Манолова: Президентът пусна кодекса на Фидосова и трябва да е много убедителен, ако върне този
Манолова: Президентът пусна кодекса на Фидосова и трябва да е много убедителен, ако върне този / Sofia Photo Agency, Юлиана Николова

Интервю със заместник-председателя на Народното събрание Мая Манолова от Българската социалистическа партия в "Седмицата" по Дарик. Тя ръководеше комисията, която изработи приетия окончателно в петък нов избирателен кодекс.

Всъщност по него ли ще се проведат изборите за европарламент, защото някои правят сметки, че има начин президентът да направи така, че изборите да се проведат по стария кодекс?

Разбира се, че идеята беше следващите избори, евроизборите, да се проведат по новите изборни правила и, слава богу, с приключването на приемането на кодекса вчера ние направихме това абсолютно възможно. Президентът може да се опита да пречи на този процес - да забави максимално във времето, да препятства избора на нова Централна избирателна комисия, но не мисля. . .

Може ли да разкажем как изглежда забавянето? Осем или 15 дни. . .

Но не мисля, че това. . .

. . . има той, за да каже дали налага вето?

. . . ще работи в негов интерес.

Понеже едни тълкуват, че според закона за държавния печат трябвало в 8 дни. . .

И националното знаме.

. . . и националното знаме трябвало в 8 дни да. . .

Да, текстът е пределно ясен.

Да, ама той не противоречи ли този текст на конституцията, която. . .

Въпрос. . .

. . . му дава 15 дни?

Въпрос на тълкуване е. По-скоро смисълът на конституционния текст е, че в 15-дневен срок би следвало в нормална ситуация един закон, който е приет от парламента, да бъде обнародван в Държавен вестник и там са разписани сроковете, които има парламентът след приемането на закона, тридневен да го изпрати на президента. Президентът. . .

Вие изпратихте ли го още вчера?

Ще го изпратим в понеделник.

А защо не го пратихте още вчера, за да му тече срокът веднага?

Ами, защото той трябва. . .

Да хванете събота и неделята.

Той трябва да бъде огледан все пак. Има много работа.

А, страх ви е да не пратите глупост някоя?

Не, ние не можем да променяме нищо повече в приетите текстове.

Не, да направите техническа грешка например?

Но има и много работа на стенографите, на правните експерти на парламента, които всички тези приети текстове трябва да ги сглобят в един закон, тъй като става дума все пак за над 500 члена. Това е колосален труд и използвам случая да им благодаря, защото те ще работят събота и неделя, за да. . . в понеделник сутринта президентът да има на бюрото си новия Изборен кодекс.

И до 24 февруари му текат според вас 8 дни?

Не според мен, според Закона за националното знаме и държавния печат е казано ясно, че президентът има 8 дни или. . .

А досега каква е практиката. . .

. . . да обнародва. . .

. . . гледали ли сте я, аз не се сетих. . .

Да гледала съм я. Ами, гледала съм я. . .

. . . да проверя, има ли случай вето да е налагано след 8-ия ден?

Не, не, аз от това, което проверих, няма президент, който да си е позволил да бави закон повече от 8 дни. Аз впрочем колегите, които участваха в политическите консултации с президента, начело с Янаки Стоилов, ги помолих в разговора, който ще имат с президента, да му обърнат внимание на този срок и той да е наясно. . .

Ами, той е обещал да бъде бърз.

. . . че има 8 дни, а не 15.

Ама, дори да има 8 дни, след това той го връща и вие на следващия ден гласувате отново върнатите текстове.

Да, няма как да стане точно на следващия ден, защото трябва да мине през парламентарна комисия, ние ще спазим процедурата. Парламентът трябва да дава пример на останалите институции, че се спазват правилата.

Въпросът е, че след това има нови 15 дни за обнародването и излиза, че е възможно да се. . . той може на 10 март вече да започне процесът за избори по стария кодекс, нали така беше?

Той може да насрочи изборите 75 дни преди изборния ден, защото това е текстът от Изборния кодекс на Фидосова.

