, който трябва да защитава всички видове транспорт, но и трябва да давам възможност за равнопоставеност, че винетката няма ДДС, а железопътната такса има ДДС.

И сега излезе, че вашата теза е... всъщност вие сте един брюкселски министър.

Ами, е, хайде сега да не си...

Вашата теза е европейската теза.

Какво значи брюкселски? По-хубаво е, според мен да си български министър е още по достойно. Така че българският министър е европейски министър. Вторият въпрос, който е поставен сериозно, е по какъв начин министърът на транспорта, като собственик, представляващ държавата в БДЖ и същевременно регулатора, който е към него, агенцията, не влияе така, че да... действията на агенцията да бъдат повече в интерес на БДЖ, отколкото на частните компании. Това трябва да го обясним много добре по отношение на функциите и на министъра, и на агенцията, и съответно какви са възможностите министърът да влияе върху управлението на превозвача. И третият въпрос е свързан с начина, по който... и схемите, по които се извършват международните превози. Значи, аз мисля, че по първия и по втория въпрос имаме ясни отговори, ще успеем да убедим... по първия и по третия въпрос да убедим комисията, по втория въпрос, разбира се, малко по-деликатно трябва да видим по какъв начин ще представим нещата. Но искам да ви кажа, не забравяйте, че във Франция все още не са разделени превозвачът от железопътна инфраструктура. Железопътната система е система, която от десетки, някои от повече от век работят съвместно превозвач заедно с инфраструктура и е много трудно за едно кратко време да разкъсаш тези връзки и да не се получи стрес в системата.

А какво става с европейските въпроси към самолетите, след като САЩ обявяват, че вече няма проблем България да лети до Америка?

Добри резултати, честно казано, и това е от работата, която свършихме за едно кратко време, след като беше ни наложена клаузата от страна на Европейската комисия при присъединяването в ЕС. България за 1 година успя да отговори на всички изисквания. България е единствената страна, която беше подложена на тотален мониторинг както от страна на Европейската агенция по безопасност, така и от страна на американските авиационни власти. И добрият резултат е налице, благодарение на ГДГВА, това е нашата въздухоплавателна администрация, на нейния ръководител, на всички, които работят там и аз искрено им благодаря. Благодарение на, така да се каже, на стоицизма и на стремежа да се изпълнят всички ангажименти от страна на авиокомпаниите и някои от авиокомпаниите наистина преживяха много тежък период, за което съжалявам, но това беше неизбежно, за да можем да спасим изцяло авиацията и тя да бъде една от най-добрите в Европа, разбира се, и с помощта на правителството. Аз искам пред вас да споделя, че премиерът беше дори лично ангажиран в този въпрос, правихме и специални срещи с комисаря Барозу.

Кой въпрос?

Ами, по отношение на предпазната клауза и ангажиментите на България.

А какво точно направихме?

Какво точно направихме ли? Значи, най-напред въведохме всички системи и джарове, които касаят безопасността.

Системи и...?

Т.нар. джарове, които трябва да се изпълняват от авиокомпаниите. Но да не влизаме в подобна терминология, че ще объркаме гражданите. На тези системи, всяка една компания трябва да отговаря на определени изисквания. От друга страна, изграждането на пълна система за контрол на авиокомпаниите вътре в самата администрация, капацитетът и подготовката, знанията на всеки един от администрацията по отношение на изискванията на ЕС, по какъв начин трябва да се контролира всяка една от системите в авиацията, това са...

Добре, и какъв е резултатът, практическият?

Резултатът, практическият, е следният: отменена е забраната за пътуване на български авиационни компании до САЩ.

А за Европа?

Това е една не сериозна крачка, а ново признание за българската авиация като една от добрите авиации в ЕС.

А имате ли представа в световен мащаб, пък да не надценяваме малко, защото там много самолети...

Не, не надценявайте. Знаете, че именно в тази ситуация това означава, че България има добре изградени системи за сигурност и за безопасност, за да ни допуснат до американското небе. От друга страна, ЕАСА категорично представи пред нас, че ние сме изпълнили всички ангажименти. И аз още веднъж ще кажа - няма друга администрация и друга страна, която да е проверявана по новите системи, така както България е проверявана. България може да бъде пример за това. И не го казвам като някаква лична заслуга, напротив, казвам го като заслуга на хората, които работеха в авиацията и в администрацията.