Да, това е 10 март.

Но той може по тази логика. . . тъй като се казва не по-късно от 75 дни, а той можеше да ги насрочи и миналия месец. Така че с това не предопределя. . .

А, това означава, че целият този разговор дали вие глупаво не се забавихте, давайки възможност на опонента си с процедурни хватки да не приложи кодекса ви, вие казвате, че всъщност президентът може още утре да насрочи избори за 25 май?

Да, той може да го направи. Аз не мисля, че от това президентската институция или президентското его и суета ще спечелят, с налагането на вето върху Изборния кодекс. Трябва да бъде много убедителен в своите мотиви и да намери наистина такива пролуки в кодекса, които да направят поне в някаква минимална степен основателно това вето. При положение че той пусна кодекса "Фидосова" при неговия ремонт, където имаше остри сблъсъци и тогава между опозиция и управляващи, и текстове, които застрашаваха честността на вота, и не го направи, сега трябва да бъде много, много убедителен защо ще мери с двоен аршин промените в кодекса на Фидосова, които се случиха през февруари миналата година и ще върне този кодекс.

Да, но и вие, имам предвид управляващите, не проявихте особена конструктивност по отношение на неговото предложение за референдум относно изборните правила.

Неговото предложение за референдум специално на мен, тъй като бях максимално ангажирана с подготовката на новия Изборен кодекс, ми дойде като гръм от ясно небе. Абсолютно неочаквано, даже си спомням ситуацията, в която с работната група и с експертите доработвахме някои от текстовете, вече беше приет на първо четене, очакваха се предложения за второ четене. И тогава той изведнъж буквално нито в клин, нито в ръкав, както се казва, даде това изявление. При положение че до този момент, при 8 месеца дебати, той не се беше ангажирал с абсолютно никаква позиция по изборните правила. Той. . .

Ама, той и в момента не се ангажира с позиция, той казва има спорове в обществото мажоритарни ли да са изборите или не?

А той откъде знае за тези спорове, тъй като аз следя и неговите срещи с гражданите. Гражданите идват и в парламента, и там има широк дебат по важни теми. Той с гражданското общество темата за необходимостта от промени в изборните правила не я е коментирал.

Е, не, откъде знае, от радиото и телевизията знае, че хората в България спорят дали да бъдат мажоритарни изборите или пропорционални.

Защо казвам това? Казвам, защото въпросите му, два от тях изобщо не са удар в десятката. По-скоро, например въпросът, който той предлага за референдум - да има електронно гласуване или не, е една тема, която много малко интересува хората. Ако искаше да бъде актуален, според мен можеше да включи други въпроси.

Е, защо, ако тези хора са в чужбина или децата им са в чужбина, защо да не е актуално да може да гласуват тези хора.

Ами, казвам, че това не е актуално за хората, които живо се интересуват от промените в политическата система и в изборната система. Например една тема. . .

Коя?

. . . за намаляване броя на депутатите от 240 на 120 много повече вълнува хората.

Вие предлагате ли такъв въпрос?

Например една друга тема за това да могат ли да бъдат отзовавани депутати също много интересува хората. Аз мога да включа и друга тема, ще се въздържа впрочем, защото. . .

Хайде де, включете я, сега казахте А, кажете и Б.

Ами, например как да бъде избиран президентът. Това също би могло да бъде тема на референдум.

Как да бъде, вашата. . . той се избира пряко в момента, другият вариант е да го избира парламентът.

Ами, да. Това също е дискусионно. . .

Това въпрос ли е или е теза в БСП?

Не, това по никакъв начин не искам да ангажирам БСП, просто казвам, че всичките възможни въпроси, които вълнуват хората и които имат отзвук, и които са резонни, част от тях, свързани с промени в конституцията, просто могат да бъдат вадени на преден план.

Ама, защо да не ги попитате, дори и тези неща, за които казвате?

Да, аз съм за това хората да бъдат питани.

Защо, ето на 25 май допълнете към тия три въпроса и вашите три.