Какво става с европейската клауза?

Ами, аз се надявам, че в най-скоро време ще имаме добра новина. Това, което е направено...

Ще отпаднат ограниченията...

Това, което е направено, значи, ЕАСА представи доклада, в който казва, че сме изпълнили всички ангажименти. Оттам писмо от министъра на транспорта съответно до Европейската комисия, за което настояваме да бъде отменена клаузата. Имаме информация, че дирекция "Транспорт и енергетика" е представила на комисаря, съответно и предложението за отпадане на клаузата. Вече е въпрос...

Той ли ще реши или комисията?

Комисията. Значи, комисията, минава се през КОРЕПЕР, минава се през съвет. Надявам се, че наистина в най-скоро време процедурата, която е започната, ще бъде...

Кой е ограничен, да припомните, в момента всъщност? Понеже гражданските самолети...

Значи, ние пътуваме като трета страна в ЕС, т.е. не като равноправна страна на ЕС.

Това какво значи?

Това значи, че когато отпадне клаузата, ние ще можем свободно да пътуваме и между европейските страни.

Кажете някаква практическа разлика. Какво се случва от гледна точка на пътник - нищо или?

Напротив, от гледна точка на пътник ще се случи може би по-добро, затова защото авиокомпаниите ще имат отворен пазар, европейски, да пътуват между европейските столици като равноправни европейски превозвачи. Това ще носи повече приходи, оттам конкурентоспособността и възможността...

Т.е. евентуално по-ниски цени.

Ами евентуално, казвам евентуално.

От гледна точка на самите компании?

А най-голямото преимущество на пътниците е, че те наистина вече ще пътуват в самолети, които гарантират тяхната сигурност и безопасност.

"България ер", впрочем днес пишат и вестниците, вече има чисто нов ербъс 319.

Това е един от добрите сигнали. И аз тук искам да кажа, че по наше време две приватизационни сделки, извинявайте, бяха сключени - едната е с "България ер", другата е с БРП, и инвеститорите изпълняват своите ангажименти. Това е първият самолет. информацията, с която разполагаме, е, че още два самолета са предвидени ербъс, които ще бъдат закупени от авиокомпания "България ер".

Щяло да има самолет, който да ходи до Америка.

Допълнително... Моля?

Щяло да има самолет, който ще може да прелита до Америка.

Да, това е въпрос на наистина взимане самолет на лизинг и слотове до американските летища.

Те трябва да имат три двигателя.

Мисля, че това може да стане. Важното е да се създаде добра организация, така че наистина софийското летище да бъде възможност за обслужване на пътниците от Балканския полуостров до САЩ. Но искам да кажа, че и БРП също там се предвижда инвестиция на 30 съда допълнително. Това говори, че. . .

Това е една речна компания.

...да, на речното, работят добре. И това са добри резултати от конкретни действия, които правителството направи.

Така, стигнахме до корабите. Правителството реши 3 вместо 30 процента да са компенсаторките при плащането на Българския морски флот, ако вярно съм разбрал смисъла на това решение.

Това е стара теза.

Но сега го финализирате.

Сега финализираме договора. Изчаквам от надзорния съвет, тъй като... подписан е от изпълнителния директор на Агенцията по приватизация, сега трябва да бъде одобрен от надзорния съвет.

Какъв беше смисълът да се купят нови кораби и да се инвестира в тях, като ще се продава дружеството?

Значи, дружеството не може да бъде оставено, примерно три или четири години да спрем работата в него, да не създадем перспективи за неговото бъдеще и да чакаме да дойде някой инвеститор. Ами ако се провали сделката, какво прави? Нашата цел каква беше? Нашата цел беше да оформим ясна визия за развитието на, съответно на БМФ, на Българския морски флот, да предвидим възможности, с които в момента разполагаме максимално за инвестиции. Тъй като нашият корабен парк е стар, това ни поставя непрекъснато в една тежка ситуация като морска страна. Така наречените арестувания на кораби, това означава проверка от другите морски администрации на пристанищата, които спираме, нередности, които виждат по отношение на обслужването на корабите, нередности по отношение на техническото им състояние. Един стар кораб, знаете, че по-трудно се поддържа. Това също ни създава и недобър имидж, и от друга страна, не е привлекателно и за моряците да пътуват в стари кораби, и рискът за сигурността и безопасността не е малък. Така че, за да преминем към приватизацията, ние ясно си дадохме сметка - необходим е инвеститор, който бързо да инвестира. Какво направихме ние? Довършихме корабите, които бяха поръчани преди това, и всяка година пускаме по един кораб. Искам да кажа, че преди 1989 г. в БРП всяка година са постъпвали четири нови кораба.