Нека да кажа много ясно, че все пак БСП е партията, по чиято идея беше приет Законът за референдумите, първо, и второ, все пак ние сме и политическата сила, която организира първия референдум след общонародна подписка. И аз съм последният човек, който няма да уважи искането на хората да има референдум. Засега това е искане на президента - искане на президента в първите. . .

Най-вероятно до няколко дни ще имате 500 хиляди подписа.

Ами в момента, в който видя 500-те хиляди подписа, моето отношение към тези въпроси ще се промени като тежест. Но тук искам да вметна един въпрос, нещо не ги виждам хората, които събират тези подписи. Аз знам как се събират 500 хиляди подписа, защото съм участвала изключително активно в този процес.

Е, може би не ги виждате, защото сте прекарали тези месеци, седмици в парламента, от много работа.

А вие виждали ли сте ги?

Аз видях вчера едни хора, които събират. . .

Къде ги видяхте?

На едно от кръстовищата тук, в центъра.

Ами добре, значи все пак има такива пунктове.

Видях да събират, на "Витошка" видях да събират, на ъгъла с "Патриарха".

В моя избирателен район например няма такива пунктове. Аз знам ние как събирахме. Ние бяхме на пазара, на площада, в промишлената зона.

Това са съмненията, че фалшифицират подписите ли, какво искате да кажете?

Не, казвам, че няма как да ги съберат толкова бързо, ако наистина ги събират по един честен начин.

Споровете, преференциите бяха обезсмислени, казва опозицията. Малкото мажоритарно, което се предвижда в новия кодекс, и това е различно наистина от стария, с идеята, че когато някой посочи примерно петия или десетия от листата, че иска да влезе той в европарламента например, това няма да се брои за първо място, а ще се брои чак от второто.

Нека да кажа много ясно, това е първият парламент, който приема наистина мажоритарност в избирателната система. На следващите евроизбори за първи път хората ще гласуват с интегрални бюлетини с преференции, с праг от 5 процента, без никаква защита за водача на листата, тъй като правилата, които вие цитирате, важат за другите видове избори. Тоест на следващите евроизбори за пръв път хората наистина ще имат реалната възможност да пренареждат листите, и това трябва да бъде. . .

Просто да го обясним, Сергей Станишев води вашата, примерно, вашата листа. Мая Манолова е на 10-о място почетен участник, понеже в най-смелите си мечти вероятно не очаквате, че ще вкарате 10 евродепутата. И 6 процента посочват. . . или трябва да са повече, 7 - 8 процента. . .

Шест са достатъчни.

Да, 6 процента посочват Мая Манолова. . .

И 5 процента са достатъчни.

. . . Мая Манолова трябва да влезне. Така, повече от 5 процента посочват, че Мая Манолова трябва да влезе. И вие за ваше нещастие, от ваша гледна точка, недай боже, вкарвате само един евродепутат. Кой ще влезе? Сергей Станишев, ако 6 процента са посочили, че трябва да влезе Мая Манолова на евроизборите, кой ще стане евродепутат от БСП - Мая Манолова или Сергей Станишев?

Ами, в тази хипотеза Мая Манолова. За евроизборите, пак повтарям, преференцията е чиста и е от 5 процента.

А защо я омърсихте на другите места? За българските избори. Сега отиваме, вкарвате от Кюстендилско водач на листата Сергей Станишев. Мая Манолова втора.

Нека да дообясня и все пак да кажа, защото според мен това е много важно за хората. Каквито и критики да има към Изборния кодекс, за първи път дава шанс на гражданите да пренареждат листите. Това ще се случи на евроизборите. Тук да кажа и две добри думи за лидера Сергей Станишев, защото предложението преференцията да бъде чиста и да бъде пет процента идва от нашата парламентарна група. Тоест, и самият Сергей Станишев пое върху себе си риска да не се ползва от защитата в другите видове избори и да играе в едно честно състезание.

Това е за него. Обаче отиваме на другите парламентарни - Кюстендил. Водач, спуснат от централата, Сергей Станишев, втора - Мая Манолова. Вкарвате един евродепутат, обаче 30 процента са посочили изрично, че искат Мая Манолова да стане първа. Кой ще стане депутат от Кюстендил - Сергей Станишев или Мая Манолова?

Отговорът е много лесен. От Кюстендил влизат двама депутати. Ние там сме първа политическа сила, макар че листата е от четири. . .

Добре, трета, третата, изпревари. . .

. . . от процента, така че тук . . .

Сложат втори Ангел Найденов, примерно.

Добре, нека да не замесваме толкова много персонажи.

Кажете кой, ако сте трета?

Нека да ви обясня каква е логиката. Все пак логиката за евроизбори е, че те се провеждат с национални листи, работи се с много големи числа и там наистина трябва да бъде шанс на хората. . . да бъде даден шанс ясен на хората да преподреждат. Освен това, като се види как ще сработи преференцията на евроизборите, в случай че има референдум, поискан от хората, при който да се обсъжда мажоритарният вот, има време да бъдат направени промени за следващи видове избори.

Между другото защо пък не изтъкнете другата страна какво обяснява, от ДПС, и в това има логика. Ако 30 процента кажат, че третата Мая Манолова . .

Сега ще обясня.

. . . искат да стане първа, обаче другите 70 процента не пипат нищо по подредбата, значи те си харесват Мая Манолова да не стане депутат, а да станат Станишев и Найденов.

Сега ще обясня. Просто исках да изтъкна предимствата на кодекса за следващите европейски избори, това да се чуе ясно, защото впрочем това сигурно ще бъде първата медия, през която може да се чуе ясно, че на евроизборите преференцията ще работи с праг 5 процента и ще се разместват и водачите на листи.

Признавам, че и аз не го бях разбрал това, г-жо Манолова, и ви благодаря, че наистина в първата медия, включително и на мен ми обяснихте, че само за евроизборите няма да важи тази преференция.

Но евроизборите са първите предстоящи избори. Нека да видим как ще сработи. Сега каква е логиката на колегите. Впрочем и от останалите парламентарни групи, защото в никакъв случай не искам да прехвърлям върху ДПС отговорността, че беше възприет точно такъв модел на преференция за местни избори и за парламентарни избори. Да, представител на ДПС го предложи, но парламентарната група на "Коалиция за България" го подкрепи, подкрепи го парламентарната група на "Атака", а ГЕРБ удобно отсъстваха от залата. Така че това е волята на всички парламентарни групи в парламента. Нека да е ясно. . .

Да, обаче хайде да изчистим въпроса.

. . .това е не е ДПС, това са ДПС, "Коалиция за България", "Атака" и ГЕРБ.

За евроизборите пък изглежда нечестно от гледна точка на тезата на ДПС, ако хората, шест процента, кажат Мая Манолова да влезе, а не Станишев да влезе в европарламента, и влиза един, нали, за да е чиста хипотезата . . .

В евроизборите. . .

. . . и излиза, че 94 процента от гласувалите за БСП ще са си били съгласни да е Станишев, и изведнъж някакви шест процента ще преместят Мая Манолова първа. Защо?

При евроизборите се работи с големи числа. Там, ако приемем, че БСП ще има 800 хиляди избиратели, тъй като активността е по-ниска обикновено за евровот, за разместване на листата ще са необходими 40 хиляди души в цялата страна, които да са предпочели друг участник в листата. Нека да обясня как изглежда. . .

Ама защо 40 хиляди души да могат да надделеят над 760 хиляди души.

За да има стимул. Още повече този различен режим не случайно беше възприет от парламента. То е, защото следващите избори са евроизборите. Ако бяха национални парламентарни избори, тогава и логиката щеше да бъде друга. Нека да видим какво ще се случи при прилагането на чиста преференция с един много нисък праг от 5 процента и след това да имаме предвид какви промени могат да бъдат направени за следващите видове избори.

Добре.