Това в речните.

В БМФ, извинявайте, не в речните, в БМФ, в морските четири кораба са постъпвали всяко година преди 1989 г. Сега ние направихме всичко... имаше години, когато въобще не се говореше за нови кораби, направихме всичко възможно да гарантираме поне по един кораб. Това са възможностите на предприятията. Държавата не може да инвестира, знаете, по европейското законодателство в един превозвач, камо ли той да е държавен. Така че сега разчитаме за 10 години наистина 20 нови кораба да бъдат допълнително…

Това е уговорката с бъдещия купувач?

Това се очаква, не са от бъдещия купувач.

А тези реплики, които оказахте сега, че - ами ако не стане сделката. Сега да не се изтълкува, че може да не стане и защо пък да не стане?

Не, аз го казах като подход, наш подход. Когато започнахме да говорим за приватизация и какво трябва да правим преди приватизацията, ние казахме така - ние продължаваме да работим, както сме работили досега, виждате, че резултатите на БМФ са рязко подобрени, включително и системата, по която се отдават на чартъри корабите, също като контрол е поставена на едно много високо ниво, и резултатът беше ясен - по-големи приходи към БМФ. И да сте чули някой в момента да е казал - да, там съществува някаква корупционна схема? Няма го това нещо. И същевременно инвестициите. Пак казвам, затова защото не можем да разчитаме в едно бъдещо време само на приватизацията. И аз мисля, че всички действия, които ние сме ги предприели, ще бъдат в помощ на новия инвеститор, който ще купи БМФ.

Кога?

Ами, когато Министерският съвет вземе решение. Значи, не ни поставяйте кратки срокове...

Кога очаквате това да стане?

Ние сме по-заинтересовани, нали, една добра сделка да бъде приключена, така че ще направим всичко възможно да бъде в нормалните срокове. Каква е процедурата? Казах - надзорен съвет, министърът на транспорта вероятно с министъра на икономиката ще трябва да предложим договора в Министерския съвет, обсъжда се в Министерския съвет. Ако се одобри съответно договора в Министерския съвет, очакваме тогава изплащане на средства от купувача. Изплати ли съответно необходимите суми купувачът, той влиза като собственик в БМФ.

Тази година ще стане?

Това е процедурата? Надявам се, но нека да не си поставяме така срокове, защото много често създаваме очакване у хората и в стремежа си да си свършим бързо работата остават излъгани. Така че...

Утре, последната неделя на юни, е денят на транспортния работник. Аз не можах да намеря защо пък точно последната неделя на юни.

Ами, така е прието. Така е прието от много години.

Не е свързано с нещо, нещо важно в транспорно да се е случило тогава.

Не, още преди 10 ноември 1989 година, когато се е приело решението, е било нека да бъде в края на юни. Тогава имаше на всички работници определени празници, така че нашият празник е последната неделя на юни.

Колко взима средно в този сектор на икономиката един работник, колко взима транспортният работник?

Не можем да поставяме под общ знаменател нещата. Разликите са много големи. Аз искам да ви кажа, че в определени сектори на транспорта заплатите са европейски.

Например пилоти.

Например авиация. До голяма степен в морския транспорт. Там ни предстои обаче нещо, тъй като става дума, че българските моряци, заплатата им се формира от командировъчни извън страната, там трябва да направим така, че тези командировъчни да влизат в основното заплащане...

Така ще започнат да плащат данъци и ще...

Не, не, не, аз съм предвидил и това нещо. имайте предвид, че...

И ще дойдат да ви протестират...