Но да се върнем на вашия въпрос и да обясня ясно. Има избирателни райони, в които парламентарна сила вкарва свой депутат. .. в най-ниския случай това се случва с 400 гласа. Такъв е случаят на ДПС във Видин. В други случаи политически сили, особено по-малките, вкарват свои депутати с по хиляда гласа. Това означава, че примерно при хиляда гласа, хайде да не вземам крайния пример . . .

Вземете 400. Излиза, че 20 души могат да преместят . . .

Че 20 души пренареждат листата. Тоест семейството на някой от. . .на осмия във листата заема мястото на първия.

И може би пък заради това излиза, че в предишния кодекс е имало някакъв такъв смисъл да няма такива преференции.

Ами, това са аргументите против. Примерно при хиляда души, при които също партия реализира свои мандати, са достатъчни колко - седемдесет гласа, за да. .. последният в листата да стане първи, а останалите 930 всъщност си харесват листата и са. . .

Така е.

. . . гласували за нея по начина, по който е подредена. Така че наистина има логика в предложението на колегите от ДПС и неслучайно в крайна сметка то беше подкрепено от парламента.

Добре. Отделихме много време на това. Уседналостта - за кметове и общински съветници ще могат да гласуват само онези, които поне шест месеца преди изборите имат постоянен и настоящ адрес в България, а за евродепутати - онези, които имат отново постоянен и настоящ адрес в страна членка на Европейския съюз. Това означава, че българите в Съединените щати, в Канада, да, в Турция няма да могат да гласуват за евродепутати.

Да, така е. Така е, и тук логиката е, че все пак във формирането на органите на Европейския съюз би следвало да участват европейски граждани, които живеят на територията на евросъюза. Тук има своята логика.

А за национален парламент как ще бъде?

За национален парламент няма никакви ограничения и в Канада, и в Турция.

Няма за настоящ.

И в Македония всички българи, които са в тези страни, ще могат да участват в изборите за президент. . .

А каква е логиката за национален парламент. . .

. . . и за национален парламент.

. . . да е по един начин, пък за европейския - друг?

Аз мисля, че го обясних ясно - все пак се формират органи, които вземат важните решения за Европейския съюз, включително и за България като член на Европейския съюз, и е нормално в тези процеси да участват хората, които са ангажирани с тези решения, които живеят на територията на евросъюза.

И тая логика затова я следвате и при местните избори. Там всъщност хора от чужбина няма да могат да гласуват.

При местните даже е по-лесно за разбиране. Ти участваш при изборите на кмет и на общински съвет в населеното място, в което живееш, защото по този начин ти гласуваш и за начина, по който ще се развива, какви ще бъдат данъците, инвестициите.

Аз не мога много да схвана логиката. Да, за община - ясно, след това изведнъж за междинното звено - национален парламент, приемаш обратната логика и след това, отивайки на най-високото - Европейския парламент, се връщаш да гледаш на парламента в Брюксел като на парламент. .. като на общински съвет в Ботевград.

Ами, парламентът в Брюксел е като националния парламент в България и като. . .

Тогава би трябвало да се приложат. . .

. . . общинския съвет. . .

. . . правилата за националния парламент.

. . . в Кюстендил например.

Защо не се прие за парламента в Брюксел да важат правилата като за парламента в София, а се прие да важат правилата като за Кюстендилския общински съвет.

Защото при изборите за национален парламент и за президент участват всички български граждани без допълнителни позитивни ограничения по отношение на тях. Те са. . .

Ами не трябва ли да участват всички европейски граждани?

. . . български граждани. Националният парламент формира важните политики за България, развитието, глобалното развитие на страната, което интересува всеки български гражданин независимо къде живее.

А тези хора в Съединените щати или в Турция не са ли. . .

Ами, тези. . .тези в Съединените щати. . .

. . . европейски граждани, след като имат българско гражданство?

. . . живеят на друга територия и по-скоро са. . .

Това също ще го отнесем веднага за. . . като гласуват пък за София защо за София парламента, защо да гласуват тогава, като живеят на чужда територия?

Защото са български граждани и държавната политика. . .

Но те са и европейски граждани.

. . . се формира от парламента и от правителството.

Но те са и европейски през българското гражданство. Защо да не гласуват?

Те са и европейски граждани, но не живеят на територията на Европейския съюз, както е. . . както вие не можете, колкото и да искате, да участвате в изборите за кмет на Пловдив, защото не живеете в Пловдив.

За кмет ясно.

Ами, аз не разбирам какво не разбирате.

Ами, не разбирам защо за парламента в София да може да се. . . да гласуват хората. . .

Пак обяснявам - защото българските граждани. . .

. . . от Турция и Съединените щати, а за парламента в Брюксел - не?

. . . зависят, като български граждани зависят от политиката, която се формира от национално избраните органи. Местните органи. . .

Те зависят и от тези, и от. . .

. . . определят политиката и развитието на определеното населено място, а Европейският съюз все пак е съюз, чийто решения важат на неговата територия.

Както и българските закони важат на българската територия.

Да, но те са български граждани.

Добре, така или иначе това беше голям спор, който водихте в парламента.

Освен това, ако ще трябва да изтъкваме и допълнителни юридически аргументи, в конституцията наистина са описани изчерпателно условията за активното и пасивното избирателно право за президент и за народни представители, не и за членове на Европейски парламент.

Може ли да разкажете накратко като процедура по какво ще се различават следващите избори от проведените по стария Избирателен кодекс?

На първо място хората ще могат да гласуват за личности на евроизборите, при преференция от 5 процента ще могат с гласа си да участват в пренареждането на листите, която е огромна промяна. Видът на бюлетината наистина ще бъде различен. За първи път ще се гласува с интегрална бюлетина с преференции. В единствения случай, в който в България е имало преференциално гласуване, това беше на предни евроизбори и се гласуваше с отделни бюлетини, при което вакханалията на изборните измами стига небивали размери, защото тогава те просто се разнасят напред-назад между секциите, раздават се и прочие.

А защо сега да не се разнасят?

Защото за. . . А следващото, което е изключително важно, за първи път бюлетините ще се печатат по реда на наредбата за отпечатване на ценните книжа.

А БНБ нали казаха, че не можели, нямали. . .

Те ще имат номера.

. . . достатъчно капацитет да ги отпечатат.

Ами, това са някакви отзвуци от парламентарния дебат, които тръгнаха в пространството и в крайна сметка, без да се интересуват от крайния отговор. Да, БНБ и печатниците, които са лицензирани да печатат тези книжа. . .

А, и други печатници.

. . . са в състояние да напечатат интегрални бюлетини с преференции в кочани и с номера. Изключително е важно, първо, че ще има наистина контрол върху това колко бюлетини се отпечатват и по какъв начин те се разпространяват. И второ, изключително важни са номерата, които за първи път ще имат бюлетините, защото ще може да се прави съпоставка на това дали избирателят гласува с бюлетината, която му е дадена от секционната избирателна комисия. След което. . .

Ама номерът, разбрах, че ще се скъсва, преди да се пусне в кутията. Иначе по номера ще го хванат за кого е гласувал. . .

. . .да, за да се запази. . . Абсолютно, абсолютно, той се отстранява и всъщност това беше проблемът на печат. . .

Той ще е на гърба някак сложен?

Не, той ще бъде с контур, с пунктир, който позволява негов. . .

Ами като показваш да сравнят номерата, няма да се вижда как се гласувал. Ще е сгънат на някъде. . .

Ами, няма да се вижда. То и досега си даваш. . . И досега си даваш бюлетината, след като си гласувал, на секционната избирателна комисия, за да положи втори печат. И никога тя не е разкривала тайната на вота. Сега освен поставянето на втория печат секционната комисия ще може и ще трябва да отстрани и номера на тази бюлетина. Всъщност така ще създадем големи проблеми на купувачите на гласове и на тези, които контролират вота, защото досега имаха едно безотказно средство. Дават на избирателя извън секцията бюлетина, която е предварително попълнена, в секцията той получава празна от секционната избирателна комисия, прави се, че гласува, връща отвън празна бюлетина, с което удостоверява, че е пуснал бюлетината, която му е дадена от брокерите на гласове. . . Един много сигурен начин. Така купувачите на гласове не разпиляват ресурс, защото плащат насигурно, а пък тези, които принуждават хората да гласуват, работодатели, при корпоративен вот и в други структури, в които има определени зависимости, са сигурни, че техните подопечни са гласували правилно. Затова е маса кметове впрочем в късните часове на изборния ден - 5 - 6 следобед, обикновено знаят с колко гласа печелят изборите още на първи тур.