Няма, няма страшно, няма страшно. Ще ви кажа защо, защото ние сме готови със закона, включително съм го подписал, ще бъде представен на министъра на финансите и се надявам, че в много кратки срокове ще стигнем до определен консенсус в Министерския съвет по отношение данъци на моряците. И тези данъци трябва да бъдат така, както са в Европейския съюз, а те са от нула процента до шест процента, като включително по отношение на осигуровките държавата поема част от техните осигуровки, и това е общоевропейска практика. Това е направено, за да може да се запазят моряците да работят в отделните страни. В момента има недостиг на подобна работна сила. По същия начин за високи заплати говорим освен на летците и на пилотите, знаете, заплатите в РВД, те са наравно със заплатите, които получават съответно в останалите ръководства въздушни движения, операторите, и в евроконтрол включително. По-високи са заплащанията на международните шофьори. В сектора...

Най-зле са къде, в жп.

Ами, в железопътния транспорт и правим всичко възможно там да постигнем една по-голяма динамика в ръста, но е трудно. Трудно е, но това си стои като една от първите задачи, и аз съм убеден, че наистина и съставът на Български държавни железници, на НКЖИ и на всички работници там ще ни помогнат да възстановим авторитета на БДЖ. Знаете, след тежката катастрофа, която преживяхме...

Впрочем там по експертизата имате ли коментар някакъв?

По експертизата, аз нямам цялостния текст на експертизата...

Понеже четох в "24 часа" коментар, в който се твърди, че и Шерлок Холмс не може да разбере какво са искали да кажат експертите.

Нека да не коментирам. Аз очаквам прокуратурата да представи своето виждане. Според мен има пропуски от самото начало. Аз бях там в самата вечер на тази голяма трагедия, може би повече експерти... трябваше да се обърне внимание на експертите в самия момент, в самото време. Включително и на данните, които можеха да бъдат предоставени от хората, които пътуват във влака. Но нека да оставим прокуратурата да си свърши работата. За съжаление ние поставяме... получаваме частична информация от прокуратурата, не можем да приключим окончателно и с нашия технически доклад, който сме задължени да направим. Получихме една информация от прокуратурата, която искахме, но надявам се, че тя ще ни помогне в тази посока, но нямаме примерно окончателния доклад по отношение на техническата експертиза. Аз още веднъж категорично искам да кажа, че съм съгласен на цялостно съдействие, включително, ако някои от институциите не вярва на българските експерти, а не бива да не вярват на българските експерти в железопътния транспорт, да се потърсят и външни експерти, но да намерим истината. Защото без истината ще объркаме отговорностите. Не говоря за виновниците, виновността я поставя прокуратурата. Аз обаче като министър съм длъжен да определя отговорностите.

Тоест предлагате международни експерти.

Това е един въпрос, който те трябва да решат. Но според мен технически експерти, експерти, които са разследвали големи подобни произшествия, трябва да бъдат привлечени. Не може да се разчита само на дознанието в този процес.

Досега обаче не са търсени, примерно Франция имаше. . .

Не мога да твърдя, знаете, че ние потърсихме, включително очакваме идването сега отново на френски експерт, тъй като, казах ви, получихме след дълго чакане информация. Доколко тази информация е пълна и колко може да ни свърши работа да приключим... надявам се, че ще ни помогне в тази посока, така че да направим ние нашия окончателен доклад. Но много е важно, и в цяла Европа е така, институциите да работят заедно. За съжаление като че ли тук, при тази катастрофа имаше недоверие към експертите на Министерството на транспорта. Това дава възможност наистина да се стигне до едни ясни резултати и от двете страни, което ще бъде полза за всички.

Добре, трябва да свършваме. Да ви дам накрая възможност за посланието ви към всички... Колко души работят в транспорта в България? Министърът на вътрешните работи обяви колко са полицаите, вие имате ли сметка?

Е, не е тайна, точната сметка я нямаме, тъй като има и сериозни...

В порядъка…

Ами, мога да кажа, че са повече от 100 хиляди.

Повече от 100 хиляди.

Повече от 100 хиляди.

Посланието ви към тях?

Към тях искам да се обърна най-вече...

Карайте внимателно може би.

... и да им благодаря за усилията, които полагат. България и българската транспортна система има своите перспективи, защото има добрите специалисти. Искам да им пожелая да бъдат борбени, да съумяваме заедно - държава, бранш, работници, заедно да решаваме проблемите, които са поставени пред нас, и съм убеден, че само заедно ще успеем. Живи, здрави, много успехи лично на тях и на техните семейства. И горе главата и напред.