Ако Мартин Шулц поиска да оглави вашата листа, съгласи се и вие го поканите, на какъв език ще води кампанията си в България, тъй като това е допустимо. . .

Ами, на немски или на английски. . .

Ами как?

. . .според неговото предпочитание. . .

Ама как, не може? Нали не може на чужд език? Трябва на български. . .

Това е всъщност един от, така, според мен изкуствено раздуханите въпроси в Изборния кодекс. Признавам, че ние като парламентарна група нямаше как да подкрепим едно искане, което макар да беше написано по един абсолютно небудещ притеснение начин, а именно, че в случаите, в които се използва чужд език, има и преводач, който превежда на български, предвид подозренията, че това е някакъв опит да се легализира агитацията на турски език в кампанията, беше отхвърлено включително и с гласовете на нашата парламентарна група. Но нека да бъдем честни, и досега в кампанията, когато са идвали представители на политическите семейства, от които са българските партии, да ги подкрепят в някоя кампания, те говорят на съответния език, осигурява се превод и изборният процес си върви. Няма никаква драма.

Добре, има още много интересни въпроси по технологията и със сигурност ще трябва да разяснявате в следващите месеци. Да се разберем, сега ще има известни вълнения около обнародването на самия закон, да гостувате, даже повече време тогава да отделим, за да разкажете технологично какво ще е новото.

Нека да кажа само още за някои и други важни неща, защото наистина се изумявам. Макар че кодексът се обсъжда повече от осем месеца, макар че това става пред очите и на гражданите, и на медиите, вчера се стигна до това да чуя в една. . . от една национална телевизия в централните й новини, че новите важни премени в Изборния кодекс, видите ли, били времетраенето на изборния ден, замяната на урните с кутии и новият знак "V", с който ще се гласува. . .

Не, ние, ние обсъдихме с вас някои важни неща. . .

Да. . . Нека да кажа. . . Само с няколко изречения. . .

Да. . .

За първи път ще има преференция и възможност на хората да пренареждат листите.

Казахте го това.

За първи път бюлетините ще се печатат под контрол на Министерство на финансите.

Така, и това го казахте. . .

За първи път ще имат номера. За първи път наблюдателите ще участват в абсолютно всички фази на изборния процес. За първи път в ръководствата на всички изборни комисии опозицията обезателно ще има свои представители. За първи път гражданските организации ще могат да предлагат свои членове на Централната избирателна комисия и ние сме поели ангажимент включително председателят на следващата ЦИК да бъде предложен от гражданските организации. За първи път изборните комисии ще работят абсолютно публично и прозрачно с участието и на граждански организации, и на медии. За първи път ще има равнопоставеност и шанс и за малките партии, и за независимите кандидати. Намалени са броят на подписи плюс депозитите за тях. За първи път безплатно. . . националните, обществените медии ще бъдат безплатни за участниците. За първи път ще има медийни пакети за малките партии, за независимите кандидати за представянето им в частните медии. За първи път неправителствените организации на българите в чужбина ще участват в изборния процес. Има максимални облекчения за създаването на секции в чужбина. Мога да изброявам още дълго. Има толкова много нови неща. Аз много се надявам сега. . . не очаквам някой да каже браво предварително, но наистина с вълнение очаквам изборите на 25 май, очаквам хората да се убедят, че с новия Изборен кодекс наистина имат едни правила, които им осигуряват честни избори. За първи път честни избори и за първи път възможност гражданите да участват и да пренареждат листите на партиите.